Hallå!
Här kommer den fjärde och sista rostuppdateringen på ett bra tag!
Den sista rosten som nu var kvar undertill var karossinfästningarna under baksätet.
Dessa var precis ovanför lyften så för att komma åt att laga dessa så behövde bilen komma längre upp från lyften.
Så med lite mekande och trixande så fick vi ställt karossen på pallbockar uppe på lyften.
Därmed slapp jag ta ner karossen från lyften och ligga på golvet för att laga rosten.
Det underlättade dessutom åtkomsten när jag skulle bodyspraya karossen undertill.
Först ut var vänster sida.
Bortkapat och förberett med svetsgrund.
Klart.
Sedan var det högersidans tur. På den sidan hade rosten dessutom gått in under självaste fästet.
Så jag var tvungen att kapa bort fästet och laga balken under för att sedan svetsa dit fästet igen.
Klart.
Därefter gick jag på skärmkanterna utvändigt för att slutföra rostlagningen kring hjulhusen.
Inga förebilder men så här blev vänstersidan.
Högersidan bortkapad och förberedd.
Färdigt.
Min bild av hur bilen ska se ut nu som version 2.0 är att gå ifrån glidarstuket lite och köra mer på en Nascar-look.
Jag bytte till mig en uppsättning Nascar-fälgar från farsan med avsikt att montera dem på Capricen.
Så innan jag gav mig på att täta alla svetsskarvar och grunda undertill etc. så ville jag kolla vad möjligheterna var att få dit de 10" breda bakhjulen på bilen
utan att kapa i karossen.
Så ivrigt flög domkraften fram för att prova hjulet i hjulhuset..och vad kan jag säga 🤩
Dessa ska helt enkelt komma på plats på ett eller annat sätt, så är det bara!
Fyller ut hjulhuset bra.
Jag visste dock att det skulle bli på håret, efter att ha kontrollmätt på ramen med nuvarande 20" hjulet, att få plats med dessa då de breddar rätt så mycket mer utåt. Därav behövde jag all plats jag kunde få ut mot skärmkanten.
Så det var bara fram med vinkelslipen igen 🤷‍♂️
Insåg snabbt att det första snittet inte skulle räcka. Så tänkte att det var lika bra att ta så mycket som möjligt när man ändå var igång.
Satte plåt rakt ut från inre halvan av hjulhuset och knackade den så att den följde dörröppningen så nära som möjligt.
Därav den lite märkliga osymmetriska formen.
Lade plåten så att den hade ett litet mellanrum mot bakskärmen så att den inte skulle ligga emot och skava.
Ville inte svetsa plåten direkt i bakskärmen utan endast limma den så att där är lite flex där.
Dags för höger sida.
Klart.
Så äntligen efter 200+ timmars rostlagning (👨‍🏭🥵) var det dags att grunda och täta alla skarvar inför målningen! 😁
Först grundmålning med 2k epoxigrund.
Därefter tätades alla skarvar undertill, och s*tan vad där var skarvar 😅 Lagom med kramp i handen efteråt!
Sen kunde Hagmans Carosol body åka på. Velade ett tag ifall jag skulle köra med den tunnflytande eller den tjockflytande F40.
Men valde tillslut att köra på den tunnflytande.
Det blev en snyggare yta med den tunnflytande samt att det torkar väldigt fort.
Hade dock hoppats på att den skulle täcka skarvarna mer men men. Det blir F40 i hjulhusen sen istället.
Nya karossbussningar i polyuretan redo för montering.
Så efter ganska exakt 14 månader isär så var kaross och chassi återförenade på nytt 🥳
Vänster headers ligger farligt nära marken 😬👀
Med det kapitlet avslutat så håller jag kväll.
Vi ses!