2789
Sök

Bilen startar inte. Är det batteriet?

53 Inlägg
30 juli
Trådstartare
#1
Hej!
Har precis packat släpet klart och bilen är proppfull. Äntligen dags att köra och lasta av. Och då?.. trumvirvel. Biljävle startar inte. Den försöker men orkar inte.
Satte batteriet i laddaren, laddaren visar på 12.7 volt.
Om Biltemas batteri-indikator funkar så visar den svart, dvs att batteriet behöver laddas. Stämmer det när batteriet visar 12,7 volt?
Eller borde jag felsöka startmotorn?

Batteriet har väl inte varit välskött direkt, det frös i vintras men har funkat hur bra som helst många långa mil under vår och sommar.
Jag har i dagarna stått med varningsblinkers på mycket. Kan det sno så mycket ström?

Tacksam för hjälp så jag kan fortsätta flytta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249645/249645-275ad694bb44f477a93edd963dcb322c.jpg

53 Inlägg
30 juli
Trådstartare
#2
Instrumentpanelen lyste svagare när jag försökte starta så antar att det är batteriet. Köpa nytt eller kommer det må fina fisken efter mer tid i laddaren?

6 015 Inlägg
30 juli
#3
12,7V laddspänning tyder på ett väldigt tomt batteri. Det kan vara så att du bara använt lite för mycket ström och kört för lite men antagligen är batteriet på väg att gå sönder. Kan fungera över sommaren och dö helt när det bli kallt, så är det ofta.

53 Inlägg
30 juli
Trådstartare
#4
Utmarks-Loke skrev:
12,7V laddspänning tyder på ett väldigt tomt batteri. Det kan vara så att du bara använt lite för mycket ström och kört för lite men antagligen är batteriet på väg att gå sönder. Kan fungera över sommaren och dö helt när det bli kallt, så är det ofta.
Tack för svar! Trodde 12,7 var optimal spänning? Men det verkar ju helt klart vara dags för nytt batteri. Jag för helt enkelt ta bussen till närmaste handlare.

6 015 Inlägg
30 juli
#5
Runt 14V är laddningsspänning när batteriet börjar bli fullt. 12,7V innebär ett tomt eller åtminstone nästan tomt batteri. Inte nödvändigtvis kass dock. Har du en multimeter som kan mäta spänning, alltså volt? Efter att batteriet är laddat så sätt den över batteriet och mät hur mycket spänningen sjunker när du startar bilen, just när startmotorn går. Ett batteri som börjar närma sig livets slutskede får problem att lämna så mycket ström, ampere, som startmotorn drar så då sjunker spänningen, volt, mycket.

53 Inlägg
30 juli
Trådstartare
#6
Tack för info! Köpte nytt batteri men ska prova dina tips innan jag kastar det gamla!


Sök