2895
Sök

Vad är grejjen med manuella växellådor?

Rallyförare
1 075 Inlägg
6 april 2007
Tävlingsbilar SKA ha manuell låda (Står till och med inskrivet i SBF regelbok...)
Inte mycket att välja på där...

Jag föredrar manuell, har aldrig gillat böglådor, kanske därför att dom är för klena för min körstil och bara pajar. Skulle lägga en burnis med en 244 automat sen blev det skroten. Rejsade med en Scorpio 2.8 automat, självklart gick den paj.
Automat suger...

3 113 Inlägg
6 april 2007
allting är bara roligare med manuellt tycker jag! smile men det är ju en smaksak..

sportbilar ska ha manuellt! så är det bara! tänk er en Ferrari med Autom. hmm läskigt

Semper Fi

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
6 april 2007
twin_cam skrev:
Varför pratar alla om att man ska ha manuell låda när man drar släp? Så jäkla roligt är det inte att byta lameller! Kan jag inte hantera kopplingen? Okej.

Försök själva starta i en brant uppförsbacke med lagom tungt släp och manuell låda utan lågväxel. Den underbara doften av brända lameller... med automat är det bara att gasa.

Dessutom så rekommenderas automat om man kör terrängbil i skogen, då det inte sliter så mycket koppling och det är lättare att manövrera ilen på guppigt underlag.

De du säger stämmer MYCKET bra. Jag har försökt att starta med en manuell växlad lastbil med släp i en backe(vikt: 60 ton på ekipaget). Jag kom upp från backen, men de var fan ta mig precis. Sen prövade jag en automat växlad lastbil med släp, samma vikt där. Och de går ju inte att jämföra. Inga problem alls att ta sig upp från backen.

Allt för den där jävla hatten!

1 723 Inlägg
6 april 2007
carnageman skrev:
Jag föredrar manuell, har aldrig gillat böglådor, kanske därför att dom är för klena för min körstil och bara pajar. Skulle lägga en burnis med en 244 automat sen blev det skroten. Rejsade med en Scorpio 2.8 automat, självklart gick den paj.
Automat suger...

du har inte funderat på att de bilar du väljer att burna med, inte bör burnas med då de inte är konstruerade för det och att det är därför de går sönder? Och att det inte är "böglådans" fel?

-utan 940
1 728 Inlägg
6 april 2007
Jag vet inte hur det är med er andra men när jag kör min bil med manuell låda sker ändå växlingen mer eller mindre automatiskt, jag behöver alltså inte sitta och titta på varvräknaren och tänka efter vilken växel jag ska lägga i härnäst.

Det är likadant när jag kör lastbil, då har man tolv steg framåt som inte går att hoppa över när ekipaget väger 60ton. varvräknaren håller jag koll på i lastbilen men själva växlingen med hög/låg-växel samt split har jag i bakhuvudet. Det blir väl så när man kör över 12'000mil om året.

1 297 Inlägg
6 april 2007
Det jag inte gillar med automatbilar är när man trycker gasen i botten. Både på tjejens ford mondeo och polarns gamla mitsubishi galant så varvar bilen upp till 4-5 tusen varv i en sekund (känns som ett år) innan de äns börjar hända något. I en manuell bil hade jag redan varit iväg. Sen när dom börjar växla när jag inte tänkt göra det är också irriterande smile

1 723 Inlägg
6 april 2007
Strumpan skrev:
Det jag inte gillar med automatbilar är när man trycker gasen i botten. Både på tjejens ford mondeo och polarns gamla mitsubishi galant så varvar bilen upp till 4-5 tusen varv i en sekund (känns som ett år) innan de äns börjar hända något.

kompisens Saab 9000 gör likadant. sen är den nåt så fruktansvärt slö. Gamla standardbilar med automat är inte nåt att hurra över. Nyare teknik och vassare motorer gör nyare bilare med automat så mycket roligare. Nya automatlådor jämfört med gamla är ju som natt och dag.

Teddan
2 495 Inlägg
6 april 2007
carnageman skrev:
Tävlingsbilar SKA ha manuell låda (Står till och med inskrivet i SBF regelbok...)
Inte mycket att välja på där...

Automat suger...

böglåda ?? hehehe tror dom där bilarna du skrev där inte har några vidare bra böglådor

rejsa med en scorpio ??? hitta du inget bättre att rejsa med ??

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Sök