4387
Sök

motor rasat 9-5:a 01:a

2 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#1
Blev stående på autobahn inatt då min 9-5:a bestämde sig för att avlida.
Fick svar från den tyska verkstaden att "turbo und engine kaputt..."

Vad hände?
Jo, jag hade lite bråttom till färjan...
Efter 20min i 200 knyck börjar den tappa kraft och motorvarningslampan börjar blinka.
Stannar omedelbart och stänger motor. Ni kan tro att det rök.
Turbon o grenröret var glödröda, det stank bränd metall och det rök som fan ur avgasröret.  Inte oljerök, men stank... testar efter ett par minuter, bilen startar men ryker så in i helvete och skramlar som fan från blocket. låter som ett kedjeskrammel eller liknande. Gulsot under oljelocket och ingen olja... ryker ur oljepåfyllningsröret.
Bilen har gått 20 000mil, regelbundet servad, vevhusventilationen underhållen o bytt enligt bok.. Kollade olja för ett par dagar sedan och då var det ok.
den har dragit rätt friskt med olja ett tag, men koll varannan vecka brukar räcka.

Jag får väl hem bilen om ett par dagar och då får jag se vad jag gör.
Det är väl ganska uppenbart att det är ganska dyrt det här.

Vore extremt tacksam för alla tips och råd om vad jag kan och bör göra.
Tack på förhand.
/Jakob (Deppig o utan bil)

5 710 Inlägg
21 februari 2007
#2
deppig skrev:
regelbundet servad,

På SAAB enligt serviceboken?
Då gäller (eller borde gälla) den förlängda 8-åriga motorgarantin.

Om inte är det bara bita i det sura o hitta en lämplig motor och byta sad

MVH Jonas
..............

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
21 februari 2007
#3
Lider av att höra din story, ack så tråkigt. sad

Kanske inte till nån hjälp men ett stort medlidande iaf!!!

- V8 - 4 ever . . .
_________________

2 Inlägg
21 februari 2007
Trådstartare
#4
tack för medlidandet, det värmer,
jag ska kolla med saab om deras förlängda motorgaranti, men vis av erfarenhet hoppas jag inte på deras välvilja...

/J

Fri fart för ett fritt folk!
14 131 Inlägg
22 februari 2007
#5
välkommen till verkligheten med saabs stabila maskiner
inte direkt ovanligt att det rasar tyvärr

räkna med en rejäl slant om du inte kan meka själv eller har bra kontakter

ett tips är att inte låta saab göra jobbet kunde dom inte bygga en motor så kan dom knappast laga dom heller smile dessutom är dom ruskigt dyra

Kör fort så hinner inget hända...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
22 februari 2007
#6
Growe skrev:
välkommen till verkligheten med saabs stabila maskiner
inte direkt ovanligt att det rasar tyvärr

räkna med en rejäl slant om du inte kan meka själv eller har bra kontakter

ett tips är att inte låta saab göra jobbet kunde dom inte bygga en motor så kan dom knappast laga dom heller smile dessutom är dom ruskigt dyra

Du drar alla över en kant. Jag vet några SAAB'ar som gått lika långt som många Volvobilar och ändå håller bra i motor och låda. Och ändå pratar alla om hur bra Volvobilen är.

Däremot vet jag inte om dom bara haft tur-ex eller om SAAB bygger bra motorer och "deppig" fått ett måndags-ex.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

5 710 Inlägg
22 februari 2007
#7
Growe skrev:
välkommen till verkligheten med saabs stabila maskiner
inte direkt ovanligt att det rasar tyvärr

räkna med en rejäl slant om du inte kan meka själv eller har bra kontakter

ett tips är att inte låta saab göra jobbet kunde dom inte bygga en motor så kan dom knappast laga dom heller smile dessutom är dom ruskigt dyra

Dra inte föööör generella regler om SAAB:s maskiner eller mekanikerna på verkstaden, det stämmer nämligen lite illa med verkligheten......

MVH Jonas
..............

1 453 Inlägg
22 februari 2007
#8
jonTe skrev:
Growe skrev:
välkommen till verkligheten med saabs stabila maskiner
inte direkt ovanligt att det rasar tyvärr

räkna med en rejäl slant om du inte kan meka själv eller har bra kontakter

ett tips är att inte låta saab göra jobbet kunde dom inte bygga en motor så kan dom knappast laga dom heller smile dessutom är dom ruskigt dyra

Dra inte föööör generella regler om SAAB:s maskiner eller mekanikerna på verkstaden, det stämmer nämligen lite illa med verkligheten......

Ett litet exempel:

B234X (SAAB 9000) tilldelades flera gånger utmärkelsen "Top Ten Engines. One of the Top Ten Engines" från Ward's, USA.


Smålänning
7 883 Inlägg
22 februari 2007
#9
Tyckersynd om dig. Blir oftast ganska dyrt med motorras tyvärr, jag hoppas för din skull att den förlängda motorgaranin täcker.

Men jag måste säga att det verkar vara mer problem med alumaskinerna än det var med dom gamla gjutjärsspisarna... Nu har jag inte överdrivet med erfarenhet av 9000, men jag har aldrig hört om att en sån fått generalras.

Synd faktiskt, alumaskinerna har det som järnmotorerna saknade, nämligen låg vikt. Saabmotorerna är precis lika bra som alla andra motorer.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Maskinspecialist
250 Inlägg
22 februari 2007
#10
haha, ja dör när ja läser ditt inlägg. inte för att det är roligt på något sätt
men just att ja insåg att ja inte va ensam längre.
hänt exakt samma sak i tyskland, autobahn.
piska på bra med min 9-5a aero. gjorde nog en 200-240 ett bra tag tills han blev tröttare
o tillslut så när man komme te stopp så vart blocket som en smältklump o allt bara glödde.
mindre roligt vid tillfället men hur kul som hellst nu.

fick sova över hos kompisen o låna hans golf II'a dagen efter för o ta mig hem big_smile

drive it like you stole it

5 710 Inlägg
22 februari 2007
#11
twin_cam skrev:
Men jag måste säga att det verkar vara mer problem med alumaskinerna än det var med dom gamla gjutjärsspisarna... Nu har jag inte överdrivet med erfarenhet av 9000, men jag har aldrig hört om att en sån fått generalras.

Nu blir jag tvungen att rätta dig på materialen igen....wink
9-5 motorerna har precis som 9000 ett block i gjutjärn och en topp i aluminium.
Dock finns det skillnader där 9-5 motorerna är mer "normalt" dimensionerade i jämförelse med 9000 regält överdimensionerade komponenter.

9-3 SS/SC har däremot aluminumblock smile

MVH Jonas
..............

1 453 Inlägg
22 februari 2007
#12
jonTe skrev:
twin_cam skrev:
Men jag måste säga att det verkar vara mer problem med alumaskinerna än det var med dom gamla gjutjärsspisarna... Nu har jag inte överdrivet med erfarenhet av 9000, men jag har aldrig hört om att en sån fått generalras.

Nu blir jag tvungen att rätta dig på materialen igen....wink
9-5 motorerna har precis som 9000 ett block i gjutjärn och en topp i aluminium.
Dock finns det skillnader där 9-5 motorerna är mer "normalt" dimensionerade i jämförelse med 9000 regält överdimensionerade komponenter.

9-3 SS/SC har däremot aluminumblock smile

Ett bra exemepel är att jämföra kolvarna från T5 och T7 smile


SSS -12
3 217 Inlägg
22 februari 2007
#13
Det är rätt komiskt att tråden kom så långt som till inlägg 5 innan vi fick konstaterat att detta var ett typiskt saabfel och att volvo är mycket bättre! sad

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 567 Inlägg
22 februari 2007
#14
Fuckface skrev:
Det är rätt komiskt att tråden kom så långt som till inlägg 5 innan vi fick konstaterat att detta var ett typiskt saabfel och att volvo är mycket bättre! sad

Alla trådar som handlar om Saab/Volvo slutar alltid med vilket som är bäst vs dåligt Det slår aldrig fel...Enligt mig så är det båda toppen bilar på olika sätt.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Fri fart för ett fritt folk!
14 131 Inlägg
22 februari 2007
#15
nu diskuterar jag inte dom äldre motorerna dom instämmer jag är stabila grejer trotts att jag ogillar saab men att laga en motor med dessa problem som så gott som alla saab 9-5 mellan 99-04 eller vad det nu är kostar hutlöst mycket och derför bör man undvika saab där
och eftersom dom inte ens kan lösa problemet med 411st olika lösningar anser jag inte att dom är speciellt kompetenta

Kör fort så hinner inget hända...

761 Inlägg
24 februari 2007
#16
Hoppas att din motorgaranti tar detta.

Growe:

Låångt ifrån alla 9-5 har detta problem. Kör man normallt och med normalt underhåll och byte av olja som står i serviceboken så är där knappt inga märkesrelaterade problem.

Min svågers morsa fick kolvras på sin V70N.. Tror du ens att Volvo funderade på detta som maskinskadegaranti? Nej, och då är det ju knappast den första V70N med just kolvras...


Min 9000 med 234i har nu gått 38450 mil, och går fortfarande som en klocka:)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Fri fart för ett fritt folk!
14 131 Inlägg
24 februari 2007
#17
Markus_MR2 skrev:
Hoppas att din motorgaranti tar detta.

Growe:

Låångt ifrån alla 9-5 har detta problem. Kör man normallt och med normalt underhåll och byte av olja som står i serviceboken så är där knappt inga märkesrelaterade problem.

Min svågers morsa fick kolvras på sin V70N.. Tror du ens att Volvo funderade på detta som maskinskadegaranti? Nej, och då är det ju knappast den första V70N med just kolvras...


Min 9000 med 234i har nu gått 38450 mil, och går fortfarande som en klocka:)

långt ifrån alla klarar sig oxå ifrån ras ;-)

har faktist aldrig hörtalas om något ras på någon v70N..
vad är det med 38k utan ens en turbo som hjälper till min 245:a står på 32K går som en klocka och bättre än din saab..hehe

min mening är inte att jämföra volvo med saab men tycker det är dåligt av dom att dels inte kunna göra en service lösning som ens fungerar utan gjort flera olika och många har gjort saken ännu värre och dessutom har dom mage att ta betalt så pass att man får en beg likvärdig saab med fungerande motor för samma pengar

Kör fort så hinner inget hända...

3 120 Inlägg
24 februari 2007
#18
Growe skrev:
min mening är inte att jämföra volvo med saab men tycker det är dåligt av dom att dels inte kunna göra en service lösning som ens fungerar utan gjort flera olika och många har gjort saken ännu värre och dessutom har dom mage att ta betalt så pass att man får en beg likvärdig saab med fungerande motor för samma pengar

Det du skriver gäller nog de flesta bilar från -01, vad tror du ett generalras kostar på min M-coupé?
Lite tråkigt med inlägg som inte tillför så mycket, att du gillar dina Volvosar har väl inte så mycket med tråden att göra.


Fri fart för ett fritt folk!
14 131 Inlägg
24 februari 2007
#19
viccoA skrev:
Growe skrev:
min mening är inte att jämföra volvo med saab men tycker det är dåligt av dom att dels inte kunna göra en service lösning som ens fungerar utan gjort flera olika och många har gjort saken ännu värre och dessutom har dom mage att ta betalt så pass att man får en beg likvärdig saab med fungerande motor för samma pengar

Det du skriver gäller nog de flesta bilar från -01, vad tror du ett generalras kostar på min M-coupé?
Lite tråkigt med inlägg som inte tillför så mycket, att du gillar dina Volvosar har väl inte så mycket med tråden att göra.

nu rådde jag bara honom att inte låta saab göra jobbet
sen vet jag inte man kallar det att inte tillföra något vetetusan
men finns väll folk som gillar att kasta ut 50K på att bara byta motor när den lokala verkstaden tar kanske 10-20 för samma jobb
nu tror jag iof att om nu bmw hade problem med sina M när dom såldes hade det nog skötts betydligt mycket bättre

Kör fort så hinner inget hända...

Skogs Arbetare
413 Inlägg
24 februari 2007
#20
Markus_MR2 skrev:
Hoppas att din motorgaranti tar detta.

Growe:

Låångt ifrån alla 9-5 har detta problem. Kör man normallt och med normalt underhåll och byte av olja som står i serviceboken så är där knappt inga märkesrelaterade problem.

Min svågers morsa fick kolvras på sin V70N.. Tror du ens att Volvo funderade på detta som maskinskadegaranti? Nej, och då är det ju knappast den första V70N med just kolvras...


Min 9000 med 234i har nu gått 38450 mil, och går fortfarande som en klocka:)

Tror du snackar i mössan med att saab 9-5 98-04 inte har några problem, hade en saab
9-5 -98 som turbon läckte, vevhuset läckte, bussningar bak.... även verkstan sa att just denna sort och moddeller är dåliga, plus att det var dyrt då det ej finns några beg.motorer, då alla är rasade eller dåliga....

Go For It!!


Sök