1. K-sprit funkar så sällan att det borde vara en myt. Snarare olika motortemp, väder vid olika besiktingtillfälle som gör skillnad.
2. Det kan bli betydligt dyrare att inte byta ex. lamdasond om den är kass. Risken är ju att motorn kan börja spika om den går tunt(och tunt går ju denna bil om lambdavärdet är 1.09), och det brukar ge ganska dystra resultat..
3. Man skall Icke vara miljögris!
En spontan gissning är att katten inte hade tänt ännu, även om du har 1.5 mil att köra så stängde du säkert av motorn, anmälde dig och väntade en stund innan du körde in till SBP. Är det mer än 7-8 minuter så tar det en stund innan tempen i katten är uppe igen..
Ett lambda på 1,09 kan betyda hål på avgassystemet. SBP sätter ju i princip ett svagt vacuum i avgasröret vilket gör att luften sugs in och då läser den av mer syre än vad som igentligen lämnar motorn.
Lambdan brukar hålla i mellan 20-25k mil på dessa bilar så har den gått däromkring kanske det kan vara lambdan iaf..
Senast redigerat av Markus_MR2 (24 februari 2007)
Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66