FRAM BAK Skuff 6.5" 2-Väg + Diskant 6.5" 2-Väg 2x12" i Låda (600-RMS) +Slutsteg
Stereon har Inbyggt Låg / Högpass filter nivåer ! IOFS har jag i Steget för Subben 100hz LågPass Nu , så jag ska väl ge tusan att ställa in stereons Lågpass ?! antar den är för SubWoofers.
min fråga är vad för Värden Hz ska ja ha på =
HögPass Filtern Fram / Bak + LågPass -Sub
Kan välja Högpass lägen Till Fram samt även Bak : 40/ 60/ 80 /100 /120 /150 /180 /220 Hz
Lågpass 50 /60 /80 /120 / Through -> samt på Steget så är värdena steglösa 40-160Hz
ingen kan säga att så ska du ha det inställt. Man måste lyssna och se vad som låter bra. Så som jag brukar gå tillväga är att stänga av basen ställa alla frekvenser i mitten. Så till ditt framsystem blir det 120hz i så fall. Därefter prova dig fram genom att höja och sänka på delningen och se när du anser dom spelar bäst. Därefter sätt igång basen och se om helheten funkar eller om man märker att ett visst frekvensomfång saknas helt får man justera in så framsystem spelar ihop med basen.
Låter som att det blir långa pass i bilen å lyssna med olika typer av musik dvs...
"Borde" man ha delningen på samma värden på både fram å bak högtalarna ? eller kan de oxå vara olika beroende på ljud upplevelsen ja kan "få". (finns väl inget borde, men frågar ändå)
FRAM BAK Skuff 6.5" 2-Väg + Diskant 6.5" 2-Väg 2x12" i Låda (600-RMS) +Slutsteg
Stereon har Inbyggt Låg / Högpass filter nivåer ! IOFS har jag i Steget för Subben 100hz LågPass Nu , så jag ska väl ge tusan att ställa in stereons Lågpass ?! antar den är för SubWoofers.
min fråga är vad för Värden Hz ska ja ha på =
HögPass Filtern Fram / Bak + LågPass -Sub
Kan välja Högpass lägen Till Fram samt även Bak : 40/ 60/ 80 /100 /120 /150 /180 /220 Hz
Lågpass 50 /60 /80 /120 / Through -> samt på Steget så är värdena steglösa 40-160Hz
/Scorpio1
vad har du för prylar?
en ganska "normal" inställning är LP 80HZ på basen, HP 80HZ på fram- och bakhögtalarna. har du lite rejälare framsystem kan du prova att dela lite HP lägre
jag kör min bas LP 50HZ och fram HP 40HZ, det är ju helt beroende på vad man har för grejor! som jag skrev, en ganska normal (vanlig) inställning är runt 80 på basen
Har du samma eller bättre valmöjligheter i stereon så är det den du ska använda.
// Gurra BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Har du samma eller bättre valmöjligheter i stereon så är det den du ska använda.
Nja. ganska lika är dem juh.. Fast steglös ratt på Steget ! I Stereon är det fasta Val lägen. - PS: Varför är stereons Val bättre än stegets om de hade identiska "lägen" ?
Fråga om HögPass Filtret.. tex. om jag ställer den på 80 Hz Innebär den att den Klipper AV / Bort All frekvens Under 80Hz & Bara spelar upp All Frekvens Över 81 Hz till 6.5" orna?
Inte riktigt. När man pratar om delningsfilter så anger man två saker. Dels delningsfrekvens och dels dämpning/oktav.
Har man ett LP filter på "80 Hz 12dB/oktav" så innebär det att filtreringen "börjar" vid 80Hz och att signalen har dämpats 12 dB vid 160Hz.
/Göran
Scorpio1 skrev:
Fråga om HögPass Filtret.. tex. om jag ställer den på 80 Hz Innebär den att den Klipper AV / Bort All frekvens Under 80Hz & Bara spelar upp All Frekvens Över 81 Hz till 6.5" orna?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Varför är stereons Val bättre än stegets om de hade identiska "lägen" ?
Det är lättare att justera från framsätet än bagaget...
// Gurra BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Helt villig i att gå med på det resonemanget spec. då det är svårt i mörker att ens se en Obefintlig gradering på steget. Bara 2 märken på var sida om vredet. 40 160
Fast stereons Graderingar är "bara" fasta i Lågpass 50 /60 /80 /120 / Through Kanske det inget gör?
Men Om ja ska styra från stereon Endast.. Innebär det att jag ska ställa vredet på Max dvs 160Hz i mitt fall för LP läget ? kan ju välja LP HP FLAT med en brytare.. Antar att den ännu ska stå som LP då det är Subbasar jag ska dra.
Ställ steget på FLAT och sätt stereon på LP 60 eller 80. 120 är för mycket. Blir du inte nöjd där så ställ stereon på FLAT och försök hitta nåt som passar bättre på steget.
Till fram och baksystem ska du har HP. 80, 100 eller 120 borde fungera bra beroende på hur högt du vill kunna spela.
Har du monterat framsystemet tillräckligt bra så kan du prova HP 60 också, och samtidigt dela baslådan typ 50 eller 60.