3390
Sök

Ser bilprovning all teknisk data på bilen?

This is me
334 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#1
Någon som jobbar på bilprovningen här?

Vill veta vad dom ser på sin data om bilar?
Står allt info tex att det sitter en 2,0L motor med insprut osv?

Är det stor chans att de upptäcker att det sitter ett k-jetronic inpsrut på en fiesta XR2 istället för förgasare? "Självklart att det ser snyggt ut o inte amatör mässigt"

Med tanke på att i en escort 85 sitter det k-jetronic sprut och min fiesta är 87.


Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
21 februari 2007
#2
jag jobbar inte på besiktningen, men kan lova dej att de inte bryr sej om det om de ens märker:P å på deras dator står bara motorbeteckning effekt osv..
sålänge avgasvärdena är korrekta å håller sej inom gr4änserna ska inga problem uppstå.. effektmässigt är det nog inte heller så stor skillnad om du byter till sprut på den..

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

This is me
334 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#3
fick samma svar på FMCS. så det får bli så


7 120 Inlägg
21 februari 2007
#4
Lånar tråden lite.
Kanske låter lite nybörjar aktigt men säger dem något om kjolpaket, fälgar osv?

1 079 Inlägg
21 februari 2007
#5
Brukar bero på om dom måste hjälpa dig över tröskeln pga att spoilers tar i är inte populärt, fälgar kan vara det vara lite si och så med om bilen är helbilsgodkänd och du har andra dimensioner så kan den mest nitiske besiktningsmannen som har sin sämsta dag någonsin klaga. Annars brukar det vara vingar som de klagar mest på, framför allt aluvingar.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
22 februari 2007
#6
sunt förnuft brukar räcka för att bilen ska gå igenom

försöker man besikta en bil med toppmonterad turbo stor dumpventil låg så den skrapar i backen osv får man skylla sig själv när man får föreläggande om reg besiktning


men ser det prydligt och orginal ut kommer chansen vara så liten att det är större att du vinner på 10:an lotten som du köper ibland eller någon annan lott

har dom inget att störa sig på fastnar dom aldirg för något och missar helt enkelt rätt mycket

första intrycket när dom ser bilen är ofta det dom lägger i grund till hur dom går tillväga

har aldrig fått några problem på besiktningen när jag kört in
enda som varit var att besktingsgubben hotade med en 2:A för att laddtrycket var så jäkla låg när jag besiktade chefens 244turbo smile
har även hört besiktingsgubben spunnit runt huset vid provkörningen med en skön kommentar att den gick bra och en fråga om den var trimmad men inget tjafs om ändrad motor smile och då var det min 245turbo som är sänkt kjolpaket osv men första intrycket man får är mer en ren och hel bil än någon sönderskruvad 240häck

Kör fort så hinner inget hända...

Flickspanare
728 Inlägg
25 februari 2007
#7
Undra vad dom kommer att säga när jag kör in 200an då :S

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
25 februari 2007
#8
Aerodynamik skrev:
Lånar tråden lite.
Kanske låter lite nybörjar aktigt men säger dem något om kjolpaket, fälgar osv?

min första bil hade jag kappat 3,5 varv runt om å med 14" vintedäck, den hängde upp sig på bromsprovaren när jag skulle besikta big_smile hehe

det vart dom inge glada på iaf tongue


B4 2.8 quattro
42 Inlägg
18 juli 2007
#9
Lånar tråden lite jag med tongue
Hur är det om jag tex stoppar i en golf motor (90hk) i min polo(med AAV orginal motor)?
blir dom argsinta då och kastar ut mig och ger mig en fet 2a eller tro ni dom ens ser det?

tacksam för svar.

Vh / Patrik

Drop Shop
926 Inlägg
18 juli 2007
#10
har han ett tränat öga så lär han kasta ut dig.
du får inte öka effekten med mer än 10%


B4 2.8 quattro
42 Inlägg
18 juli 2007
#11
Okej, 10% = 5 hk på min bil = inte mkt alls
Senast redigerat av Bylla (18 juli 2007)

Vh / Patrik

499 Inlägg
18 juli 2007
#12
mellowd skrev:
har han ett tränat öga så lär han kasta ut dig.
du får inte öka effekten med mer än 10%

Det är inte sant. Det gäller bara på någon årsmodell


371 Inlägg
18 juli 2007
#13
lånar oxå tråden lite!  har sattit solfilm på framrutorna.. 60%.. släpper igenom 40% solljus.. tror ni man kommer igenom med det? han solfilmaren som tona sa att han visste många som kommit igenom med det!

Life is a bitch, then u die

48 Inlägg
18 juli 2007
#14
det är helt och hållet om besiktningsmannen är på bra humör eller om du känenr personen väl som besiktigar...   jag vet dom som släpper det mästa;)    hade en 240 innan med 4 varv kapade fjädrar + kjolpaket dom var 4 man när dom skulle upp på lyften för dom fick i prinsip "bära" upp den. även att med 4 varv kapade = ingen fjädringväg pga dämparna går i botten. men den gick igenom men trafikpolisen tycker anorlunda! bara så ni vet!

349 Inlägg
18 juli 2007
#15
vi som har chippad turbobil kan ju dra ut kontakten till magnetventilen så slipper man gnäll på det

Forummoderator
26 364 Inlägg
18 juli 2007
#16
Madhouse skrev:
Brukar bero på om dom måste hjälpa dig över tröskeln pga att spoilers tar i är inte populärt, fälgar kan vara det vara lite si och så med om bilen är helbilsgodkänd och du har andra dimensioner så kan den mest nitiske besiktningsmannen som har sin sämsta dag någonsin klaga. Annars brukar det vara vingar som de klagar mest på, framför allt aluvingar.

När han på bilprovningen skulle ut med min fd Honda så fastnade avgassystemet
i lyften, så det tog tvärstopp. Lagomt pinsamt, men han skrattade bara och
Hondan gick igenom smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 785 Inlägg
18 juli 2007
#17
Zipped_Pick_5 skrev:
det är helt och hållet om besiktningsmannen är på bra humör eller om du känenr personen väl som besiktigar...   jag vet dom som släpper det mästa;)    hade en 240 innan med 4 varv kapade fjädrar + kjolpaket dom var 4 man när dom skulle upp på lyften för dom fick i prinsip "bära" upp den. även att med 4 varv kapade = ingen fjädringväg pga dämparna går i botten. men den gick igenom men trafikpolisen tycker anorlunda! bara så ni vet!

Kapa fjädrar är som att kapa vingarna på ett flygplan!

När fjädrarna tappar taget i fjädersätena när man hissar upp bilen då är det inte godkänt längre. Sedan om besiktningsmannen godkänner det är att se det igenom fingarna.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

349 Inlägg
19 juli 2007
#18
AirOne skrev:
Madhouse skrev:
Brukar bero på om dom måste hjälpa dig över tröskeln pga att spoilers tar i är inte populärt, fälgar kan vara det vara lite si och så med om bilen är helbilsgodkänd och du har andra dimensioner så kan den mest nitiske besiktningsmannen som har sin sämsta dag någonsin klaga. Annars brukar det vara vingar som de klagar mest på, framför allt aluvingar.

När han på bilprovningen skulle ut med min fd Honda så fastnade avgassystemet
i lyften, så det tog tvärstopp. Lagomt pinsamt, men han skrattade bara och
Hondan gick igenom smile

det gjjorde mitt avgassytem med när han skulle köra ner från lyften och han var inte så lätt på gasen om man säger så! systemet slets av där fram och kröktes där bak

B4 2.8 quattro
42 Inlägg
19 juli 2007
#19
Lånar lite till tongue  Om jag nu skulle proppa ner en golf motor i min bil? skulle jag kunna regbesikta den med motorn i? asså så att det blir lagligt?

tacksam för svar

Vh / Patrik

349 Inlägg
19 juli 2007
#20
Bylla skrev:
Lånar lite till tongue  Om jag nu skulle proppa ner en golf motor i min bil? skulle jag kunna regbesikta den med motorn i? asså så att det blir lagligt?

tacksam för svar

vad har du för bil


Sök