Vettemannen skrev:
Det största problemet är som du skriver förarna. Eftersom dom är så dumma och inte vet hur deras bilar fungerar så det skulle vara mycket mer trafiksäkert om bakljusen alltid vore tända. Folk tittar väl inte ens i instruktionsboken
om det överhuvudtaget finns nån sån till nya bilar./Benny
Dom behöver inte vara dumma men tyvärr i en del fall fruktansvärt okunniga.
Dom som hyr bil på flygplatser får ofta bilar som de inte vet mer om än hur man låser upp - och KANSKE var körvisarspaken finns.
Tänk på alla dom som inte äger egen bil men som hyr till jul, sportlov, påsk och semester.
Som i regel, av kostnadsskäl, hyr för liten bil och överlastar den - i kombination att man kör bil en gång om året.
Eller familjens tonåring, som inte har egen bil, och som någon gång hemma hos föräldrarna få låna bilen.
HUH så hemskt, men ändå krassa verkligheten!
Tänk om man skulle sitta och oroa sig för dessa farliga förare varje gång man möter en bil?
B t w så finns det till många nya bilar i dag ingen fysisk instruktionsbok - men finns att köpa till för kanske 500:-, eller ladda ner på nätet.
Undrar hur trafiksäkert det är att medans man kör, leta instruktionsbok på nätet.
Jag själv fick för en tid sedan äran att köra en ny bil några mil, då ägaren körde framför.
Eftersom det var kallt så var sätesvärmen påslagen.
Bara efter en mil började det brännas i häcken.
Sökte först efter en knapp, som det är i Suzukin och Hondan, men förstod sen att det här var en "menyfråga".
Jag hittade aldrig rätt i menyerna.
Under den dryga ½-timman på vägen bakom ratten var jag nog allt annat än en trafiksäker förare.
De är ju inte tillåtet att ta fram mobiltelefonen och ringa till kompisen i bilen framför och fråga.
Men det är tillåtet att sitta och famla/fibbla med en dataskärm i bilen flera mil.
Suck!!!!