4311
Sök

Volvo s70 klonkande/smällande bakvagn

27 Inlägg
7 oktober 2023
Trådstartare
Hej, bytte nyligen fjäderbenslagringar bak på min Volvo s70 -98 vilket gick rätt smärtfritt. Men när jag skulle provköra den small det en hel del från bakvagnen, minsta lilla ojämnhet i vägen hördes. Även när bilen står stilla och man gungar på bilen låter det väldigt tydligt. Ser även ut som att stötdämparen rör sig när man gungar bilen. Video på ljudet samt stötdämparen:

8 250 Inlägg
7 oktober 2023
Dragit åt muttern till dämparen för dåligt? Ser ut som den ska in längre

2 405 Inlägg
7 oktober 2023
Dämparen ska mycket riktigt in längre på pinnen....

Det syns även, väldigt svagt dock, på videon att dämparen inte riktigt fölljer bakaxelns rörelse, dvs glappar.

27 Inlägg
9 oktober 2023
Trådstartare
Lucif3r skrev:
Dämparen ska mycket riktigt in längre på pinnen....

Det syns även, väldigt svagt dock, på videon att dämparen inte riktigt fölljer bakaxelns rörelse, dvs glappar.

Ja precis, fel av mig, hade dragit åt bulten för löst. Drog åt den med knacken nu och nu låter det inte samma "knackande" ljud när man gungar på bilen. Så tog en provtur och det värsta ljudet var nu borta dock fanns det fortfarande ett klonkande ljud när man kör i gupp. Vad kan det vara då? Någon bussning? Stötdämparen? Har besiktning på onsdag så lär få svart på vitt vad det är då. Hoppas bara inte att det är så illa att den får spanska flaggan, om man nu kan få det för dålig bakvagn.

2 405 Inlägg
10 oktober 2023
Det ska mycket till för att få spansk flagga. Typ att hela bakvagnen hänger i en rostig skruv tongue
Ett klonkande ljud utan uppenbart funktionellt fel ger nog bara en bra att veta, om ens det.

Det finns ju ett gäng bussningar i bakvagnen på dessa vagnar, kan mycket väl vara så att någon utav dom är "sopslut". Kan ju även vara topplagringen till någon av dämparna som gett upp också.

27 Inlägg
10 oktober 2023
Trådstartare
Lucif3r skrev:
Det ska mycket till för att få spansk flagga. Typ att hela bakvagnen hänger i en rostig skruv tongue
Ett klonkande ljud utan uppenbart funktionellt fel ger nog bara en bra att veta, om ens det.

Det finns ju ett gäng bussningar i bakvagnen på dessa vagnar, kan mycket väl vara så att någon utav dom är "sopslut". Kan ju även vara topplagringen till någon av dämparna som gett upp också.

Okej tack så mycket, åker väl och besiktar då och hoppas på det bästa 😁

3 207 Inlägg
11 oktober 2023
Övre stötdämparfäste är vanligt fel som inte syns underifrån. Kan låta förfärligt. Syns tydligt uppifrån. Minns ej om det är i bagaget eller under baksätet man finner dom på S70.

2 405 Inlägg
11 oktober 2023
Mmmh.... Tror det är bagaget, precis som V70, delen som är absolut längst in mot ryggstödet. Möjligt att det iaf går att SE dom om man bara fäller baksätena, inget jag tänkt på faktiskt...

* Voff voff *
10 593 Inlägg
11 oktober 2023
"Fjäderbenslagringar" bak på en S70? Du har inga fjäderben bak på den... Vad exakt är det du bytt? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

27 Inlägg
14 oktober 2023
Trådstartare
Brådhis skrev:
"Fjäderbenslagringar" bak på en S70? Du har inga fjäderben bak på den... Vad exakt är det du bytt? smile

Har faktiskt bytt fjäderbenslagringar bak, ganska missvisande namn men heter faktiskt så.
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247366/247366-3a81122fd4ba4671c807b1be83a582b2.jpg
Fick några tvåor på bess och vet nu vad orsaken till klonket är. Tror det hette länkarmsbussning bak, främre. Alltså en bussning som håller hela bakvagnen och den är så slut att den rörde sig flera cm upp och ner. Dock behöver man ett specialverktyg av Volvo för att lossa den så har beställt från Tyskland.

Märkte också att det klonkade fram, vilket visade sig vara båda krängningshämmarstagen samt de två bussningarna till själva krängningshämmaren.

2 405 Inlägg
14 oktober 2023
Bra, tänkte säga det förut att du skulle se det possetivt - om du fårnedslag så får du ju svar på VART felet är iaf big_smile

Men jo, dom bussningarna kan vara ett halvt h-e att byta, verktyget kommer underlätta mycket dock!

* Voff voff *
10 593 Inlägg
15 oktober 2023
Noahh skrev:
Brådhis skrev:

Har faktiskt bytt fjäderbenslagringar bak, ganska missvisande namn men heter faktiskt så.
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247366/247366-3a81122fd4ba4671c807b1be83a582b2.jpg

Det där är en stötdämparlagring... Eftersom den bara håller stötdämparen och inte ett helt fjäderben. Hörs på namnet... wink

Men ja, jag vet att väldigt många (felaktigt) kallar dom fjäderbenslagring... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 405 Inlägg
15 oktober 2023
Brådhis skrev:
Men ja, jag vet att väldigt många (felaktigt) kallar dom fjäderbenslagring... smile

Grejen är dock att söker man efter stötdämparlagring så får man inte fram något för 85x70(tämligen specifikt), söker man däremot efter fjäderbenslagring så får man direkt fram rätt del till 85x70.

Eftersom det är så utspritt bland ÅF/butiker, och specifikt till 85x70, misstänker jag det är Volvo själva som namngav delen fel. P2orna t ex är det ju stötdämparlagring som gäller.... Men inte 85x70....

27 Inlägg
20 oktober 2023
Trådstartare
Hur byter man de två bussningarna till krängningshämmaren fram? Har inte hittat någon konkret guide och vissa säger att man måste sänka ner framvagnen medans andra säger att man inte behöver det. Har även förstått att original bussningar är vulkade men att det ska gå att få bort de. Köpte några bussningar till rätt diameter på skruvat som jag hoppas ska passa
Senast redigerat av Noahh (20 oktober 2023)

Sök