Är biltema koppling något att ha?

940ltt95
26 oktober 2023 · 23 Inlägg

Tjena! Dags att byta kopplingen på min 940 då den har börjat slira efter typ 10 sparkar💪🏻
Tänkte fråga ifall någon här har testat Biltemas Kopplingssats? Och isåfall om det är något att ha?
Är ju bara en fd så behövs nog ingen värsting koppling för att överföra den kraften men tänker mest på ifall Biltemas tål lite vinterkörning så den inte rasar efter 10 kopplings sparkar

Tacksam för svar😁

Mossan1
27 oktober 2023 · 2 879 Inlägg

Bulkinköpt från någon av befintliga tillverkarna. Så.är det med allt.

Men om vi funderar lite:

Ifallet koppling är inte så många tillverkare. Samma med oljan.
Risken för dålig är alltså inte sämre än någon annanstans.

Styrleder  bussningar, mindre elgrejer osv, är det mer åtgång på, därmed fler tillverkare med massproducerade och då givetvis även finns sämre kvaliteter med lägre och hårt pressade priser.
Där är kvaliteterna mer ojämna, men kan ändå vara good enough, beroende på bilens aktuella status och förväntade återstående livslängd.

Just kopplingsbyte är ju heller inte hela världen på en bakhjulsdriven Volvo.

Egentligen det enda som egentligen är lättare än V70'arna, men så framställs det sällan...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 oktober 2023 · 13 776 Inlägg

Skulle kolla ebay.de istället du får säkert en luk eller Sachs koppling för samma pengar eller billigare från Tyskland

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
doktorduett
27 oktober 2023 · 369 Inlägg

den är inte sämre än den du köper hos typ autodoc

motlas
29 oktober 2023 · 27 Inlägg

940ltt95 skrev:
Tjena! Dags att byta kopplingen på min 940 då den har börjat slira efter typ 10 sparkar💪🏻
Tänkte fråga ifall någon här har testat Biltemas Kopplingssats? Och isåfall om det är något att ha?
Är ju bara en fd så behövs nog ingen värsting koppling för att överföra den kraften men tänker mest på ifall Biltemas tål lite vinterkörning så den inte rasar efter 10 kopplings sparkar

Tacksam för svar😁

Jag bytte till biltemas koppling för typ 2 veckor sen och den duger tycker jag
innan hadde jag en sachs koppling men hela tryckplattan sprängdes i 3 delar efter att den blev ganska varm. hade v70 däck bak och det greppade ganska mycket på isen så behövde vålda ganska mycket med kopplingen.
jag tror det är biltemas tryckplatta som är svag som gör problem för mig dock.,
har knappt någon motstånd när jag trycker in kopplingen nu och om jag försöker dumpa 3an på ställ så slirar den ganska mycket och det börjar snabbt lukta bränd koppling när man dumpar mer än 2-3 gånger med biltemas.
men till en vinterbil funkar biltemas koppling nog utmärkt, sätt på sämre däck bak så behöver man inte ens hålla på med kopplingen när man sladdar om inte man väl håller på att snurra.

Mossan1
29 oktober 2023 · 2 879 Inlägg

Ska kopplingen spöas som i inlägget innan ska man inte ha orginal, eller motsvarande orginal (piratdel) Det är det verkligen inte byggt för, vilket ju också visade sig för "Motlas".

Då ska det vara kraftigare grejer.

Det finns för övrigt inga "V70 däck".
V70 fälgar i så fall.

V70 har nog tom samma eller väldigt lika däck dimension som RWD-volvos.

V70 har dock annan ET på fälgarna vilket inte heller spelar roll alls för själva greppet, men ET ska ändå vara rätt eller inom tolerans.

Missledande information.

Senast redigerat av Mossan1 (29 oktober 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang