Hej Alla,
Sorry om jag hamnat i fel forumdel, tyckte det eventuellt skulle kunna passa här
Jag har en Cupra Formentor VZ som jag tänkte köpa nya fälgar till. Tanken är att orginalfälgen skall jag sätta på vinterdäck på och de nya sommardäck.
De fälgar jag har på idag är är 19" 8,0 ET 40 med bulmönster 5/112 med 245/40 Bridgestone sulor.
De fälgarna jag tänkt köpa kommer av någon oklar anledningen kommer med antingen dessa två storlekarna:
19" 8,5 5/112 ET 30
19" 8,5 5/112 ET 45
ET45 kommer förmodligen för nära bromsok eller fjäderben eller annat.
ET30 Skulle jag då gissa på skulle kunna ställa till med problem med att man tar i runt kanterna på hjulhuset om de kommer för lång ut.
Ett alternativ, som jag förstått det skulle vara att köpa ET45 fälgarna och köpa spacers, och förmodligen längre bultar också ...
Så jag har ett par frågor;
- Om jag köper ET45 fälgarna räcker det med 5mm spacers eller bör man ta 10mm så man har lite utrymme (verkar var lite oklart när jag läser på)
- Finns det någon nackdel med att använda spacers förutom att det är meckig at hålla reda på vid hjulskifte (vinter/sommar)
- Tillverkaren/leverantören Rautamo (R-Series fälgar) sa att de eventuellt skulle ta in just den fälgen med ET35 senare, kanske. Är ET35 okej att köra på trots man har ET40 som orginal, samma här läst lite bu och bä om eftermarknadsfälgar att man skall kanske ha lite extra utrymme där.
Tar gärna emot feedback och info på ovan frågeställningar! Tack snälla!
![smile](img/smilies/smile.png)