3718
Sök

Tips inför första bil och fiskebil! Subaru?

2 Inlägg
21 augusti 2023
Trådstartare
#1
Hej jag ska köpa min första bil och har efter lite reserch och snack med lite folk insett att en subaru outback eller forester från ca 2008-2011 blir bästa valet. De som gått ca 25k mil och går för runt 40-55k kr
Kommer bli en manuell.
Jag fiskar väldigt mycket och kommer rampa i båt ca 1 gång i veckan. Därav kom kravet på fyrhjuls drift. Har såklart gärna en ganska snål bil vilket dessa verkar vara.

Vad är era erfarenheter av dessa? Någon årsmodell man vill undvika? Saker att se upp för?

Kolla på typ dessa: https://www.blocket.se/annons/orebro/su … 1000275282

Forummoderator
18 149 Inlägg
21 augusti 2023
#2
Snål? Subaru? Nej du. Bensinarna drar alla över litern.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 365 Inlägg
21 augusti 2023
#3
Boxerdieseln har väl lite lagerproblem upp mot 2011 någonstans.
Finns flera billiga på Blocket med rasade ramlager. (Eller var det vevlager..)
Subarus bensinboxer är inte känd för bränsleekonomi, men tuffar på.
Det är väl småstrul med dörrlås, elhissar och grejer, men ingen är fullkomlig.

Subaru har dock ett utmärkt AWD system med Torssendiff på mitten som Audis Quattro men Subaru har även i bakdiffen vilket överlägsnar övriga. 

Lågväxeln är "Lågväxel" som bara sänker några procent. Men har väl aldrig utgett sig för att vara en terrängbil heller.

Subarus CVT lådor (vissa automater) är inte marknadens bästa.  Inte sämsta heller...

Alla Awd bilar Bör man kolla kopplingen lite mer på än 2wd bara för dom kan vara extra spöade.
Tex båtuppdragning/husvagnsbackande av stolle med gasfot, eller desperat för man kört för långt ut i terrängen...
Senast redigerat av Mossan1 (21 augusti 2023)

791 Inlägg
21 augusti 2023
#4
Mossan1 skrev:
Boxerdieseln har väl lite lagerproblem upp mot 2011 någonstans.
Finns flera billiga på Blocket med rasade ramlager. (Eller var det vevlager..)

Subarus CVT lådor (vissa automater) är inte marknadens bästa.  Inte sämsta heller...

En(eller flera) oljekanaler till smörjning av vevlager som sätter igen har jag fått höra från en Subarumekaniker. Med andra ord alla boxerdiesel upp till typ 2011 är en tickande bomb, mer eller mindre. Kan hålla 10000 mil, kan hålla 40000 mil. cool

Subaru's CVT upp till typ 2015-16 var inte speciellt bra, men dom har blivit mycket bättre faktiskt smile

Live long, and prosper.

193 Inlägg
21 augusti 2023
#5
Nej inte direkt snåla. Men köper man en bil i denna prisklass och miltal så är sällan bränsleförbrukningen den största kostnaden utan snarare reparation/underhåll.

Är denna för liten? Gått ungefär hälften mot den du länkade: https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … /109788815

2 Inlägg
21 augusti 2023
Trådstartare
#6
Noobnisse skrev:
Nej inte direkt snåla. Men köper man en bil i denna prisklass och miltal så är sällan bränsleförbrukningen den största kostnaden utan snarare reparation/underhåll.

Är denna för liten? Gått ungefär hälften mot den du länkade: https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … /109788815

Oj bör nog tilläga att det är dislarna jag har kikat på, precis som den jag länkade. Jag har hört av flera att subaru ska vara ganska så "hållbara" alltså att de ska kunna köra 40.000 mil utan större besvär. Men du tror de kommer bli mycket fel på den?

Of World
3 372 Inlägg
21 augusti 2023
#7
Vad du än väljer så köp inget från MK bilar i Örebro googla.

https://www.google.com/search?q=mk+bila … AF6BAgPEAg

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

3 365 Inlägg
22 augusti 2023
#8
SimonSjodahl skrev:
[det är dislarna jag har kikat på..........
.........
ganska så "hållbara" alltså att de ska kunna köra 40.000 mil utan större besvär.

Det är just Subaru Dieslarna som HAR problem, precis som vi nämnt innan.
Ganska allvarliga problem också där motorlager ger sig = väldigt kostsamt, eller mycket jobb för gör-det-självare.

Och man ska laga utav bara tusan på verkstad om den kostnaden ska överstiga bränslet per år.
(Generellt. Visst förekommer dyra rep  men hur frekvent.....?)

Ens skillnaden mellan snål och törstig bil på årsbasis.
Eller så kör man väldigt lite och kanske inte behöver bil.

Service, ev parkeringskostnad osv har ALLA bilar, stor som liten, törstig som snål.
Skatt o förs skiljer betydande mellan modeller och bör vara med i kalkylen.

Räkna lite och bilda egen uppfattning om hur stor bränslekostnaden är.
Senast redigerat av Mossan1 (22 augusti 2023)

4 190 Inlägg
22 augusti 2023
#9
Skall du ha en bil att sjösätta med och relativt lite problem så hade jag nog satsat på denna eller liknande istället.

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … 1000262810

Ganska skramlig bil, men toyota brukar vara pålitliga och inte överdrivet törstiga.


7 491 Inlägg
22 augusti 2023
#10
zemet skrev:
Skall du ha en bil att sjösätta med och relativt lite problem så hade jag nog satsat på denna eller liknande istället.

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … 1000262810

Ganska skramlig bil, men toyota brukar vara pålitliga och inte överdrivet törstiga.

Mjaa - 4-hjulsdriften på en RAV-4 i din budget är nog inte bästa alternativet för sjösättning medelst båtvagn, resp båtupptagning.
Annars är både Toyota RAV-4 och Honda CR-V bland marknadens mest driftsäkra bilar - båda dock med begränsad markfrigång.
Kan du gå ner i bilstorlek så rekommenderar jag Suzuki Jimny.
Riktig 4-hjulsdrift med fördelningslåda som har lågväxel och låst mellan axlarna vid 4-hjulsdrift.
Får dra 1.300 kg på *B*-kort.
Kanske inte optimal för längre färder med båtvagn efter.

Subaru är mycket mycket bra bilar - men efter 30.000 mil så kanske driftsäkerheten till stor del är förbrukad.
Märket lär ha bland marknadens högsta reservdelspriser.
Heller inte lika lätt att reparera/meka med som en Volvo 240/740/940.
Något att tänka på då det är fråga om din första bil - om du inte önskar bli autodidakt bilmekaniker.

Diesel ska du INTE trakta efter - speciellt INTE Subarus dieslar, som inte rosat marknaden.

Tycker jag.

Of World
3 372 Inlägg
22 augusti 2023
#11
torsen skrev:
zemet skrev:
Skall du ha en bil att sjösätta med och relativt lite problem så hade jag nog satsat på denna eller liknande istället.

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … 1000262810

Ganska skramlig bil, men toyota brukar vara pålitliga och inte överdrivet törstiga.

Mjaa - 4-hjulsdriften på en RAV-4 i din budget är nog inte bästa alternativet för sjösättning medelst båtvagn, resp båtupptagning.
Annars är både Toyota RAV-4 och Honda CR-V bland marknadens mest driftsäkra bilar - båda dock med begränsad markfrigång.
Kan du gå ner i bilstorlek så rekommenderar jag Suzuki Jimny.
Riktig 4-hjulsdrift med fördelningslåda som har lågväxel och låst mellan axlarna vid 4-hjulsdrift.
Får dra 1.300 kg på *B*-kort.
Kanske inte optimal för längre färder med båtvagn efter.

Subaru är mycket mycket bra bilar - men efter 30.000 mil så kanske driftsäkerheten till stor del är förbrukad.
Märket lär ha bland marknadens högsta reservdelspriser.
Heller inte lika lätt att reparera/meka med som en Volvo 240/740/940.
Något att tänka på då det är fråga om din första bil - om du inte önskar bli autodidakt bilmekaniker.

Diesel ska du INTE trakta efter - speciellt INTE Subarus dieslar, som inte rosat marknaden.

Tycker jag.

Vad är det för fel på 4x4 på rav4 nu då? Den borde väl funka fint fint till just detta? Då jag till 99% av gångerna använder en framhjulsdriven bil för att sjösätta och ta upp båtar med.

Jag vet att denna generation är populära i offroadkörning nere i Europa

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
18 149 Inlägg
22 augusti 2023
#12
Presidento skrev:
Vad är det för fel på 4x4 på rav4 nu då?

torsen förutsätter att om man ska ha en 4x4 så ska den jäveln klättra upp till toppen på Kebnekaise utan att spinna på något hjul... big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 365 Inlägg
22 augusti 2023
#13
torsen skrev:
Mjaa - 4-hjulsdriften på en RAV-4 i din budget är nog inte bästa alternativet för sjösättning medelst båtvagn, resp båtupptagning.

Det är absolut inga fel på Rav4's AWD system på ej hybrider. Går in snabbt, låser hårt och har aldrig hört om fel. Finns också en knapp för att den ska bara med från start, men har inte märkt just nån skillnad alls när jag testat i snö på åkern.
Hur hybriden med enbart el bak är, vet jag inte.

CR-V av vissa årgångar har däremot en AWD som inte går in riktigt som man skulle önska. Drar dåligt bak.
Men det är bara vissa årgångar, och det var nog före 2010 rent av.

Subaru vinner på torssen i bakdiffen (= automatisk diffspärr, typ) absolut, men hur och var sjösätter ni båtar?
I blötmyrar?
Vanlig ramp, ofta asfaltbelagd klarar väl alla AWD bilar numera, såvida man inte har stor lustjakt som ska upp. Och då är väl kopplingen i fara. (Även dubbelkopplingar)

Gamla viscoAWD kanske inte pallade måttet.
Senast redigerat av Mossan1 (22 augusti 2023)

* Voff voff *
10 736 Inlägg
22 augusti 2023
#14
Mossan1 skrev:
... men hur och var sjösätter ni båtar?
I blötmyrar?
Vanlig ramp, ofta asfaltbelagd klarar väl alla AWD bilar numera, såvida man inte har stor lustjakt som ska upp. Och då är väl kopplingen i fara. (Även dubbelkopplingar)

Sjösatte och tog upp min Flipper 700 (c:a 2,2 ton med kärran) med min framhjulsdrivna V70 D3 utan problem. Så jag undrar samma sak, på en normal båtramp klarar du dig fint utan AWD.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök