hehe nja hemma och hemma, lär mig det jag behöver veta. Du har troligtvs en 15G i din bil det har ett annat avgashus så downpipen ska ha en rörlig/konisk fläns, så ska du byta turbo och du köpt ett avgasystem till den turboflänsen så måste man byta downpipe alt kan det finnas flänsadapters osv det får nån annan svara på.
Skillnaderna på de du anger är att inducer måtten är annorlunda, själva turbon i sig skiljer sig inte mkt i storlek i det yttre. liten turbo låg spooluptid börjar ladda tidigt, ju större turbo desto mer avgaser krävs för att driva runt turbon, spooluptiden blir längre så man får turbotrycket på högre varvtal men kan ge mer än en liten turbo. Uppskattningsvis en 15G borde vara god för ungefär 260-300hk, 16T 270-300hk, 18T 300hk+, 19T 320hk+ allt beror ju på hur mkt man vill plåga aggregatet tyvärr så är ett steg3 trim på en volvo 850 t5 pågränsen till vad man kan ta ut ur ett 15g. Och sedan följer allt annat efter med stakar, intercooler, spridare, lmm osv osv sen får man det kämpigt med bilprovningen.
Och som sagt kom till turboperformanceclub och läs om volvo turbobilar.
Senast redigerat av ruhler (19 mars 2007)
Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.