2436
Sök

Hur mkt kan ja trimma Volvo 850 T5 innan Motor/Drivlina börjar ge efter?

11 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
#1
Jag har tänkt att skaffa mej en volvo 850 T5:D. självklart ska ja chippa den och eventuellt turbobyte;)
Men är de nån som vet hur mkt HK/Nm motor o drivlinan klarar innan man får börja att uppgradera det med?:S


1 418 Inlägg
19 mars 2007
#2
skulle tippa på runt 300 hk innan det börjar bli riktigt dyrt att trimma så inte så mycket mer när resten är org. i motorn

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

1 079 Inlägg
19 mars 2007
#3
En M56 låda (den manuella) tål mkt stryk så den ska du nog inte oroa dig för, däremot så är koppling dags att byta vid steg3 (ca 300hk), efter steg3 går också gränsen för stakarna vad de klarar, sen är det turbo, spridare, lmm, bränslepump, mappning, och ja då börjar det bli dyrt.

Kolla www.atechmotor.se för de olika stegen vad de innehåller osv samt kostnaderna.

Jag la min nivå på trim på steg3 tänker inte gå längre men man vet inte vad framtidens idéer lurar in en på för tokerier. Just nu säkrar jag upp drivlinan och en R-kopplingsats är på väg att monteras.
Senast redigerat av ruhler (19 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

11 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#4
ruhler skrev:
En M56 låda (den manuella) tål mkt stryk så den ska du nog inte oroa dig för, däremot så är koppling dags att byta vid steg3 (ca 300hk), efter steg3 går också gränsen för stakarna vad de klarar, sen är det turbo, spridare, lmm, bränslepump, mappning, och ja då börjar det bli dyrt.

Kolla www.atechmotor.se för de olika stegen vad de innehåller osv samt kostnaderna.

Jag la min nivå på trim på steg3 tänker inte gå längre men man vet inte vad framtidens idéer lurar in en på för tokerier. Just nu säkrar jag upp drivlinan och en R-kopplingsats är på väg att monteras.

Ja har funderat på BSR steg 3 är 850 kopplingen på autotech nåt du rekomenderar då ? big_smile


1 079 Inlägg
19 mars 2007
#5
x3on skrev:
ruhler skrev:
En M56 låda (den manuella) tål mkt stryk så den ska du nog inte oroa dig för, däremot så är koppling dags att byta vid steg3 (ca 300hk), efter steg3 går också gränsen för stakarna vad de klarar, sen är det turbo, spridare, lmm, bränslepump, mappning, och ja då börjar det bli dyrt.

Kolla www.atechmotor.se för de olika stegen vad de innehåller osv samt kostnaderna.

Jag la min nivå på trim på steg3 tänker inte gå längre men man vet inte vad framtidens idéer lurar in en på för tokerier. Just nu säkrar jag upp drivlinan och en R-kopplingsats är på väg att monteras.

Ja har funderat på BSR steg 3 är 850 kopplingen på autotech nåt du rekomenderar då ? big_smile

Välj autotech steg 3 istället jag föredrar dom framför bsr men det är en personlig bedömning, autotech vet vad dom håller på med och kan erbjuda ännu mer trim/mappningar osv om du vill gå vidare, R-kopplingsatsen, urtrampningslager och bakre vevaxeltätningen kan du köpa hos volvo med. Ska du lämna in och byta koppling så är frågan om inte autotech är billigare än volvo.
Senast redigerat av ruhler (19 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

11 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
#6
ruhler skrev:
x3on skrev:
ruhler skrev:
En M56 låda (den manuella) tål mkt stryk så den ska du nog inte oroa dig för, däremot så är koppling dags att byta vid steg3 (ca 300hk), efter steg3 går också gränsen för stakarna vad de klarar, sen är det turbo, spridare, lmm, bränslepump, mappning, och ja då börjar det bli dyrt.

Kolla www.atechmotor.se för de olika stegen vad de innehåller osv samt kostnaderna.

Jag la min nivå på trim på steg3 tänker inte gå längre men man vet inte vad framtidens idéer lurar in en på för tokerier. Just nu säkrar jag upp drivlinan och en R-kopplingsats är på väg att monteras.

Ja har funderat på BSR steg 3 är 850 kopplingen på autotech nåt du rekomenderar då ? big_smile

Välj autotech steg 3 istället jag föredrar dom framför bsr men det är en personlig bedömning, autotech vet vad dom håller på med och kan erbjuda ännu mer trim/mappningar osv om du vill gå vidare, R-kopplingsatsen, urtrampningslager och bakre vevaxeltätningen kan du köpa hos volvo med. Ska du lämna in och byta koppling så är frågan om inte autotech är billigare än volvo.

OK tackar för denna infon big_smile Men då har ja en fråga till du verkar ju vara hemma i 850 trim;) Vad är de för skillnad på 16T,18T och 19T turboaggregat? för den står ju ingen info på atechs hemsida o det är samma pris:S Är ganska ny på trimmnings sidan så har inte mkt erfarehet tongue


4 822 Inlägg
19 mars 2007
#7
x3on skrev:
Vad är de för skillnad på 16T,18T och 19T turboaggregat? för den står ju ingen info på atechs hemsida o det är samma pris:S

Det är olika storlekar på kompressor delen.
Siffrorna innan T kan man säga är en angivelse hur stort agget är.

Vill du lära dig mer om volvo bilar med turbo samt få bra hjälp med dina frågor så kan jag rekomendera att du besöker TPC forumet ( http://forum.turboperformanceclub.com )
Turbo Performance Club är en bil klubb som riktar sig till dig som har en volvo med turbomotor.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 079 Inlägg
19 mars 2007
#8
hehe nja hemma och hemma, lär mig det jag behöver veta. Du har troligtvs en 15G i din bil det har ett annat avgashus så downpipen ska ha en rörlig/konisk fläns, så ska du byta turbo och du köpt ett avgasystem till den turboflänsen så måste man byta downpipe alt kan det finnas flänsadapters osv det får nån annan svara på.

Skillnaderna på de du anger är att inducer måtten är annorlunda, själva turbon i sig skiljer sig inte mkt i storlek i det yttre. liten turbo låg spooluptid börjar ladda tidigt, ju större turbo desto mer avgaser krävs för att driva runt turbon, spooluptiden blir längre så man får turbotrycket på högre varvtal men kan ge mer än en liten turbo. Uppskattningsvis en 15G borde vara god för ungefär 260-300hk, 16T 270-300hk, 18T 300hk+, 19T 320hk+ allt beror ju på hur mkt man vill plåga aggregatet tyvärr så är ett steg3 trim på en volvo 850 t5 pågränsen till vad man kan ta ut ur ett 15g. Och sedan följer allt annat efter med stakar, intercooler, spridare, lmm osv osv sen får man det kämpigt med bilprovningen.

Och som sagt kom till turboperformanceclub och läs om volvo turbobilar.
Senast redigerat av ruhler (19 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

406 Inlägg
19 mars 2007
#9
Melin bänkade ju 710hk ur ett T5block med orginallåda så det går att hålla på ett tag smile Men sen är det ju frågan vad du har för utgångsobjekt? Är den helt orginal den du kollar på? Då slinter de iväg rätt snabbt me slantarna..


a.k.a aLan.
281 Inlägg
19 mars 2007
#10
tänkte ställa en snabb fråga, vad kostar en R koppling cirkus?

4 822 Inlägg
19 mars 2007
#11
Peter_A skrev:
tänkte ställa en snabb fråga, vad kostar en R koppling cirkus?

var det inte runt 2200:- ? det är nice price på dom med smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

406 Inlägg
19 mars 2007
#12
Sen är det dock jobbigt att byta.. sad =Dyrt om man ska lämna in..


1 079 Inlägg
20 mars 2007
#13
R-kopplingen kostar runt 2300:-
Urtrampningslager runt 500:-
bakre Vevaxeltätningen några hundringar, lika bra att byta när man ändå är där och har allt nere.

Arbetskostnad hos volvo: 6000 - 10 000:-
arbetskostnaden hos en vanlig bilmek från 3000 - 5000:-

Men du kan nog uppgradera till steg3 först, sedan om kopplingen blir trött byt då.
Senast redigerat av ruhler (20 mars 2007)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

2 452 Inlägg
20 mars 2007
#14
håller med aggregatet blir lite plågat när det sitter ett 15 g men det går att använda till steg 3,har själv ett sådant i min bil,o skall byta avgassystem inom kort här nu...är själv nöjd med ett sådant chip gav 1000kr av kompisen för ett sådant chip...som är en kopia på deras chip steg 3.

döden kommer tillbaka


Sök