3870
Sök

Volvo 740 -87 Med Pierburg förgasare. Hjälp!

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
#1
Håller på att pilla med grannens 740 -87 med Pierburg förgasare. Enligt motorbeteckningen som sitter på kåpan i framkant en "K" motor men vad jag tidigare trott är att den har automat-choke och ser lite annorlunda ut..??
Bilen startar inte utan bara "surar" hela tiden. Tänkte nu plocka ner s****n och göra rent och undrar följande. Har någon el vet någon vart man kan hitta en sprängskiss till förgasaren?
Skulle tro att det är nåt som hängt sig inuti och säkert jättelätt att fixa men man ska ju konstatera vart oxå. Tacksam för alla tips och idéer.
Bilen startar inte med hjälp av startmotorn men tydligen när man bogserar men går illa och "kväver" sig själv när man gasar.

"Den kan vara bra att ha"

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
20 februari 2007
#2
flottören har troligtvis "drunknat", det innebär att den slutat flyta i bensinen och därmed inte stänger till nålventilen.. eller så har skit fastnat i själva nålventilen å gör att den inte kan stänga helt.. hade samma fel på min 240 med pierburg.. lycka till=)

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
#3
JeyKay skrev:
flottören har troligtvis "drunknat", det innebär att den slutat flyta i bensinen och därmed inte stänger till nålventilen.. eller så har skit fastnat i själva nålventilen å gör att den inte kan stänga helt.. hade samma fel på min 240 med pierburg.. lycka till=)

Jo det är väl troligt.
Men vet du vad det är för motor? Har fått för mig att insug och förgasare är från B23 el B230A?
Den har ju fördelaren i änden av toppen och vad jag förstår har "K" motorn det men har annan förgasare och automatchoke som styrs av en bimetallsfjäder?

"Den kan vara bra att ha"

Häj Häj
90 Inlägg
20 februari 2007
#4
Får den luft å bensin då? luftfilter, bränslepump å slangar. Har du kollat tändstiften så de inte är i dåligt skick?

V O L V O
2 4 0 G L I N J E C T I O N

Smålänning
7 887 Inlägg
20 februari 2007
#5
Stog "K-märket" på kamremskåpan så behöver det inte stämma. kan ju va bytt

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
#6
Johan-hej skrev:
Får den luft å bensin då? luftfilter, bränslepump å slangar. Har du kollat tändstiften så de inte är i dåligt skick?

Ja stift är ok och gnistan e det inget fel på men den skickar in för mkt soppa. E mest nyfiken på om det verkligen e original alltihop. Om det verkligen är "K" motor..??

"Den kan vara bra att ha"

21 761 Inlägg
20 februari 2007
#7
En sak som ibland kan hänga upp sig är nålventilen, kolla också så att inte trotteln har fastnat i upp-läge. Var med om en 240 där trotteln hade fastnat i upp-läge och då startade den med startmotorn visserligen, men den kvävdes så fort man gasade. Membranet är ju också en standardgrej som bör kollas.

Har det alltså suttit en K-förgasare(Solex-Cisac), men att det är bytt till en Pierburg?

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
En sak som ibland kan hänga upp sig är nålventilen, kolla också så att inte trotteln har fastnat i upp-läge. Var med om en 240 där trotteln hade fastnat i upp-läge och då startade den med startmotorn visserligen, men den kvävdes så fort man gasade. Membranet är ju också en standardgrej som bör kollas.

Har det alltså suttit en K-förgasare(Solex-Cisac), men att det är bytt till en Pierburg?

Just detta är jag nyfiken på. Det är en Pierburg förknasare men har oxå för mig att det sitter Solex på K-motorn.

"Den kan vara bra att ha"

21 761 Inlägg
20 februari 2007
#9
Jag tror att många blir less på Solex förknasaren och byter till en annan som funkar bättre.

Lite äldre Pierburg kan annars vara bråkiga ibland när man använder choken. Brorsan hade en 240-82 med Pierburg och den startade i princip alltid, men om den inte startade på första försöket med choken utdragen så var man tvungen att skjuta in den vid nästa försök och hålla gaspedalen nästan i botten. Annars surade den ner sig totalt.

Även om det var -20 grader så fick man göra så ändå.
Senast redigerat av Drönirettab (20 februari 2007)

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
20 februari 2007
Trådstartare
#10
Men passar den rätt av? Har för mig att insuget ser annorlunda ut..??

"Den kan vara bra att ha"


Sök