Beställa en Lotus Emira?

Minigrisen
17 juli 2023 · 178 Inlägg

Hej

Funderar på att beställa en Lotus Emira V6. Vacker så det förslår och har fått finfina recensioner. Alla V6 First Edition är ju slutsålda och nu går det att beställa I4 First Edition. Jag tänkte dock förhandsboka en vanlig V6 manuell plus utrustning.  Planerad leverans under 2024.

Det som dock får mig att tveka lite är service- och återförsäljarnätverk. Enligt Lotus hemsida finns bara en återförsäljare i Sverige (Göteborg) men hittar ingen info om det stället. Danmark eller Norge känns långt att åka för service eller garantiåtgärder.

Någon som har erfarenhet av Lotus eller att köpa bil med få återförsäljare?

Brådhis * Voff voff *
17 juli 2023 · 10 303 Inlägg

Kul! Snygg är den och Lotus är alltid Lotus! :-)

Jag har tyvärr inte svaret på dina frågor, men vill varna för att detta kan bli en tråd av svensk avundsjuka och förslag på trimmade Saab:ar du borde köpa istället... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Minigrisen
17 juli 2023 · 178 Inlägg

Brådhis skrev:
Kul! Snygg är den och Lotus är alltid Lotus! :-)

Jag har tyvärr inte svaret på dina frågor, men vill varna för att detta kan bli en tråd av svensk avundsjuka och förslag på trimmade Saab:ar du borde köpa istället... wink

Har aldrig ägt en Lotus, så kan inte säga så mycket. Dock föds man ju med en inbyggd skepsis mot bilar byggda i England. Därav min fråga angående servicenät/återförsäljare.

Trimmad Saab känns iofs. lockande, men samma sak gäller där, obefintligt med återförsäljare. 😉

trubbelturbo
17 juli 2023 · 1 466 Inlägg

Förr var Nordskogs Bil i Borås auktoriserad återförsäljare för Lotus, men det företaget verkar inte vara aktivt längre vad jag kan se.

Kolla med Hedin Bil i Göteborg, verkar vara Lotus-återförsäljare, även om de bara presenterar Eletre på sin hemsida, men skadar ju inte att fråga om de kan hjälpa dig smile

https://www.hedinbil.se/anlaggningar/68 … enture-car

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Minigrisen
17 juli 2023 · 178 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Förr var Nordskogs Bil i Borås auktoriserad återförsäljare för Lotus, men det företaget verkar inte vara aktivt längre vad jag kan se.

Kolla med Hedin Bil i Göteborg, verkar vara Lotus-återförsäljare, även om de bara presenterar Eletre på sin hemsida, men skadar ju inte att fråga om de kan hjälpa dig smile

https://www.hedinbil.se/anlaggningar/68 … enture-car

Toppen, tack. Ska höra med dem. Inte samma som den ÅF som presenteras på Lotus egen hemsida. Dom ligger i Krokslätt.

trubbelturbo
17 juli 2023 · 1 466 Inlägg

Minigrisen skrev:

trubbelturbo skrev:
Förr var Nordskogs Bil i Borås auktoriserad återförsäljare för Lotus, men det företaget verkar inte vara aktivt längre vad jag kan se.

Kolla med Hedin Bil i Göteborg, verkar vara Lotus-återförsäljare, även om de bara presenterar Eletre på sin hemsida, men skadar ju inte att fråga om de kan hjälpa dig smile

https://www.hedinbil.se/anlaggningar/68 … enture-car

Toppen, tack. Ska höra med dem. Inte samma som den ÅF som presenteras på Lotus egen hemsida. Dom ligger i Krokslätt.

Telefonnummret leder till Hedin Bil och Hedin Bil finns på adressen i Krokslätt, men ser dock bara ut att vara ett kontor smile

Senast redigerat av trubbelturbo (17 juli 2023)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Niklas_J
17 juli 2023 · 152 Inlägg

Hedin bil Krokslätt är en jätteanlägning med allt från skadeverkstad, försäljning till verkstad för både person och transportbilar.

trubbelturbo
17 juli 2023 · 1 466 Inlägg

Niklas_J skrev:
Hedin bil Krokslätt är en jätteanlägning med allt från skadeverkstad, försäljning till verkstad för både person och transportbilar.

Ja bilanläggningen ligger på Krokslätts parkgata 4, men kan inte se att de har lotus i sitt sortiment. På gatunr 2 som är adressen som är angiven på Lotus hemsida verkar bara vara en kontorsbyggnad, som dock huseras av Hedin Bil men bedriver antagligen ingen bilförsäljning där.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Minigrisen
17 juli 2023 · 178 Inlägg

Toppen. Blir att slå dem en signal. Fortfarande en bit att dra den på trailer vid service och eventuella garantiåtgärder. Med tanke på Lotus nystart borde väl fler ÅF haka på får man hoppas.

MrHyde
17 juli 2023 · 664 Inlägg

Ingen avundsjuka här, otroligt snygg bil som jag själv garanterat lagt vantarna på om jag hade råd.
Jag tycker du gör helt rätt, Lotus är Lotus och att det kommer lite ovanligare bilar på svenska vägar än alla "standard" Ferrari, Porsche och Lamborghini är bara kul smile

Angående återförsäljare och service, borde det inte vara enklast att slänga iväg ett mail till Lotus direkt? Dom borde väl ha koll tycker man, och kanske kan berätta om det än nån mer "på gång".
Å andra sidan så borde exklusiva sportbilshandlare kunna serva och hjälpa dig ändå, dom brukar väl ha ett rätt så brett kontaktnät.
Typ Autoropa, Platinum Cars, Von Braun, Hoffner Auto. Kanske är värt att ringa dom och se om dom kan hjälpa dig?

Live long, and prosper.
Brådhis * Voff voff *
17 juli 2023 · 10 303 Inlägg

MrHyde skrev:
Ingen avundsjuka här, otroligt snygg bil som jag själv garanterat lagt vantarna på om jag hade råd.
Jag tycker du gör helt rätt, Lotus är Lotus och att det kommer lite ovanligare bilar på svenska vägar än alla "standard" Ferrari, Porsche och Lamborghini är bara kul smile

Angående återförsäljare och service, borde det inte vara enklast att slänga iväg ett mail till Lotus direkt? Dom borde väl ha koll tycker man, och kanske kan berätta om det än nån mer "på gång".
Å andra sidan så borde exklusiva sportbilshandlare kunna serva och hjälpa dig ändå, dom brukar väl ha ett rätt så brett kontaktnät.
Typ Autoropa, Platinum Cars, Von Braun, Hoffner Auto. Kanske är värt att ringa dom och se om dom kan hjälpa dig?

Ja, Autoropa i Frihamnen var iaf förut auktoriserad Lotus om jag inte minns fel?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
davveno1
17 juli 2023 · 21 Inlägg

Fanns tidigare (fortfarande?) en lotusguru utanför Göteborg mot Landvetter till.
Kanske inte auktoriserad men snarare bättre än så.

Noobnisse
18 juli 2023 · 182 Inlägg

Häftig bil! Off topic men hur lång är leveranstiden på en sådan?

Minigrisen
18 juli 2023 · 178 Inlägg

Noobnisse skrev:
Häftig bil! Off topic men hur lång är leveranstiden på en sådan?

Leverans under 2024 för V6. I4 First Edition i höst (2023). V6 First Edition har levererats under året.

Senast redigerat av Minigrisen (18 juli 2023)

Nybergrobin
23 juli 2023 · 2 385 Inlägg

Får man fråga vad en ny lotus kostar?  Sjukt cool bil smile

Minigrisen
6 augusti 2023 · 178 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Får man fråga vad en ny lotus kostar?  Sjukt cool bil smile

Högst oklart (ungefär som leveranstiden). Det jag vet är att I4 First Edition kan beställas nu från 1,2 ungefär.

Beställning på en V6 manuell lagd.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2023 · 17 560 Inlägg

Minigrisen skrev:

Nybergrobin skrev:
Får man fråga vad en ny lotus kostar?  Sjukt cool bil smile

Högst oklart (ungefär som leveranstiden). Det jag vet är att I4 First Edition kan beställas nu från 1,2 ungefär.

Beställning på en V6 manuell lagd.

Ojojoj! Bara att gratulera! Körde knappt 50 mil idag med min nya fina bil. i10 med 67hk och förståndshandikappad robotlåda... Maskin är garanterat sotfri nu...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MrHyde
6 augusti 2023 · 664 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ojojoj! Bara att gratulera! Körde knappt 50 mil idag med min nya fina bil. i10 med 67hk och förståndshandikappad robotlåda... Maskin är garanterat sotfri nu...

Som förälder till ett barn med funktionsnedsättning så skulle jag uppskatta om du använde andra ord för att beskriva en dålig vlåda.. Funktionsnedsättning är inget skällsord.
Det förestår väl heller inte en sajt och forum-mod att använda sådant språk när ni själva förespråkar bra språkbruk?

Senast redigerat av MrHyde (6 augusti 2023)

Live long, and prosper.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti 2023 · 17 560 Inlägg

MrHyde skrev:

Hybrid_ skrev:
Ojojoj! Bara att gratulera! Körde knappt 50 mil idag med min nya fina bil. i10 med 67hk och förståndshandikappad robotlåda... Maskin är garanterat sotfri nu...

Som förälder till ett barn med funktionsnedsättning så skulle jag uppskatta om du använde andra ord för att beskriva en dålig vlåda.. Funktionsnedsättning är inget skällsord.
Det förestår väl heller inte en sajt och forum-mod att använda sådant språk när ni själva förespråkar bra språkbruk?

Sorry! Jag förstår dig och tar givetvis till mig detta!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Minigrisen
12 augusti 2023 · 178 Inlägg

Nu är det en lång väg kvar innan jag behöver låsa min konfiguration, men jävlar vad svårt jag har med färgvalet. Gillar verkligen Seneca Blue, eller Magma Red, är dock rädd att dom står ut för mycket. Så Nimbus Grey tycker jag är både snygg och ganska diskret. "Black pack" som ger det svarta taket och A-stolpar tycker jag är givet.

Seneca Blue
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237659/237659-edcfcb7a93e0afa5fbacad2eba42a48b.jpg

Magma Red
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237659/237659-e437a34916a42beda1777dae13421c10.jpg

Nimbus Grey
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237659/237659-e693cc151787ea551ec6d8a24320e800.jpg

Det finns en till snygg grå i lite samma stil som Nardo Grey, dock har min nya BMW I4 ungefär samma färg så den får nog gå bort.

Senast redigerat av Minigrisen (12 augusti 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang