Jag har en Nissan (primera -99, p11) med bakbroms med klossar och inbyggd handbroms. När jag bytte belägg så gjorde jag en fadäs och tryckte in kolven utan att skruva in den. Nu tar handbromsen dåligt på den sidan. Jag har felsökt rätt grundligt och jag har jämfört med den fungerande sidan. När man drar handbromsen på den fungerande sidan ser man en tydlig rörelse i kolven. På den icke fungerande sidan kan man ”knappt” känna att det rör sig, dessutom går inte själva ”spaken” (som handbromsvajern drar i), inte tillbaka lika mycket som på fungerande sidan. På båda sidorna bottnar spaken när man drar i handbromsen, så det verkar inte vara fel på vajerspänningen.
Jag kan för mitt liv inte lista ut hur den här mekanismen funkar. Finns det något sätt att återställa mekanismen utan att plocka isär oket? Finns det någon förklaring för hur sådana här system funkar någonstans?
Senast redigerat av hadoque (1 maj 2023)