Jag tvekar inte en sekund att importera om jag hittar rätt bil. Dock skulle jag inte anlita en okänd firma att göra jobbet. Kanske är jag paranoid men jag inbillar mig att det är mellan DE och SE som det mesta av fuffens sker....Kan du inte tyska själv sa kanske du har nan polare som kan haka pa eller atminstone ringa upp handlarn?
Jag skulle även leta objekt hos i första hand märkeshandlare där nere. Inte nödvändigtvis Volvohandlare men en aukt handlare av nat slag. Har själv kollat bilar hos mindre fristaende firmor och det har varit skräp mer än en gang. Be i vilket fall att dom faxar eller emailar upp kopior pa dokumentationen när du hittat ngt intressant sa kan du ga igenom den i lugn och ro.
Jag vill pasta att atminstone tyskar I REGEL är mer rädda om sina bilar och mer noggranna med service. Kanske inte lika mycket som entusiasterna här pa garaget men säkert bättre än svenne banan.
Visst kan stolvärme od saknas i vissa bilar men det är ju enkelt kollat.
Vad gäller slutkörda bilar sa beror det väl mest pa bilen. Jag skulle nog dra mig för att köpa typ en 1,2L Opel Corsa som jag vet har tuggat ytterfil kontinuerligt nära varvstopp pa autobahn dagarna i ända medan en S6:a gör 200 knyck pa tomgang snudd pa
och därmed knappast tar sa mycket stryk. För en nagorlunda motorstark bil tar jag hellre en som gatt motorväg än en som har slirat koppling i tätort halva sitt liv.
Ekonomiskt sett far du säkert sämre för den när du i din tur säljer den pga folks attityder och oseriösa importörer. Blir med all sannolikhet även högre försäkring sa sett över ägandetiden är det antagligen ett nollsummespel atminstone om det är en relativt billig/vanlig bil du tar hem.
10k är ett bra riktvärde pa importkostnaden, men det kan dra iväg snabbt om du har osis...jag fick kassera ett objekt i Stuttgart och tva i Munchen innan jag hittade min nuv S6 utanför Berlin, sa resandet vart inte gratis...