3485
Sök

Volkswagen Golf Combi -2015, Automat växellåda, växel går ej i ordentligt efter service

2 Inlägg
13 februari 2023
Trådstartare
Hej!
Jag har en Volkswagen Golf Combi 2015 med DSG växellåda. Jag servade den för 2-3 veckor sedan, hade då rullat 16 000 mil. I samband med det noterades att man inte hade bytt växellådsoljan som behövs, dvs efter 6000 mil. Således genomfördes vanlig service samt byte av växellådsolja. Sedan igår har det blivit problem när jag backar ut och sedan lägger i Drive så går växeln inte i ordentligt. Vid ett tillfälle var det som att Neutral läget gick i, dvs bilen varvade upp men inget driv framåt. Vid övriga tillfällen händer ingenting. Drar upp spaken till parkering, och tillbaka till drive så går växeln i som den skall. Har aldrig slirat eller varit problem med växlingen under körning. Problemet verkar således enbart vara vid skifte från back till drive vilket aldrig varit ett problem innan.

Känns väldigt märkligt att detta problem kommit efter byte av växellådsoljan, någon som har något klokt att säga kring detta problem? Skall såklart ringa till verkstaden men tänkte försöka ha lite mer på fötterna innan om det går.

Tack!
Senast redigerat av Xaxpop (13 februari 2023)

3 255 Inlägg
13 februari 2023
Låter som om kopplingen för växel  1,3,5 (ev7) strular.
Andra kopplingen är för R,2,4, 6.

Är hydrualisk manövrerade så omöjligt med problem vid ett så på tok för sent oljebyte är inte omöjligt.

Kopplingarna ligger i oljan på många DSG och smutsar ner den rejält. Därför 6000mil intervall som är viktigt. Framgår mycket väl i serviceshemat så ingen verkstad kan säga "det visste vi inte"

Sköts det är dom väldigt pålitliga lådor.
Gäller inte bara DSG utan även Fords Powershift mfl med våtlameller.

Med motorsvaga motorer tror jag det ännu är torrlameller i DSG som fungerade dåligt med motorstarka.
Senast redigerat av Mossan1 (13 februari 2023)

Sök