Personligen så har jag inget emot automatare, tvärtom. Automatare är riktigt gutt ibland. När jag flyttar hemifrån så är det bud om man inte skulle köpa sig en automatare som bruksbil bara för att slippa bekymra sig om reparationer. Automatare innehåller en jävla massa skit (jag vet, jag har plockat isär en) som man tror ska gå sönder när som helst, men verkligheten är att automatiska växellådor bara går och går och går, bara dom får ett oljebyte ibland.
Är man stressad, eller pratar i telefon, så är det också gutt att inte behöva växla. Samma sak med släpvagnar. Du kan starta i vilken jävla backe du vill, du behöver inte bekymra dig om att det ska lukta bränd lamell i bilen i en vecka efter.
Däremot så vill jag ha manuell växellåda vintertid, eftersom man kan koppla bort drivkraften om man får sladd, och har lättare att kontrollera momentet ut till hjulen.
Om det ska låta mycket så ska det också vara manuell växellåda (undantaget jänkare med stor cylindervolym) då man får ett fränare ljud om man hör växlingarna. En automatväxlad bil ska gå så tyst som möjligt (undantaget ovan nämda) enligt mig. Högvarviga motorer passar också bäst ihop med manuell, liksom turbobilar med mycket turbofördröjning.
Ska man leka rallyförare så ska det också vara manuell växellåda. I stan så vill man ha automat.
Dessutom så finns det juingen bil som går så mjukt som en jänkare med sidventils V8 och automatlåda