2919
Sök

Vad är grejjen med manuella växellådor?

519 Inlägg
16 februari 2007
jimmy1977 skrev:
Grejjen med dom är väl främst Total kontroll, automat i all ära
men om du gör vänstersväng ut på en större väg och upptäcker en bil från vänster som du missat, så går de ju fortare att växla ner manuellt och komma ur vägen fortare.

Missar man det så borde man inte köra öht, varesig med automat lr manuell.

jimmy1977 skrev:
Att starta från rödljuset på 4500varv!

Funkar, fast det är inte vidare snällt. Inget att rekomendera alltså tongue

jimmy1977 skrev:
Vi en omkörning, om möte dyker upp kan ju en seg kickdown innebära döden!!

Inget jag lider av, jag tar mig förbi bilen så fort som möjligt om det inte är bra/lång sikt, att sega sig förbi bilar utan att ha god sikt är idioti.

jimmy1977 skrev:
Men visst är det skönt å glida automatlåda
prata i telefon, käka hamburgare å läst tidningen. . .

Men vart tog meningen vägen med bilintresset då???

Det är ju heltklart mkt skönare att glida runt i en automatare, att sitta och stampa i golvet å veva runt på spaken är ju bara jobbigt.
Meka gör man i garaget, inte när man kör big_smile

Som sagt jag gillar båda, men fördrar automat smile Förutsatt att det inte är en busbil lr snålbil som ska vara så billig som möjligt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 februari 2007
FL3JM skrev:
Automat all the way baby!

"Manuell är sportigare", det är jävla old crap. Det ska vara paddlar bakom ratten med DSG-låda, DÅ är det sportigt.
Att sitta och röra om i oljan med en spak är så otroligt amish.

"Kunna välja varvtal", det går jättebra om du har en bra automatlåda med tiptronic.

Andra fördelar med automat är att man i princip aldrig får motorstopp, hur mycket man än leker och har sig. Sen är det grymt mycket skönare att fickparkera i feta backar.
Sen växlar en automatlåda mycket bättre än när man själv växlar. Den vet EXAKT när nästa växel ska i för optimal prestanda, inte en enda RPM hit eller dit.

Det är bara inse amishpeople, manuell är för dom som inte har råd med automat. tongue

hmmm "Sen växlar en automatlåda mycket bättre än när man själv växlar. Den vet EXAKT när nästa växel ska i för optimal prestanda, inte en enda RPM hit eller dit."

Menar du vid rejskörning eller vid vanlig gubbkörning ? vid gubbkörning så drar ju en automat oftast mer än en manuell och de är oftast mer vikt i en bil med automat också för den delen

Sleeper
3 084 Inlägg
16 februari 2007
hehe ja... hur många racerförare kör med automatlåda?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 februari 2007
Sushikocken skrev:
hehe ja... hur många racerförare kör med automatlåda?

Dom flesta i formel 1 kör väl med 7 växlade automatlåder nu  eller vilken serie var de?

SSS -12
3 217 Inlägg
16 februari 2007
Fan, jag är neutral i frågan... Vill man komma iväg från stillastående när man själv vill, då är det ju låda med skuttaivägpedal som gäller... Men ska man bara köra lugnt och fint i egen takt så kan man väl köra med automat...

Men för min egen smak så ska det vara manuell för kontrollen! Den lilla pinnen i mitten är rolig att rycka i...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

320 Inlägg
18 februari 2007
beror juh på......

dels smaksak + skicklighet.

1. arbetar man med sin bil/kör mkt varierat/drar släp
är det manuell som gäller
"A driver most rule his vehicle"

det finns alltid situationer där man helt enkelt vinner på kontroll. slirning vid halt väglag
motorbromsning i nedföra...ja listan kan göras lång.

2. kör man i storstad /vanligt är väl automat det bästa.

Gas Glad!
251 Inlägg
18 februari 2007
Ville bara seja att ni har roligt på en söndag.. sj. kollar man bara läget! Pz             Out tongue

Full Gas Spar Tid.. (",)

348 Inlägg
18 februari 2007
Kör automat i tjänsten (postbärare), och där skulle det varit halft självmord med manuell låda.

Det enda som är fördel med manuell i min mening, är omkörningar eller om du ska race/busköra, men automat funkar ganska bra på detta.
Det som lockar en fattig student är ju att det drar lite mindre med bensin.

Skulle helt klart kunna tänka mig en automat, men det klart, det är lite kul att växla också ibland.

Perfekt som det är nu, manuell privat och automat på jobbet smile

draminbil.nu
1 382 Inlägg
18 februari 2007
BBR skrev:
Kör automat i tjänsten (postbärare), och där skulle det varit halft självmord med manuell låda.

Det enda som är fördel med manuell i min mening, är omkörningar eller om du ska race/busköra, men automat funkar ganska bra på detta.

Skulle helt klart kunna tänka mig en automat, men det klart, det är lite kul att växla också ibland.

Fattig student som jobbar på posten? tongue
Antar att det är exta knäck men det loät riktigt roligt smile

348 Inlägg
18 februari 2007
ludde__mannen skrev:
BBR skrev:

Fattig student som jobbar på posten? tongue
Antar att det är exta knäck men det loät riktigt roligt smile

Haha, kanske det smile, ja det är extra knäck så, men principen är den samma

1 171 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
Bara en sådan sak som att man kan sitta och dricka upp sitt kaffe efter hamburgaren på Max mellan rödljusen utan minsta problem! Man bara sitter och ler och myser. Jag ska aldrig någonsin ha en bil med manuell låda. Finns ingen anledning.smile

/Glad bilägare.

Kettunen
22 mars 2007
Växla snabbare smile
Själv tycker jag inte om automat än i alla fall tongue Blir lätt ut tråkad tongue

7 100 Inlägg
22 mars 2007
tycker automat är bäst ja tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

873 Inlägg
22 mars 2007
zoopåse skrev:
Bara en sådan sak som att man kan sitta och dricka upp sitt kaffe efter hamburgaren på Max mellan rödljusen utan minsta problem! Man bara sitter och ler och myser. Jag ska aldrig någonsin ha en bil med manuell låda. Finns ingen anledning.smile

/Glad bilägare.

Äh.
Om inte din bil är taskig och drar åt det ena hållet eller det andra är det ju inget problem att ha kaffet i vänsterhanden och lugnt glida igång vid rödljusen ändå.
Du har ju en hand fri, det räcker wink

Sedan bara peta till blinkersen med kaffekoppen när det behövs.

Fast en gång önskade jag att jag hade automat.
Pratade i mobil och hade inte kopplat in mitt handsfree (hittade inte det).
Skulle ha vägbeskrivning via mobilen mitt i innerstaden med fyrfilig väg.
Svårt nog att navigera när alla andra vet vart dom ska ändå i det tempot.
Jag körde som en galning, mobil i ena handen. Växlade, styrde, blinkade genom filbytena med den andra. Uppmärksamheten både framför, i speglarna, i mobilen och på att läsa skyltar.

Det var förbannad olämpligt... men sedan den dagen har jag alltid mitt handfree by default wink
Förstår varför Taxi och Polis/Räddningstjänst har automat.

Men jag älskar mina manuela lådor ändå smile

Don't get mad, get even.

perpelle
22 mars 2007
Automat passar bara i postbilar där man inte har tid/plats att växla, men i en bruksbil, aldrig!
Körde en A6 förut, jösses vad tråkigt, fattades verkligen nåt.

1 171 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
Veva på ni!smile

perpelle: Audi 100/A6 har sällsynt tröga automatlådor. De lägger i lockupen i samband med 2:an (i runt 40 typ om jag inte minns fel) så det som händer är att motorn antingen måste dra från låga varv med lite gas eller växla ner och rusa i varv med mera gas. Rena heinz-effekten.

perpelle
22 mars 2007
zoopåse skrev:
Veva på ni!smile

perpelle: Audi 100/A6 har sällsynt tröga automatlådor. De lägger i lockupen i samband med 2:an (i runt 40 typ om jag inte minns fel) så det som händer är att motorn antingen måste dra från låga varv med lite gas eller växla ner och rusa i varv med mera gas. Rena heinz-effekten.

Har alla A6 samma automatisar?
Den jag körde var nog en 05 eller 06a.
Men jag har kört renault kangoo också wink

Även om en automat skulle ha pads och allt vad man kan önska så kommer jag sakna vevandet, det hör till!
Senast redigerat av perpelle (22 mars 2007)

1 171 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
perpelle skrev:
Har alla A6 samma automatisar?
Den jag körde var nog en 05 eller 06a.

Det vet jag inte. Anledningen till att de gjort så är iaf (vad jag har hört) att de inte ska sluka fullt så mycket bränsle.

Smålänning
7 883 Inlägg
22 mars 2007
Errol skrev:
beror juh på......

dels smaksak + skicklighet.

1. arbetar man med sin bil/kör mkt varierat/drar släp
är det manuell som gäller
"A driver most rule his vehicle"

det finns alltid situationer där man helt enkelt vinner på kontroll. slirning vid halt väglag
motorbromsning i nedföra...ja listan kan göras lång.

2. kör man i storstad /vanligt är väl automat det bästa.

Vanligtvis så rekommenderas automat till folk som drar mycket tunga släp och kör varierat.

Angående prestandan så säger jag bara: Opel Rekord diesel automat, tidigt 70-tal...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Living in the fastlane
128 Inlägg
22 mars 2007
Det är trååååååååååkigt med automatlåda, kör mkt automat i jobbet och det är så jäkla skönt att få sätta sej i sin manuella efter jobbet:) Sen hur lätt är det att rivstarta med en automat? Nör man är ung så vill man ha manuell eftersom det är tuffare o roligare, när man blir äldre är det skönare med gubblåda.

Sök