2905
Sök

Vad är grejjen med manuella växellådor?

7 120 Inlägg
16 februari 2007
#21
zoopåse skrev:
jag har inte behovet av att vispa med spaken för att få mig en körupplevelse.

Precis. Det är ju inte kopplandet och lirkandet som är roligt med bilkörning utan kontrollen över fordonet och farten/trafiksamspelet(tycker iaf jag). Har man en accelerationspedal så har man ju full kontroll på accelerationen genom den, finns inget behov av att säga åt bilen vad den ska göra två gånger hela tiden.


Alltså, jag tänkte häromdagen att förstå vad lustigt det ser ut egentligen med alla bilar som skuttar iväg överallt. Vissa får sk kärringstopp också. Hupp-skvalp!

Bröööl-skutt-bröööm!

Människan är envis.smile

När vi går över till eldrift, bränsleceller eller elhybrider från rena förbränningsmotorer. Hur kommer spakförespråkarna resonera då?

"Skuttet" är ju så jävla grymt:  Vrrooom - (vagnen åker ner) PTISCHH- Vroommm (Åker upp) big_smile

Manuellt is da shit

519 Inlägg
16 februari 2007
#22
Manuell lr automat? Jag är inte trångsynt utan jag gillar båda big_smile

Båda har sina fördelar och nackdelar, sen beror det ju på vad det är för bil också.
En glidarbil ska ha automat så är det ju bara, medans en busbil ska vara manuell smile

1 171 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#23
Strumpan skrev:
Tjejen min hade en aut förut. Det var riktigt tråkigt att köra, man behöde som inte göra något. Kändes hela tiden som att något fattades också!
Sen stör jag mig på att bilen inte gör som jag är van. När plattan åker i botten ska bilen åka frammåt fortare smile, inte börja varva för att sedan nån sekund senare börja gasa på.
*Den bilen saknar hon väldigt mkt* Men det är ju för dyrt med 2 bilar (nån fick sälja sin) smile)

Den uteblivna action beror på att man är van att varvtalet följer hastigheten. Ökar varvtalet utan att man axar i samma grad så tycker man att det inte händer något. Tittar man däremot på hastighetsmätaren så ser man att det händer grejjer direkt när man trycker ner pedalen. Ofta har man nog en orimlig uppfattning om hur mycket accelerationen ska kännas i ryggen och kroppen när man kör manuell bil eftersom den manuella bilen skuttar/rycker mellan växlarna. Ju mer det rycker desto mer kraft upplevs det som även om accelerationen är +/-noll i praktiken.


93 Inlägg
16 februari 2007
#24
Automat är för folk som inte klarar av att använda vänsterfoten till att koppla de är därför ni kör automat smile.. haha

Turbo is the shit =)

Fartglad
336 Inlägg
16 februari 2007
#25
För mig handlar det om att kunna kontrollera bilen helt själv och känslan att "vispa" runt med spaken. big_smile

Automat är härligt i bilköer och långfärder, alltså inget som är roligt utan endast mindre besvärligt i besvärliga situationer.

Power without Quattro is useless!

1 171 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#26
Appropå upplevd acceleration så kan jag rödljusracea mot en annan bil utan att tjejjen märker något, hon sitter och halvsover bekvämt bredvid. Frågan man efteråt "såg du den där saaben med turbo som jag drog ifrån?". "Nä det tänkte jag inte på.." smile

edit: Förmodligen var det "värsta draget" inuti bilen bredvid med manuell låda...
Senast redigerat av zoopåse (16 februari 2007)


Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
16 februari 2007
#27
Jag har kört både personbil och lastbil med automatare. Och i personbil hade jag kunnat tänka mig automatare. Hade även kunnat tänka mig de i en lastbil ocskå.  Har sj provkört en lastbil och släp(vikt ca 45 ton) med automatare. Den växlade HUR rent och fint som helst. Och de ska nämnas att Volvo:s I-shift låda klara över 200 ton. Mysigt värre big_smile

Allt för den där jävla hatten!

Smålänning
7 883 Inlägg
16 februari 2007
#28
Personligen så har jag inget emot automatare, tvärtom. Automatare är riktigt gutt ibland. När jag flyttar hemifrån så är det bud om man inte skulle köpa sig en automatare som bruksbil bara för att slippa bekymra sig om reparationer. Automatare innehåller en jävla massa skit (jag vet, jag har plockat isär en) som man tror ska gå sönder när som helst, men verkligheten är att automatiska växellådor bara går och går och går, bara dom får ett oljebyte ibland.

Är man stressad, eller pratar i telefon, så är det också gutt att inte behöva växla. Samma sak med släpvagnar. Du kan starta i vilken jävla backe du vill, du behöver inte bekymra dig om att det ska lukta bränd lamell i bilen i en vecka efter.

Däremot så vill jag ha manuell växellåda vintertid, eftersom man kan koppla bort drivkraften om man får sladd, och har lättare att kontrollera momentet ut till hjulen.

Om det ska låta mycket så ska det också vara manuell växellåda (undantaget jänkare med stor cylindervolym) då man får ett fränare ljud om man hör växlingarna. En automatväxlad bil ska gå så tyst som möjligt (undantaget ovan nämda) enligt mig. Högvarviga motorer passar också bäst ihop med manuell, liksom turbobilar med mycket turbofördröjning.

Ska man leka rallyförare så ska det också vara manuell växellåda. I stan så vill man ha automat.

Dessutom så finns det juingen bil som går så mjukt som en jänkare med sidventils V8 och automatlåda wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
16 februari 2007
#29
"När vi går över till eldrift, bränsleceller eller elhybrider från rena förbränningsmotorer. Hur kommer spakförespråkarna resonera då?"

Jag är inte direkt någon förespråkare av manuellväxellåda (som synes bland mina bilar)
men i dagens förbränningsmotorer som behöver flera olika utväxlingar, för att klara våra krav på allt från krypkörning till motorväg och alla miljöintressen då har vi ju två (tre) alternativ
1 Manuell
2 Automat (av olika slag)
3 "Centrufugalkoppling" som användes på gamla rem Johan).

Men frågan var ju Vad är grejjen med manuella växellådor?

Grejjen med dom är väl främst Total kontroll, automat i all ära
men om du gör vänstersväng ut på en större väg och upptäcker en bil från vänster som du missat, så går de ju fortare att växla ner manuellt och komma ur vägen fortare.

Motorbroms? är inte så lätt med automat!

Att växla ner dra sig ur en kurva / sladd?

Att starta från rödljuset på 4500varv!

Vi en omkörning, om möte dyker upp kan ju en seg kickdown innebära döden!!

eller bara att kunna koppla ur när man får sladd!!

Men visst är det skönt å glida automatlåda
prata i telefon, käka hamburgare å läst tidningen. . .

Men vart tog meningen vägen med bilintresset då???

Gillar båda alternativen och ser möjligheterna och begränsningarna med båda!

Å för att svara om elmotorer, dom uppfinns ju för miljön
(i första hand) å inte för prestandabilar.

- V8 - 4 ever . . .
_________________

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
16 februari 2007
#30
bmx skrev:
automat ska de vara!!!!!!

Frågan var väl. . .
Vad är grejjen med manuella växellådor?

- V8 - 4 ever . . .
_________________

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
16 februari 2007
#31
Automat all the way baby!

"Manuell är sportigare", det är jävla old crap. Det ska vara paddlar bakom ratten med DSG-låda, DÅ är det sportigt.
Att sitta och röra om i oljan med en spak är så otroligt amish.

"Kunna välja varvtal", det går jättebra om du har en bra automatlåda med tiptronic.

Andra fördelar med automat är att man i princip aldrig får motorstopp, hur mycket man än leker och har sig. Sen är det grymt mycket skönare att fickparkera i feta backar.
Sen växlar en automatlåda mycket bättre än när man själv växlar. Den vet EXAKT när nästa växel ska i för optimal prestanda, inte en enda RPM hit eller dit.

Det är bara inse amishpeople, manuell är för dom som inte har råd med automat. tongue


1 171 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#32
eftersom man kan koppla bort drivkraften om man får sladd

Om man snabbt vill koppla ur är det bara att putta växelväljaren framåt. Då hamnar den i neutral per design eftersom spärren ligger mellan N och R. Det kan man tom göra med armbågen i värsta fall.

Förresten. Många håller på och trycker in knappen hela vägen till D så att de måste kolla på indikatorn att de hamnar rätt. Det är helt onödigt för släpper man knappen när man är vid R så spärrar den vid D. Det är standard.

Annars har ju många bilar väldigt svag motorbroms så det brukar sällan vara några problem när det är halt och man behöver styra upp saker.


Smålänning
7 883 Inlägg
16 februari 2007
#33
jimmy1977 skrev:
bmx skrev:
automat ska de vara!!!!!!

Frågan var väl. . .
Vad är grejjen med manuella växellådor?

Just de.. Glömde.

Grejen med manuell växellåda är att på ett smidigt sätt manuellt kunna anpassa motorvarvet så det passar hastigheten.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
16 februari 2007
#34
FL3JM skrev:
Automat all the way baby!


Andra fördelar med automat är att man i princip aldrig får motorstopp, hur mycket man än leker och har sig. Sen är det grymt mycket skönare att fickparkera i feta backar.
Sen växlar en automatlåda mycket bättre än när man själv växlar. Den vet EXAKT när nästa växel ska i för optimal prestanda, inte en enda RPM hit eller dit.

Det är bara inse amishpeople, manuell är för dom som inte har råd med automat. tongue

. . . men de jag skrev ovan att man får total kontroll,
betyder ju inte att man är en bra bilförare för det.

Man måste ju givetvis kunna kontrollera en bil
annars är ju hjälpmedel jätte bra att ha! wink
Senast redigerat av jimmy1977 (16 februari 2007)

- V8 - 4 ever . . .
_________________

1 171 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#35
Grejjen med dom är väl främst Total kontroll, automat i all ära
men om du gör vänstersväng ut på en större väg och upptäcker en bil från vänster som du missat, så går de ju fortare att växla ner manuellt och komma ur vägen fortare.

Du menar alltså att det skulle gå lättare/snabbare att först koppa ur, sedan växla ner och släppa upp och möta med full gas än att bara trycka till pedalen ända ner (som du ändå sitter och trycker på eftersom du redan svängt)? Vettiga automatlådor växlar snabbare än de flesta skulle jag påstå, dessutom väljs bästa växeln istället för ett stressat beslut.

Motorbroms? är inte så lätt med automat!

Det finns en bromspedal. Det handlar ju enbart om en vanesak hur bilen beter sig när man släpper gasen.


93 Inlägg
16 februari 2007
#36
jag vet jobbar som lastbilsmekaniker på Volvo. I-Shift lådan är nice att köra smile



THEBADGUY skrev:
Jag har kört både personbil och lastbil med automatare. Och i personbil hade jag kunnat tänka mig automatare. Hade även kunnat tänka mig de i en lastbil ocskå.  Har sj provkört en lastbil och släp(vikt ca 45 ton) med automatare. Den växlade HUR rent och fint som helst. Och de ska nämnas att Volvo:s I-shift låda klara över 200 ton. Mysigt värre big_smile

Turbo is the shit =)

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
16 februari 2007
#37
zoopåse skrev:
Grejjen med dom är väl främst Total kontroll, automat i all ära
men om du gör vänstersväng ut på en större väg och upptäcker en bil från vänster som du missat, så går de ju fortare att växla ner manuellt och komma ur vägen fortare.

Du menar alltså att det skulle gå lättare/snabbare att först koppa ur, sedan växla ner och släppa upp och möta med full gas än att bara trycka till pedalen ända ner (som du ändå sitter och trycker på eftersom du redan svängt)? Vettiga automatlådor växlar snabbare än de flesta skulle jag påstå, dessutom väljs bästa växeln istället för ett stressat beslut.

Motorbroms? är inte så lätt med automat!

Det finns en bromspedal. Det handlar ju enbart om en vanesak hur bilen beter sig när man släpper gasen.

mmm men jag kör ju Drifting med automat (inte att rekomendera)
men där känner man rätt tydligt gränserna med för och nackdelar.

Välkommen till Västerås i sommar å prova!!
Senast redigerat av jimmy1977 (16 februari 2007)

- V8 - 4 ever . . .
_________________

671 Inlägg
16 februari 2007
#38
FL3JM skrev:
Automat all the way baby!

"Manuell är sportigare", det är jävla old crap. Det ska vara paddlar bakom ratten med DSG-låda, DÅ är det sportigt.
Att sitta och röra om i oljan med en spak är så otroligt amish.

"Kunna välja varvtal", det går jättebra om du har en bra automatlåda med tiptronic.

Andra fördelar med automat är att man i princip aldrig får motorstopp, hur mycket man än leker och har sig. Sen är det grymt mycket skönare att fickparkera i feta backar.
Sen växlar en automatlåda mycket bättre än när man själv växlar. Den vet EXAKT när nästa växel ska i för optimal prestanda, inte en enda RPM hit eller dit.

Det är bara inse amishpeople, manuell är för dom som inte har råd med automat. tongue

Håller helt med, diskutionen är mer komplex eftersom det finns många typer av automatlådor. tyckte farsan A6 med steglös multitronic var ganska tuff när jag körde den.

Det finns ju som sagt halv-automatiska lådor med paddlar då väljer du ju växel själv men slipper krånglet med fötterna. Automat är vettigare i längden - OM MAN INTE ÄR RACERFÖRARE DÅ KAN JAG FÖRSTÅ! Men som sagt i det flesta fall knäcker automaten. Men ska egentligen inte säga nått då jag själv kör manuell... får se vad det blir i nästa bil.

Second is the first loser

1 171 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
#39
Det har ju en tendens att bli manuellt eftersom de flesta bilar har en sådan. Ofta kanske man inte har växellådan som högsta prio om man köper begagnat.

Audis Multitronic skulle jag vilja prova. Känns som att den typen av låda är helt rätt! Synd att de fortfarande är rätt dyra.


Fartglad
336 Inlägg
16 februari 2007
#40
En liten fråga bara... Vad är prisskillnaden mellan en manuell låda och en automat? Om den skulle gå sönder dvs. Kan tänka mig att alla nya "super-lådorna" inte är alltför billiga.

Power without Quattro is useless!


Sök