Skoda med defekta kolvar/kolvringar

Miikan
25 september 2023 · 1 Inlägg

Hej,

Jag har en Skoda Superb från 2011 som jag nyligen fått reda på har defekt kompression i cylindrarna. Tydligen vanligt förekommande på denna årsmodell. Bilen har gått ca 15 000 mil så egentligen borde den han flera mil kvar i sig, men icke. Har redan genomgått WD40-metoden. Behöver lite hjälp med vad jag ska göra framåt, ska jag hitta någon som kan laga kolvar/kolvringar? Vem i Stockholmsområdet i så fall? Eller bör jag byta motor (vet jag inte om det är värt i och för sig)? Skrota den? Försöka sälja den som GDS-bil? Har någon något tips?

Trevlig kväll

simlar
25 september 2023 · 5 535 Inlägg

Eftersom bilen är så pass gammal finns ingen garanti eller maskinskadeförsäkring kvar så du måste då betala reparationen ur egen ficka.

Då du skriver att det är kolvar/kolvringar som behöver bytas antar jag det är en 1,8TSI.
Byter man repsats med kolvar, kolvringar, vevstakar och vevstakslager samt kamkedja och alla packningar (hela motorn måste tas i isär för renovering) så blir motorn i regel som ny.
Arbete + delar brukar kosta runt 60k om jag minns rätt.

Hur mycket är en 2011 Superb med 15,000mil på mätaren värd?
Skulle gissa på ca 10-20k med helt trasig motor och ca 80-100k reparerad.

Går bilen att köra så är det upp till ditt samvete om du väljer att byta in bilen hos bilfirma utan att informera om motorfelet och hoppas du får samma betalt som en felfri.
Du kommer i så fall väldigt billigt undan om du byter in din bil för säg 60k mot en annan bil.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 september 2023 · 13 757 Inlägg

på ebay säljs det kit för att lösa detta problem. 

man byter kolvar och ringar .. man kan göra detta med motorn på plats men toppen behöver lyftast av.    1.8:A är dock piss tråkig att riva kedjan på..   har försökt gjort det på en 1.8tfsi men jag tröttnade och tog vinkelslipen och kapade kedjan istället smile 
men då skulle endå den bytas..  och den bör bytas iallfall

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang