Med en stor lättnad över att motorn startade och verkar gå bra, så var det dags att fokusera på växellådan.
Som tidigare nämnt så är detta projekt en bra möjlighet för mig att testa på nya saker som jag alltid velat göra.
I detta fallet gällde det att öppna upp en automatlåda och "preppa den".
Det var väl egentligen tänkt att jag skulle riva ner hela lådan och renovera den med nya lameller och allt.
Men jag fegade ur lite då jag inte ville riskera att "laga sönder" en fullt fungerande låda. 😅
Framförallt när jag har en till 700 låda liggandes som köptes som ett renoveringsobjekt då den ska ha "slirat på växlarna". Då testar jag hellre renovera den istället i framtiden 😁
Ett komplett renoveringskit från B&M, med inkluderat shiftkit, var redan inhandlat sedan innan.
Så med lådan uppslängd på arbetsbänken och tömd på olja, så var det väl bara till att sätta igång.
Kablaget bortplockat och ur vägen.
Ventilhuset demonterat väldigt försiktigt. Ville inte ha några överraskningar med flygande kulor eller fjädrar överallt. 😬
Det blev många bilder som dokumentation för att hålla koll på vart alla kulor skulle ligga. 👀
Bara jag som får flashbacks till brädspelet med kulan som man skulle balansera genom labyrinten? 😅
Fjädern i servon till 3-4 växlingen (kanske?? minns inte 😏) utbytt mot distanser istället.
Blev inte mycket av processen som fotades tyvärr. Men efter att ha borrat upp några hål i plåten mellan ventilhuset och lådan, plockat bort några av kulorna, samt ersatt några av fjädrarna med hårdare fjädrar eller distanser, så var det dags att montera ihop lådan igen.
Tråget rengjort och redo för återmontering.
Växellådan ihop igen.
Därefter blev det ett flertal timmars rengöring med ståltrissa på borrmasking och vinkelslip.
Halva jobbet gjort.
Andra halvan rengjord.
Sedan fick den en omgång färg och en ny bakre packbox.
Växellådan på plats igen.
Därefter stod kardanen på tur. Nya heavy-duty knutkors från Moog skulle på plats.
Främre bytt.
Bakre bytt. Tyvärr är original knutkors av smält-modellen. D.v.s. att man måste värma upp knutkorsen med öppen låga (eller induktion om man har det) för att smälta ut "låsningen" från kardanen så att man sedan kan knacka ut korset. Det betydde därmed att pulverlacken brändes upp. Så får passa på att måla dem när jag ska måla lite andra delar med 2k sprayfärg.
Kardanen monterad.
Fick även målat plastskyddet för convertern.
Monterat.
Med drivlinan nu komplett så kunde jag vända mitt fokus till frontpartiet som behövde lite rostlagning innan det kunde skickas på blästring och pulverlackering.
Först ut var batterihyllan.
Sedan var det innerskärmens tur.
Till sist var det kylarmaskeringen som behövde lite rostlagning på ena sidan.
Innersta plåten bytt.
Yttre plåten på plats. Ville efterlikna den andra sidan så mycket som möjligt, därav den konstiga vinkeln på skarven.
Slipat och klart.
Därmed var allt klart för att skickas iväg.
Avlämnat hos blästerfirma nr.2 då den första inte höll måttet.
Bromsbeläggen som jag fick med i första bromssatsen var fel. Så jag fick reklamerat det och beställt en ny bromssats med rätt sorts belägg.
Den rätta sorten hade betydligt större slityta än original så det var ju ett stort plus 👍
Monterat.
Skönt att äntligen kunna slutföra bromsarna fram helt så att man kunde släppa det sen.
Med det så var chassit så pass färdigt så att man kunde ställa det åt sidan.
Här fick det stå och vänta på sin tur igen då det nu skulle fokuseras på karossen i några månader 😏
Nästa uppdatering blir det som sagt fullt fokus på karossen och den rost som behövde åtgärdas. SPOILER ALERT! Det var mycket rost... 😅