2945
Sök

Sälja bilen, folk som ringer

1 854 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
#1
Jag har bilen på annons och så ringde en äldre och frågade saker om bilen, och vi kom överens om pris på telefon.

Nu till saken
Han sa att jag ska åka och lämna bilen i stockholm och han köper den om den är i det skick jag sa, men han sa att han inte ska köpa den till sig själv, utan till en kund?

Låter helskumt, nån som försöker blåsa mig eller?
Han ringer med dolt nummer..


Har nån vart med om det? Skulle ni åka dit med bilen?

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
22 april 2007
#2
jag hade inte gått med på det iaf...

köpa åt nån annan låter mysko till att börja med.

å så anser jag att ska man köpa bil så åker man till köparen och tittar på bilen och inte tvärtom..


Jajjemen!
1 512 Inlägg
22 april 2007
#3
De lät skumt.. Om de är en "kund" så kan du ju fråga vad han har för företag..?
Har du långt att åka dit föresten?

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

1 854 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
#4
Manne skrev:
De lät skumt.. Om de är en "kund" så kan du ju fråga vad han har för företag..?
Har du långt att åka dit föresten?
Jag har runt 12 mil dit, och bilen jag ska köpa efter Seaten finns i Stockholm så det vore perfekt om han köpte den.

Ska fråga vad han menade med att han skulle köpa den till en kund och ta han telenummer så allt stämmer.

1 854 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
#5
turbotompa skrev:
jag hade inte gått med på det iaf...

köpa åt nån annan låter mysko till att börja med.

å så anser jag att ska man köpa bil så åker man till köparen och tittar på bilen och inte tvärtom..
Ja det är ju lättast om han kommer, och säkrare.

1 417 Inlägg
22 april 2007
#6
Inga pengar, ingen bil. Tänk på det
Har han inte cash med sig så åk därifrån.


Kapten Långsam
185 Inlägg
22 april 2007
#7
Skulle aldrig gått med på en sån affär, låter som en vanlig bilförmedlare, och sånna finns INGA seriösa. Vi tar det en gång till, DET FINNS INGA SERIÖSA BILFÖRMEDLARE.

smile

Förmodligen kommer han be dig skriva på kontrakt å skit om att du ska få pengarna om "några dagar" medans han säljer bilen vidare, lurendrejeri på högsta nivå.
Senast redigerat av Chrom (22 april 2007)

55 Inlägg
22 april 2007
#8
gå INTE med på det, han försöker blåsa dig!

kanske inte samma person som denna men dom har samma tillvägagångsssätt http://www.zatzy.com/showthread.php?t=292714
Senast redigerat av Iggson (22 april 2007)


ST
121 Inlägg
22 april 2007
#9
Jag sålde min V40T4 till en kille som skickade en kompis för att se på bilen. Allt gick via kompisen och det gick bra. Men "kund", hm.

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd

136 Inlägg
22 april 2007
#10
Jag hade åkt dit med en kompis, och så finns det följande möjligheter

Ni åker hem i samma bil.
Ni åker hem i varsin bil, du köpte en men killen köpte aldrig din.
Ni åker hem i en ny fin bil, och du har pengar på fickan.

Jag vet inte, men om du inte kollar så får du aldrig veta, tycker synd att de flesta säger att han  kommer blåsa dig, det är ju bara om du tillåter det. Har han inte pengar på plats så blir det ju ingen affär...

// Johan

393 Inlägg
22 april 2007
#11
jag åkte 28mil med min gamla bil (bilen fins här på garaget ,mrniceguy) å dom köpte bilen. värkar han seriös så e de bara att åka anars skulle ja inte åka för de fins för mycke idioter här i landet..

(Ursäkta min stavning jag har Dyselexi)
http://www.vihardyslexi.se/

Troligen galen...
567 Inlägg
22 april 2007
#12
Pengar direkt i fickan, annars lämnar man inte ifrån sig bilen, så enkelt är det.

Nu tvivlar jag på det, med skulle den här killen som kontaktat dig ge dig pengar först så är det bara att ta emot och se glad ut...

Och som nån annan sa, köparen får åka till DIG, inte tvärtom. Jag skulle aldrig åka TILL en köpare för att sälja nåt HAN vill köpa av mig...

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
22 april 2007
#13
Finns inga seriösa bilförmedlare? Vi köper ofta bilar enbart för att sälja. Har en enskild firma för ändamålet. Köper ofta bilar osedda. Annonserar ut dem på Blocket när vi gjort i ordning dem.

Den som ska byta bil struntar ofta i den gamla, så en rejäl städning ingår alltid i vårt arbete, och finns övriga fel får vi antingen fixa dem eller sälja bilen som gds.
Man behöver inte tjäna mycket pengar på varje bil, bara man tjänar lite på de flesta så blir det ju plus. Fast rätt mycket går bort i skatt och moms, för att inte tala om hur invecklade reglerna är för bokföringen på enskild firma som tillämpar marginalvinstbeskattning...

Förstår att många bilhandlare jobbar svart i stället, men vi vill ha det rätt.

Vi kan också köpa bilar till kunder, men självklart får vi då ligga ute med pengar. Ganska ofta säljer vi däremot bilar åt andra utan att först behöva köpa dem själva, som nu har vi en bil som ägs av en dansk man och hans brasilianska fru. Svårt språkligt, plus att han ligger ute och jobbar på veckorna. Bra skäl att ställa bilen till försäljning hos oss i stället.

Och jag anser inte att vår verksamhet är oseriös på något sätt?

Klart du kan åka till Stockholm och sälja din bil, men ta med dig en kompis (alltid skönt att ha någon med som stöd) och se till att du får betalt, annars lämnar du inte ifrån dig varken bil eller papper!

Om du håller på det enkla (som Tellyehmaak konstaterar ovan) kan du inte gärna bli lurad.

Lycka till med ditt bilbyte!

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

1 854 Inlägg
23 april 2007
Trådstartare
#14
Han ringde idag som han sa, och jag frågade om betalning, då sa han pengarna kommer in på kontot om 3 dagar Yeah right sa jag, cash lr överföring på banken gäller..

Då sa han okej ringer upp ska fixa lån, han har inte ringt än..

Han ringer med dolt nummer hela tiden  oxå så det lär va nått skumt..

plattsättare!
804 Inlägg
23 april 2007
#15
ja det verkar hel skumt skulle inte vågat sälja en bil så

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

256 Inlägg
23 april 2007
#16
men det behöver inte vara skumt bara för att man ringer med skyddat nummer.. det är faktiskt ganska många som har det och jag

1 741 Inlägg
23 april 2007
#17
jag hade inte vågat sälja den så.. för om han säljer den åt en kund så bör han ju ha pengarna eller om han har en bilfirma så bör han ha pengarna.

låter jävligt skumt

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

67 Inlägg
23 april 2007
#18
pengarna först,eller att ni åker till banken och överför pengarna på plats på ditt konto, så gjorde ja och det funkade jätte fint och smidigt...han verkar skum men man kan ju inte veta det heller typ..sånt är svårt fan...


Evolution
1 627 Inlägg
23 april 2007
#19
när jag köpte min kollade jag på den funderade lite hemma ringde sa att jag tar den sen förde jag över pengarna och hämtade den dan därpå. han bodde viserligen bara 5 km bort och viste vilka dom var.

Fäll ner pungen och landa

DFFL
9 020 Inlägg
23 april 2007
#20
Be killen lägga en handpenning som du ger tillbaka om han bestämmer sig för att inte köpa den.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.


Sök