Den där jävla kylningen blir jag inte klok på har en Audi 80 till vinterbil o den går ibland het och ibland inte. När den går het så är kylarn iskall. Kan inte förstå var felet ligger, har bytt termostat och även testat den och den fungerar perfekt. Sedan under helgerna när jag inte använt bilen på en tid så försvinner det lite kylarvätska, men ingen aning vart. För märker ingen förlust av kylarvätska på veckodagarna. Har inte hittat något läkage.
Kan det vara toppen som är sönder och läcker vatten till cylindrarna eller vad kan felet vara?
Är så less och stanna påvägen hem för att låta motorn svalna nu som då.
låter som en spricka i toppen om jag får säga mitt.. bytte topp på min vinterbil för några veckor sen.. det var en spricka mellan två vatten kanaler... märkte heller ingen större förlust av kylar vätska i början.. provade också att byta termostat och det funkade inte
Låter annars som en spricka eller taksig topplockspackning.
Får väl kanske göra det, eller så gör jag såhär så länge det håller. Det är ju snart vår så...
Topplockspackningen var upp och byttes för en par månader sedan och den förra såg hel o bra ut. Bytte då eftersom det var gräddaktig olja, nu är den också gräddaktig men ej hela oljan, nere på stickan är oljan ren o fin ännu.
Om det är vatten i oljan och olja i vattnet, och topplockspackningen redan är bytt är nog risken stor att det är som Turbopinglan skriver. En spricka i toppen.
Troligheten att det skulle vara just detta öker framförallt om motorn har kokat flera gånger och ofta.
Prova med att byta lock på expansionskärlet. kan vara så att kylsystemet inte kan bygga upp tryck tack vare att locket sälpper ut det (vet att det är så på en del Audisar).
Om detta inte hjälper så köp wynns kylartätning, funkar alltid
Joo jag håller nog hårt på att toppen är spräckt på nåt ställe... oljan i min var också gräddig men inte när man kollade på olje stickan.. bara att börja riva bort toppen, slipa rent noggrant och kolla vart sprickan är.. om det är så att det är en spricka så rekommenderas topp byte starkt..
Jag har inte skruvat Audis motorer, men har man bara kunskapen och orket att göra arbetet själv borde en begagnat topp inte kosta mer än några hundralappar kan tänkas.
jag har en 142 som toppen gick på, den hade kokat några gånger innan den gav upp helt! stryk tåliga är dom iaf ! vet ej vad det är för typ av topp i en audi.. men är det aluminium topp så är det kört!