3872
Sök

Denna DRL-idioti!!!

7 435 Inlägg
6 juli 2023
#21
Vettemannen skrev:
Jag kör mycket under den mörka årstiden både på morgnar och kvällar. Vädret kan vara allt ifrån bara mörkt och till regn och snö under den tiden. Det som förvånar mig så väldigt mycket är dessa DLR-idioter med sina mörka baklysen. Framåt har dom lyset på och jag gissar att instrumentbelysningen lyser vilket borde vara förbjudet när man inte har baklyset tänt. Jag har tittat på en kanal som heter Bad Drivers In Sweden och det är otroligt många av dessa DRL-idioter som fångas på kamera. Jag tycker att DRL-systemet skulle förbjudas för det är ju livsfarligt.

Vad tycker ni?

/Benny

håller med,, om man har en skitbil som ej har aut,, vilket MÅNGA är utan,, så skulle instrumentbel ej lysa,, borde vara lag på det,, jag personligen tycker det skulle vara lag på bakljus,, för i dimma, snörök hällregn,, så syns dem ej med släckta bakljus sad  DRL= djävulens påfund


792 Inlägg
8 juli 2023
#22
Hybrid_ skrev:
Nyare bilar är känsligare. Mycket känsligare! Den gamla Swiften från -16 har inget  autoläge. Men jag tänder om det är sunk-väder på dagen. Vår Hyundai från -22 sköter sig UA. En rejält molnig dag med lite mörka regnmoln så slås ljuset på och lampan lyser i bilen att halvljus är tänt. Instrumentbelysningen lever sitt eget liv och tänder sig först ner det mörknar.

Jag mötte en Hyundai Santa Fe idag, runt 2019-2022 årsmodell som bara hade DRL tänt, det verkligen öste ner, så pass att det gick 50 på en 80-väg. Så inte alla Hyundai sköter sig. Eller andra märken heller.
Däremot är nog det största problemet förarna, det är faktiskt var och ens ansvar att slå på lyset om det inte sköter sig självt, och det är även var och ens ansvar att veta när det inte är tänt.

Live long, and prosper.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
8 juli 2023
Trådstartare
#23
MrHyde skrev:
Hybrid_ skrev:
Nyare bilar är känsligare. Mycket känsligare! Den gamla Swiften från -16 har inget  autoläge. Men jag tänder om det är sunk-väder på dagen. Vår Hyundai från -22 sköter sig UA. En rejält molnig dag med lite mörka regnmoln så slås ljuset på och lampan lyser i bilen att halvljus är tänt. Instrumentbelysningen lever sitt eget liv och tänder sig först ner det mörknar.

Jag mötte en Hyundai Santa Fe idag, runt 2019-2022 årsmodell som bara hade DRL tänt, det verkligen öste ner, så pass att det gick 50 på en 80-väg. Så inte alla Hyundai sköter sig. Eller andra märken heller.
Däremot är nog det största problemet förarna, det är faktiskt var och ens ansvar att slå på lyset om det inte sköter sig självt, och det är även var och ens ansvar att veta när det inte är tänt.

Det största problemet är som du skriver förarna. Eftersom dom är så dumma och inte vet hur deras bilar fungerar så det skulle vara mycket mer trafiksäkert om bakljusen alltid vore tända. Folk tittar väl inte ens i instruktionsboken om det överhuvudtaget finns nån sån till nya bilar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 435 Inlägg
8 juli 2023
#24
Vettemannen skrev:
MrHyde skrev:
Hybrid_ skrev:
Nyare bilar är känsligare. Mycket känsligare! Den gamla Swiften från -16 har inget  autoläge. Men jag tänder om det är sunk-väder på dagen. Vår Hyundai från -22 sköter sig UA. En rejält molnig dag med lite mörka regnmoln så slås ljuset på och lampan lyser i bilen att halvljus är tänt. Instrumentbelysningen lever sitt eget liv och tänder sig först ner det mörknar.

Jag mötte en Hyundai Santa Fe idag, runt 2019-2022 årsmodell som bara hade DRL tänt, det verkligen öste ner, så pass att det gick 50 på en 80-väg. Så inte alla Hyundai sköter sig. Eller andra märken heller.
Däremot är nog det största problemet förarna, det är faktiskt var och ens ansvar att slå på lyset om det inte sköter sig självt, och det är även var och ens ansvar att veta när det inte är tänt.

Det största problemet är som du skriver förarna. Eftersom dom är så dumma och inte vet hur deras bilar fungerar så det skulle vara mycket mer trafiksäkert om bakljusen alltid vore tända. Folk tittar väl inte ens i instruktionsboken om det överhuvudtaget finns nån sån till nya bilar.

/Benny

stoppat en del i mörker,, och ofta vet dem inte ens HUR man slår på lyset,, skulle införas en snabb instruktion när man besiktar bilar anser jag, för folk är dumma sad helt otroligt  egentligen


7 491 Inlägg
9 juli 2023
#25
Vettemannen skrev:
Det största problemet är som du skriver förarna. Eftersom dom är så dumma och inte vet hur deras bilar fungerar så det skulle vara mycket mer trafiksäkert om bakljusen alltid vore tända. Folk tittar väl inte ens i instruktionsboken om det överhuvudtaget finns nån sån till nya bilar.

/Benny

Dom behöver inte vara dumma men tyvärr i en del fall fruktansvärt okunniga.

Dom som hyr bil på flygplatser får ofta bilar som de inte vet mer om än hur man låser upp - och KANSKE var körvisarspaken finns.
Tänk på alla dom som inte äger egen bil men som hyr till jul, sportlov, påsk och semester.
Som i regel, av kostnadsskäl, hyr för liten bil och överlastar den - i kombination att man kör bil en gång om året.
Eller familjens tonåring, som inte har egen bil, och som någon gång hemma hos föräldrarna få låna bilen.
HUH så hemskt, men ändå krassa verkligheten!

Tänk om man skulle sitta och oroa sig för dessa farliga förare varje gång man möter en bil?

B t w så finns det till många nya bilar i dag ingen fysisk instruktionsbok - men finns att köpa till för kanske 500:-, eller ladda ner på nätet.

Undrar hur trafiksäkert det är att medans man kör, leta instruktionsbok på nätet.

Jag själv fick för en tid sedan äran att köra en ny bil några mil, då ägaren körde framför.
Eftersom det var kallt så var sätesvärmen påslagen.
Bara efter en mil började det brännas i häcken.
Sökte först efter en knapp, som det är i Suzukin och Hondan, men förstod sen att det här var en "menyfråga".
Jag hittade aldrig rätt i menyerna.
Under den dryga ½-timman på vägen bakom ratten var jag nog allt annat än en trafiksäker förare.
De är ju inte tillåtet att ta fram mobiltelefonen och ringa till kompisen i bilen framför och fråga.
Men det är tillåtet att sitta och famla/fibbla med en dataskärm i bilen flera mil.
Suck!!!!

* Voff voff *
10 736 Inlägg
9 juli 2023
#26
torsen skrev:
Undrar hur trafiksäkert det är att medans man kör, leta instruktionsbok på nätet.

Jämfört med att slå i den fysiska boken medan man kör menar du? wink

Hursom, håller med dig. Jobbade några år med biluthyrning i slutet av 90-talet och början av 00-talet och dom människor som då gav sig iväg i, jämfört med idag, enkla bilar var redan då skrämmande...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
10 juli 2023
#27
torsen skrev:
Under den dryga ½-timman på vägen bakom ratten var jag nog allt annat än en trafiksäker förare.

Du vet att man kan stanna på lämplig plats och lösa sådant? Då kan man även kika i manualen, oavsett om den är digital eller i en bok.

/Mattias

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
10 juli 2023
Trådstartare
#28
matteeee skrev:
torsen skrev:
Under den dryga ½-timman på vägen bakom ratten var jag nog allt annat än en trafiksäker förare.

Du vet att man kan stanna på lämplig plats och lösa sådant? Då kan man även kika i manualen, oavsett om den är digital eller i en bok.

Eller också kan man sätta sig in i hur bilen fungerar efter att man köpt den.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
10 juli 2023
#29
Vettemannen skrev:
matteeee skrev:
torsen skrev:
Under den dryga ½-timman på vägen bakom ratten var jag nog allt annat än en trafiksäker förare.

Du vet att man kan stanna på lämplig plats och lösa sådant? Då kan man även kika i manualen, oavsett om den är digital eller i en bok.

Eller också kan man sätta sig in i hur bilen fungerar efter att man köpt den.

/Benny

Ja, fast nu var det ju såhär: "Jag själv fick för en tid sedan äran att köra en ny bil några mil, då ägaren körde framför"

istället för att vara trafikosäker i 30min kunde man ju stannat och löst det värsta lite snabbt.

/Mattias

7 435 Inlägg
10 juli 2023
#30
kör hyrbilar åt en vän lite då och då,, man har noll koll på hur skiten fungerar,, ex,, olika audi har reglage på olika ställen,,


7 491 Inlägg
10 juli 2023
#31
matteeee skrev:
torsen skrev:
Under den dryga ½-timman på vägen bakom ratten var jag nog allt annat än en trafiksäker förare.

Du vet att man kan stanna på lämplig plats och lösa sådant? Då kan man även kika i manualen, oavsett om den är digital eller i en bok.

Visst, du har rätt,
Men nu skulle jag "hänga på" = hittade inte/visst inte var vi var på väg, och dessutom motorväg.
Men du har i princip alldeles rätt!

Forummoderator
18 149 Inlägg
10 juli 2023
#32
MrHyde skrev:
Hybrid_ skrev:
Nyare bilar är känsligare. Mycket känsligare! Den gamla Swiften från -16 har inget  autoläge. Men jag tänder om det är sunk-väder på dagen. Vår Hyundai från -22 sköter sig UA. En rejält molnig dag med lite mörka regnmoln så slås ljuset på och lampan lyser i bilen att halvljus är tänt. Instrumentbelysningen lever sitt eget liv och tänder sig först ner det mörknar.

Jag mötte en Hyundai Santa Fe idag, runt 2019-2022 årsmodell som bara hade DRL tänt, det verkligen öste ner, så pass att det gick 50 på en 80-väg. Så inte alla Hyundai sköter sig. Eller andra märken heller.
Däremot är nog det största problemet förarna, det är faktiskt var och ens ansvar att slå på lyset om det inte sköter sig självt, och det är även var och ens ansvar att veta när det inte är tänt.

Sedan är det nog många som inte har koll på något och ställer spaken i nolläge i stället för Auto.

På tal om OT i allmänhet: Värsta skiten jag kört var nog cirka 2019. En fabriksny Wrangler skulle skickas iväg till kund men den gick inte riktigt rent troligen på grund av alla dessa kortflyttar av bilar som görs när de ankommer landet. Fick hänga på en grönskylt och dra iväg på en liten tur för att blåsa ur den och släcka motorlampan. Stolsvärmen/rattvärmen var gömd i en undermeny till klimatmenyn. Även klimat var på skärmen. Handskar av...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
10 juli 2023
Trådstartare
#33
Hybrid_ skrev:
MrHyde skrev:
Hybrid_ skrev:
Nyare bilar är känsligare. Mycket känsligare! Den gamla Swiften från -16 har inget  autoläge. Men jag tänder om det är sunk-väder på dagen. Vår Hyundai från -22 sköter sig UA. En rejält molnig dag med lite mörka regnmoln så slås ljuset på och lampan lyser i bilen att halvljus är tänt. Instrumentbelysningen lever sitt eget liv och tänder sig först ner det mörknar.

Jag mötte en Hyundai Santa Fe idag, runt 2019-2022 årsmodell som bara hade DRL tänt, det verkligen öste ner, så pass att det gick 50 på en 80-väg. Så inte alla Hyundai sköter sig. Eller andra märken heller.
Däremot är nog det största problemet förarna, det är faktiskt var och ens ansvar att slå på lyset om det inte sköter sig självt, och det är även var och ens ansvar att veta när det inte är tänt.

Sedan är det nog många som inte har koll på något och ställer spaken i nolläge i stället för Auto.

På tal om OT i allmänhet: Värsta skiten jag kört var nog cirka 2019. En fabriksny Wrangler skulle skickas iväg till kund men den gick inte riktigt rent troligen på grund av alla dessa kortflyttar av bilar som görs när de ankommer landet. Fick hänga på en grönskylt och dra iväg på en liten tur för att blåsa ur den och släcka motorlampan. Stolsvärmen/rattvärmen var gömd i en undermeny till klimatmenyn. Även klimat var på skärmen. Handskar av...

Jag tycker det verkar skitfarligt om bilförare måste titta på den där förbannade skärmen och leta i undermenyer efter saker och ting medans dom kör. Bättre var det förr med knappar och reglage som man visste var dom satt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

792 Inlägg
10 juli 2023
#34
Vettemannen skrev:
Jag tycker det verkar skitfarligt om bilförare måste titta på den där förbannade skärmen och leta i undermenyer efter saker och ting medans dom kör. Bättre var det förr med knappar och reglage som man visste var dom satt.

/Benny

Jag håller med till fullo. Den värsta jag kört till dags dato är en Tesla model 3. Fy fan för den där jävla skärmen, finns ju knappt en fysisk knapp kvar i hela bilen! Eller jo, det finns knappar för att öppna dörrarna(!), men inte till stolsvärme/klima..

Live long, and prosper.

Forummoderator
18 149 Inlägg
10 juli 2023
#35
Priset Benny. Priset. Billigare för tillverkaren med skärmar än fysiska knappar. Samma med instrumentpanel. En skärm är billigare än analoga visare. Men skärmen uppfattas som hi-tech och kostar mer för kund. I Sverige älskar vi att köpa tillägg i stället för basmodellen. Men jag tror detta vänder så småningom. Även småbilar kommer med skärm numera. Jag kollar lite på en ny bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 149 Inlägg
10 juli 2023
#36
MrHyde skrev:
Vettemannen skrev:
Jag tycker det verkar skitfarligt om bilförare måste titta på den där förbannade skärmen och leta i undermenyer efter saker och ting medans dom kör. Bättre var det förr med knappar och reglage som man visste var dom satt.

/Benny

Jag håller med till fullo. Den värsta jag kört till dags dato är en Tesla model 3. Fy fan för den där jävla skärmen, finns ju knappt en fysisk knapp kvar i hela bilen! Eller jo, det finns knappar för att öppna dörrarna(!), men inte till stolsvärme/klima..

Evildan köpte en Model 3 i helgen som gick...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 123 Inlägg
12 juli 2023
#37
Hybrid_ skrev:
MrHyde skrev:
Vettemannen skrev:
Jag tycker det verkar skitfarligt om bilförare måste titta på den där förbannade skärmen och leta i undermenyer efter saker och ting medans dom kör. Bättre var det förr med knappar och reglage som man visste var dom satt.

/Benny

Jag håller med till fullo. Den värsta jag kört till dags dato är en Tesla model 3. Fy fan för den där jävla skärmen, finns ju knappt en fysisk knapp kvar i hela bilen! Eller jo, det finns knappar för att öppna dörrarna(!), men inte till stolsvärme/klima..

Evildan köpte en Model 3 i helgen som gick...

Teslan har automatik till stolsvärmen, men det går utmärkt att trycka på röststyrningen och säga tex "min rumpa är kall" så höjer den värmen i stolen, eller varför inte bara trycka på stolsvärmeikonen i nedre listen på skärmen och stänga av värmen i stolen.
Senast redigerat av viccoA (12 juli 2023)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
12 juli 2023
Trådstartare
#38
Hybrid_ skrev:
MrHyde skrev:
Vettemannen skrev:
Jag tycker det verkar skitfarligt om bilförare måste titta på den där förbannade skärmen och leta i undermenyer efter saker och ting medans dom kör. Bättre var det förr med knappar och reglage som man visste var dom satt.

/Benny

Jag håller med till fullo. Den värsta jag kört till dags dato är en Tesla model 3. Fy fan för den där jävla skärmen, finns ju knappt en fysisk knapp kvar i hela bilen! Eller jo, det finns knappar för att öppna dörrarna(!), men inte till stolsvärme/klima..

Evildan köpte en Model 3 i helgen som gick...

Har du kontakt med Evildan? Det var några år sedan han var här på garaget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 149 Inlägg
13 juli 2023
#39
Har du kontakt med Evildan? Det var några år sedan han var här på garaget.

/Benny

Ja. vi har hållit kontakten genom åren. Så pratar med honom rätt ofta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
13 juli 2023
Trådstartare
#40
Hybrid_ skrev:
Har du kontakt med Evildan? Det var några år sedan han var här på garaget.

/Benny

Ja. vi har hållit kontakten genom åren. Så pratar med honom rätt ofta.

Jag saknar honom ibland. Han hade ju så härliga kommentarer. En gång så skulle han komma och hälsa på mig på en bilträff i Eskilstuna men han kom aldrig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök