4368
Sök

740 turbo vs 940 turbo

46 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#1
Tja. Ska köpa ny bil men vet inte riktigt vilken. får kosta mellan 10 000 - 20 000kr.

Bakhjulsdrift är ett krav, ska hellst vara turbo också. vilken bil ska jag köpa???

har kollat lite på 740 turbo, kanske inte världens snyggaste bil, men rätt billig och tycker dom borde går rätt bra med sina 182hk orginal, eller?

har även kollat lite på 940 turbo, men dom är tyngre och har bara 165hk. hur går dom gemfört med en 740 turbo?

Har kört och åkt en kompis 850 t5 och tyckte den sög iväg rätt bra. hur står sig en 740/940 mot en sån?

tar gärna emot tips på andra bilar också så länge dom är bakhjulsdrivna och har turbo, men inga 200sx tongue ska ha plats att skjutsa kompisar och packa lite också.

Allt går, bara man vill!

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
14 mars 2007
#2
mot en 850 t5 så har dom inte en suck

Fartdåre
378 Inlägg
14 mars 2007
#3
740 är piggare än 940, men 940 är nyare, vilket också är viktigt. Men 850 t5 är en helt annan liga. Synd att inte 850 serien var bakhjulsdriven, hade varit kul som satan

TICen är till salu säljs billigt.

med lem
1 925 Inlägg
14 mars 2007
#4
till att börja med : volvo 740 turbo har också "bara" 165hk orginal. den med 182hk heter turbo+  och den finns i 940 också.

och mot en 850 har dom inget att säga till om.

hoppas du är nöjd med svaret smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

499 Inlägg
14 mars 2007
#5
740 med B230ET som har 182Hk klarar inte mycket trim med orginal stakar. Alla 740 och 940 upp till 93-94 har m46 växellådan som inte klarar mer än 250hk. Nyare 940 har potential att bli trimmad och har m90 växellåda som klarar mer effekt.

740 Turbo är billigaste busbilen du får med dig polarna i som dessutom håller när du pressar den!

MVH Fredrik


med lem
1 925 Inlägg
14 mars 2007
#6
Hellquist skrev:
740 Turbo är billigaste busbilen du får med dig polarna i som dessutom håller när du pressar den!

MVH Fredrik

det måste jag ju bara hålla med om smile


åter till ämnet ! köp en 740 med ET motor och sätt i FT stakar smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

46 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
#7
Oj här gick de fort :p Men borde de inte gå att hänga efter en 850 t5 hyffsat endå, dom har 225hk (vet att hästarna inte är allt) och med en chippad 740 borde man komma upp i ca 200hk .
Jaa får ta och kolla lefter en 740 då:P eller har ni nå tips på nån annan bil? behöver inte vara volvo men måsta ligga under 20 000.

Allt går, bara man vill!

406 Inlägg
15 mars 2007
#8
Pulver88 skrev:
Oj här gick de fort :p Men borde de inte gå att hänga efter en 850 t5 hyffsat endå, dom har 225hk (vet att hästarna inte är allt) och med en chippad 740 borde man komma upp i ca 200hk .
Jaa får ta och kolla lefter en 740 då:P eller har ni nå tips på nån annan bil? behöver inte vara volvo men måsta ligga under 20 000.

Nu är det väl iofs inte så många som åker orginal 850 turbo så smile


46 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
#9
Karlie skrev:
Pulver88 skrev:
Oj här gick de fort :p Men borde de inte gå att hänga efter en 850 t5 hyffsat endå, dom har 225hk (vet att hästarna inte är allt) och med en chippad 740 borde man komma upp i ca 200hk .
Jaa får ta och kolla lefter en 740 då:P eller har ni nå tips på nån annan bil? behöver inte vara volvo men måsta ligga under 20 000.

Nu är det väl iofs inte så många som åker orginal 850 turbo så smile

Näe de är väll sant iof tongue

Men det borde väll vara bättre drag än min calibra 16v som jag har idag iallafall?

Allt går, bara man vill!

Kettunen
15 mars 2007
#10
7/940 har inte en suck mot 850. Men därimot hade jag nog inte satsat på en turbo bil för 20.000. Det är stor risk att du köper en " Måndasexemplar " = Så gott som sönderkörd.
Kommer få fixa & trixa med den hela tiden.- Om du inte köper bilen av en gammal gubbe/Kärring

238 Inlägg
15 mars 2007
#11
kolla noga på bilen speciellt på 850turbo som lever ett hårt liv och är ganska dyr att rep.

740 och 940 är billigare att äga underhålla och lite tåligare..

men som sagt alla turbo och gti bilar går hårt så titta noga .. och akta dig för sönder trim ex.


lycka till..

-utan 940
1 728 Inlägg
15 mars 2007
#12
Är det nån som vet om 740tic 1991-92 har samma motor som 940 turbo? Isåfall är den ett bra köp för FT-motorn i 940 är mycket hållbarare än den gamla ET-motorn.
För övrigt är original-effekten inget att hänga upp sig på, en 940 turbo med 165 hk kostar 1000kr att trimma till 200hk...

297 Inlägg
15 mars 2007
#13
Att stakarna på en ET Motor inte tål så mycke e rätt mycke skitsnack... har precis lämnat in min för trimning och där sa han att han trimmat upp ET-motorer till 450-500 med orginalstakar. visseligen e det på Gränsen till att dom rasar men 400häst ska dom klara iaf.
Om inte annat så lär ja märka det när ja får tbax min motorn om ett par veckor och då ska den ligga på 420häst. se bara till att alla lager, kolvringar är bra och att den e bra och fin olja i den.
Och nu till m46 lådan, den är god till 350 häst men om du växlar rätt så ska den klara runt 400 den med. Fast vill man va på den säkra sidan så ska man ha en M90H låda.. dom tål runt 700 om ja inte har fel?

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

laddtrycks beroende
72 Inlägg
15 mars 2007
#14
sen är de väl också så att stakarna klarar olika beroende på laddtryck. ja lärt med under tiden vi byggt att de är de som tar död på stakarna. nya motorn vi köpte o rev va de krokiga m-stakar i. men den laddar 2 bar hela tiden också. men ba motorn fräsch o blir servad så funkar det mesta:)

747 Inlägg
15 mars 2007
#15
_fillan_ skrev:
till att börja med : volvo 740 turbo har också "bara" 165hk orginal. den med 182hk heter turbo+  och den finns i 940 också.

och mot en 850 har dom inget att säga till om.

hoppas du är nöjd med svaret smile

Vad snackar du om??? B230ET har 182. men FT har 165...
Senast redigerat av 360_sleeper (15 mars 2007)

Älgahäng Räjsing Club

blacken
15 mars 2007
#16
volvo turbo är inget dåligt val om man vill ha en "billig" bil att busa runt med. Men den tycker mycket om bensin.  Vill du ha lite mera "umpf" för en rimlig kostnad, tjacka Saab typ 9000 turbo från -94 uppåt.
Senast redigerat av blacken (15 mars 2007)

601 Inlägg
15 mars 2007
#17
Kettunen skrev:
7/940 har inte en suck mot 850. Men därimot hade jag nog inte satsat på en turbo bil för 20.000. Det är stor risk att du köper en " Måndasexemplar " = Så gott som sönderkörd.
Kommer få fixa & trixa med den hela tiden.- Om du inte köper bilen av en gammal gubbe/Kärring

Detta kan jag inte hålla med om som köpte min 740 Tic för 4000 bes å skattad i 9månader framåt å den rullar fortfarande fint me BSRchip å 240hk;)
Senast redigerat av AcFreaker (15 mars 2007)

499 Inlägg
15 mars 2007
#18
360_sleeper skrev:
_fillan_ skrev:
till att börja med : volvo 740 turbo har också "bara" 165hk orginal. den med 182hk heter turbo+  och den finns i 940 också.

och mot en 850 har dom inget att säga till om.

hoppas du är nöjd med svaret smile

Vad snackar du om??? B230ET har 182. men FT har 165...

B230ET har 182hk
B230FT LH2.2 har 156hk
B230FT LH2.4 har 165hk
B230FT Turbo+ har 190hk
B230FK har  ca 135hk

En FK är enkel och ganska billiga att "bygga om" till en FT.


Andreas 940 skrev:
Är det nån som vet om 740tic 1991-92 har samma motor som 940 turbo? Isåfall är den ett bra köp för FT-motorn i 940 är mycket hållbarare än den gamla ET-motorn.
För övrigt är original-effekten inget att hänga upp sig på, en 940 turbo med 165 hk kostar 1000kr att trimma till 200hk...

740 Turbo finns bara till och med 90 årsmodell då den har 940 front som standard i Sverige. Den vanliga 740 tillverkades fram till 92.

Rätta mig om jag har fel

/Fredrik


263 Inlägg
15 mars 2007
#19
köp en 940 Turbo! Skulle jag ha gjort...

mvh thony

Volvo-Real-Power!

-utan 940
1 728 Inlägg
15 mars 2007
#20
H40GST skrev:
Att stakarna på en ET Motor inte tål så mycke e rätt mycke skitsnack... har precis lämnat in min för trimning och där sa han att han trimmat upp ET-motorer till 450-500 med orginalstakar. visseligen e det på Gränsen till att dom rasar men 400häst ska dom klara iaf.
Om inte annat så lär ja märka det när ja får tbax min motorn om ett par veckor och då ska den ligga på 420häst. se bara till att alla lager, kolvringar är bra och att den e bra och fin olja i den.
Och nu till m46 lådan, den är god till 350 häst men om du växlar rätt så ska den klara runt 400 den med. Fast vill man va på den säkra sidan så ska man ha en M90H låda.. dom tål runt 700 om ja inte har fel?

/Gurra

ET-motorn har både klenare stakar och ramlager, om du får den att hålla för 420hk utan att stakarna tittar ut genom blocket är det bara att gratulera. Det finns folk som knäckt stakarna med 0,9bar...
En m46a kan säkert hålla för 350hk men då får man ta det försiktigt, jag tror inte den överlever strippen-växlingar. H:et i M90H betyder att den har högre utväxling på ettan och tvåan, inte att den håller för mer effekt. Däremot har m90 1996-98 kraftigare synkringar så försök att få tag på en sån.


Sök