3547
Sök

R fälgar + sänkning omöjligt!!!

8 Inlägg
21 april 2007
Trådstartare
#1
Har en 960 åra 96:a med 17" R fälgar med 225/45 17 liggandes på.

Är grymt sugen på att sänka bilen runt om, Men felet jag har är den att att sänker jag den så tror jag helt enkelt att däck o fälg kommer att ta i ytterkanten av skärmana bak vilket jar inte är så sugen på.
Har kollat in massor med 960:is med just R fälgar men får tyvärr inge svar av dom


Söker desperat efter er hjälp då jag själv är helt grön men under inlärning



Fälgen är 7.5" / 17"
sitter Kumho Supra ecsta på fälgarna nu big_smile
Fälgarna är köpt på gummihuset.se om det kan vara till en hjälp

Rylander
21 april 2007
#2
valsa in skärmarna bak så borde dom gå på wink har tyvärr inget bättre svar på din fråga wink

56 Inlägg
21 april 2007
#3
Tjena!

Tror inte att de skulle ta i men jag är inte säker. Du skulle kunna rulla dina skärmkanter en del eller helt enkelt kapa bort lite matrial inått så att du klara däcken.

Jag har 225/45-17 bak på min 855 och det var inte problem med plats när jag kör fullastad. säkert 15-20mm tillgodo till skärmkanterna.
Senast redigerat av barta (21 april 2007)

--No Real Power Just Turbo Shit--
TurboPerformanceClub
NordicR

med lem
1 925 Inlägg
21 april 2007
#4
tror inte det ska vara några problem smile en poolare hade mim juventus 8*16 på sin 760 o det gick hur fint som helst , ps den var LÅG

däcken var 215-50-16 fram o 225-45-16 bak

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

300 Inlägg
21 april 2007
#5
om du har en 960 så stycker jag att du ska kolla om du ens kan sänka bak då du har multilink bakaxel med blad fjädring.. dvs att den är nästintill omöjlig att sänka bak om du inte gör nya blad.. men fram ska du kunna sänka utan problem..


med lem
1 925 Inlägg
21 april 2007
#6
142R skrev:
om du har en 960 så stycker jag att du ska kolla om du ens kan sänka bak då du har multilink bakaxel med blad fjädring.. dvs att den är nästintill omöjlig att sänka bak om du inte gör nya blad.. men fram ska du kunna sänka utan problem..

finns väl sånna fästen som man höjjer upp fästet till bladen ? dvs bilen blir lägre men fjädringen är densamma ? eller har jag bara drömt de eller nåt ? tongue

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

8 Inlägg
21 april 2007
Trådstartare
#8
Ska kolla upp hur det hela ser ut under! Som sagt är ju ganska grön på ämnet styling och sån trix

grymt tacksam för alla svar smile kommer det fler tips blir jag ännu mer nöjd big_smile

1 827 Inlägg
21 april 2007
#9
kontrollera ET på R fälgarna och ET på orginalfälgarna, samt bredd... Detta är det viktiga för att se hur mycket mer dom nya fälgarna kommer sticka ut.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

8 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
#10
Eisenhut skrev:
kontrollera ET på R fälgarna och ET på orginalfälgarna, samt bredd... Detta är det viktiga för att se hur mycket mer dom nya fälgarna kommer sticka ut.

hmm?! Hur mäter man ET på fälgarna då?! Har ingen anning om hur man gör det.
äre hur långt det är ifrån insidan på däcket där den går ihop med navet?! äre därifrån man mäter och sen längst ut på fälgen?!!

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
22 april 2007
#11
142R skrev:
om du har en 960 så stycker jag att du ska kolla om du ens kan sänka bak då du har multilink bakaxel med blad fjädring.. dvs att den är nästintill omöjlig att sänka bak om du inte gör nya blad.. men fram ska du kunna sänka utan problem..

Dom går att sänka ändå... oftast sitter de "husvagnsdämpare" bak på dom.. alltså sånna dämpare som pumpar upp dej själkv när de blir tryck på dom så den inte ska bli låg bak med tex husvagn... sätter man på vanliga dämpare så blir den låg som ett as.. kolla på brorsans.. billy86 här på garaget.. den är sänkt så bakl...

Och det funkade även fast de va 19" visserligen 205 eller om de va 215 på fälgarna... gick precis utan modifiering...
Senast redigerat av speedfreak racing (22 april 2007)

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

1 893 Inlägg
22 april 2007
#12
Eisenhut skrev:
kontrollera ET på R fälgarna och ET på orginalfälgarna, samt bredd... Detta är det viktiga för att se hur mycket mer dom nya fälgarna kommer sticka ut.

960 96 och upp (Med "nya" fronten.) har samma offset som 850. Man märker lätt vilken bil de är till, för det diffar 25mm. Monterar man gamla 940/960 -95 fälgar på en 850/"960 96-", hamnar de 25mm längre ut och tar antagligen i skärmkanterna rejält.
Motnerar man 850/"960 96-" fälgar på en 940/"960 -95" så hamnar de 25mm för långt in. Tar antagligen i inne i mekaniken.


* Voff voff *
10 656 Inlägg
22 april 2007
#13
Kristian_V skrev:
Eisenhut skrev:
kontrollera ET på R fälgarna och ET på orginalfälgarna, samt bredd... Detta är det viktiga för att se hur mycket mer dom nya fälgarna kommer sticka ut.

960 96 och upp (Med "nya" fronten.) har samma offset som 850. Man märker lätt vilken bil de är till, för det diffar 25mm. Monterar man gamla 940/960 -95 fälgar på en 850/"960 96-", hamnar de 25mm längre ut och tar antagligen i skärmkanterna rejält.
Motnerar man 850/"960 96-" fälgar på en 940/"960 -95" så hamnar de 25mm för långt in. Tar antagligen i inne i mekaniken.

Vill bara förtydliga lite! Alla 960/S90/V90 95-98 (alla med nya fronten alltså) har samma offsett som 850...!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

48 Inlägg
22 april 2007
#14
har 235or 18 tummare runt om på min 960



Sök