d-b skrev:
Growe skrev:
Om du tror att du kan röka cannabis och köra någon gång i framtiden är du på hal is. Börjar du förbränns fett så går thc ut i blodet och en kontroll gör att du torskar direkt fast det kan vara ,10år sen du rökte sist. Sen ser jag användningsområde för cannabis. Utan tvekan men rent medicinskt för ett fåtal person inte som i usa men i grunden borde alla droger vara förbjudna inkl nikotin och alkohol. För det för inget gott med sig i huvudtaget
Du vet verkligen ingenting om vad du pratar om. Är du kristdemokrat av den gamla skolan eller?
Det Growe beskriver är en väldigt förenklad och felaktig förklaring byggd på anekdoter. "Börjar du förbränna fett" är inte riktigt hur det fungerar. Jag är ingen läkare eller utbildad inom den mänskliga kroppen. Men den ledande teorin har jag för mig är att THC binder till fett som Growe nämner. Men det är små mängder som inte ger någon effekt.
THC har en lång halveringstid och inräknat i den perioden är just processen av att THC ska lämna kroppens fettceller naturligt. Exempelvis 2 veckor innan nog mycket har lämnat kroppen för att inte längre ge utslag enligt nationella gränsvärden.
Om du någonsin rör dig, går på promenad, är lite hungrig, tränar, jobbar med en viss puls så kommer du att använda fett för att genomföra handlingen. I den processen återgår små små små mängder av THC tillbaka i blodet för att sedan försvinna den naturliga vägen. Men nu talar vi om microgram. Halveringstiden varierar från person till person då olika mängder THC kan finnas i personen.
Har du rökt i stora mängder i 10 år så kommer det nog ta lite längre tid innan du kan pissa "rent". Men om du röker en gång så kommer du aldrig behöva oroa dig att du blir hög igen av sig själv.
Ytterligare en teori i relation till det Growe skriver är kopplat till utvecklingen av hjärnas neuroner hos unga personer. Som elkablar i bilar så har neuroner kablar, och dessa kallas axoner. Likt koppartråd för att leda ström, så används fett för att leda signaler genom dessa axoner. Teorin är då att en ung person röker gräs, och en liten mängd av THC:et fastnar i de nybildade axonernas lager av fett. Då THC normalt lagras i fett. Resultatet är en försämrad ledningsförmåga av signaler, ungefär som hur rost ger ett ökat motstånd för el. Men i praktiken gör detta så att vissa personer blir Shaggy från Scooby Doo.
Men i teorin så kan alla personer efter att hjärnan har utvecklats färdigt röka gräs utan att bli en typisk "stoner".
Det är dessa teorier om axoner och om fettbindning som har härlett myten om att du kan bli hög efter flera år så vitt jag vet. Någon röker gräs i ungdomen, fastnar i neuronerna. Är nu 30 år och tränade på gymmet lite extra hårt och brände mycket fett. THC från neuronerna släppte och personen blev hög.
Men om du nu råkar ha några THC-smittade axoner så måste du döda många hjärnceller innan du pissar positivt, och ännu mer för att bli hög från ingenstans. Lyckas du med det så har du dödat nog med hjärnceller för att inte kunna hålla en gaffel och du har rökt mer gräs än Snoop Dog
Men jag är inte utbildad inom området och det här är bara kunskap som jag fick från naturvetenskapen i gymnasiet.