3745
Sök

Svårstartad kall B230FK - 740 GL

5 Inlägg
18 augusti 2023
Trådstartare
#1
Har en 740 som är konverterad till b230fk bilen gick hur fint som helst innan denna vintern och har endast haft strul sedan dess,

När bilen har stått och kallnat så behöver du stå med startmotorn ett bra tag, innan bilen ens vill tända till en enstaka gång, kan ibland sitta och köra runt motorn i 30 sekunder över perioder innan den hoppar till, när motorn väl tänder till får man köra några gånger till innan den äntligen hoppar igång, detta är oavsett fulltank eller på minimum

Har bytt tändstift 3 ggr och tändkablar 2 ggr allt från mekonomen, rotor, fördelare, lmm, lambda, soppa filter, soppa pump och även alla soppa ledningar och vevaxelgivare den tar ingen tjuvluft som jag kan hitta då jag bytt alla packningar insugsidan och går hur fint som helst varm men blir förbannad på att en bil kan stå över en vinter och sedan knappt vilja starta.

Hade ett problem innan vintern att det hoppade till på ett gupp ute på landsvägarna och så tändes motorlampan, men vid tidigare felsökning så var det för att downpipe muttern lossnade på undersidan av turbon som ledde till avgasläckage innan lambdasond och bytte då denna mutter och lambda till inget resultat, bilen var exakt lika svår att få igång,

Hört att det kan vara någon tempgivare som går till boxen för har endast bytt givaren till mätarhuset men har ingen koll,

all hjälp uppskattas vänligen

121 Inlägg
19 augusti 2023
#2
Låter för mig primärt som ett bränsletrycks eller tändspoleproblem, jag har haft bägge 2, dock på Audi bilar men symptomen var detsamma.
Motortempgivare skulle iofs också kunna ge såna symptom men det kan man mäta enkelt med en multimeter mellan var och ett av stiften på givaren och blocket och se om den är trasig, ca 2500 ohm vid 20 grader motortemp(kall motor om sommaren).

Du skriver att du bytt en del saker på bränslesystemet men frågan är om du mätt trycket innan så att det är korrekt och att pumpen inte börjar bli svag  för att utesluta att problemet inte finns där?
Prova att prima pumpen med tändningen ett par gånger innan du startar, om den går igång då har du en läckande tryckackumulator/regulator.

Tändspole som har för hög resistans ger också såna problem, det tar en evighet innan den tänder, om den ens gör det alls.
Senast redigerat av Koster (19 augusti 2023)

5 Inlägg
20 augusti 2023
Trådstartare
#3
Koster skrev:
Låter för mig primärt som ett bränsletrycks eller tändspoleproblem, jag har haft bägge 2, dock på Audi bilar men symptomen var detsamma.
Motortempgivare skulle iofs också kunna ge såna symptom men det kan man mäta enkelt med en multimeter mellan var och ett av stiften på givaren och blocket och se om den är trasig, ca 2500 ohm vid 20 grader motortemp(kall motor om sommaren).

Du skriver att du bytt en del saker på bränslesystemet men frågan är om du mätt trycket innan så att det är korrekt och att pumpen inte börjar bli svag  för att utesluta att problemet inte finns där?
Prova att prima pumpen med tändningen ett par gånger innan du startar, om den går igång då har du en läckande tryckackumulator/regulator.

Tändspole som har för hög resistans ger också såna problem, det tar en evighet innan den tänder, om den ens gör det alls.

Nej har inte mätt soppa trycket men med tanke på att pumpen är ny och bilen funkade galant med den nya pumpen så känns de skumt att den ska gå över en vinter bara sådär? Byttes lixom i slutet av december sen vid tidig februari så började den bete sig dåligt, att köra pumpen några gånger gör ingen skillnad motorn hoppar inte igång fortare för det. Får kolla resistansen på tändspolen är trots allt det enda som ej är bytt. Bytte pump för att den gamle blev kass men även då startade den hur lätt som helst bara att man ej kunde gasa då trycket inte dög till, men kör med den nya pumpen varm på 0.9 ladd utan problem så svårt o tänka mig att det e trycket men har inte så jätte stor koll så kan ju ändå var värt titta till.

Tack i förhand 🙏

121 Inlägg
20 augusti 2023
#4
Ta och mät upp motortempgivaren som jag beskrev ovan också för att säkerställa att den inte är dålig, det gör bilen svårstartad vid kall motor.

Hur står det till med spridarna då? Inte helt ovanligt att sprutbilden mer liknar en vattenstråle (och kanske tom läcker) än en fin dimma om dom är 20+ år gamla och då blir den också ruggigt svårstartad.
Senast redigerat av Koster (20 augusti 2023)

2 311 Inlägg
20 augusti 2023
#5
Kolla soppatryck ändå. Kan ju vara något läckage i bränslesystemet också, t ex i någon av kopplingarna under alt att den drar in luft (har hänt mig, de kopplingarna rostar gärna), då kan pumpen vara hur ny som helst, blir dåligt tryck lik förbannat. tongue
Senast redigerat av Mew (20 augusti 2023)


5 Inlägg
23 augusti 2023
Trådstartare
#6
Mew skrev:
Kolla soppatryck ändå. Kan ju vara något läckage i bränslesystemet också, t ex i någon av kopplingarna under alt att den drar in luft (har hänt mig, de kopplingarna rostar gärna), då kan pumpen vara hur ny som helst, blir dåligt tryck lik förbannat. tongue

Det var fd läckage där så bytte pump, filter och alla slangarna. Men man vet ju aldrig ibland händer det att nya saker går fel också så ska ta en titt efter jobbet


Sök