4099
Sök

Godtrogna företag?

Administratör
11 915 Inlägg
24 augusti 2005
Trådstartare
Jag har nu de senaste veckorna haft en del att göra iom att jag flyttat. Telefonen ska flyttas, det ska adressändras osv.

Det som är intressant är att jag lyckats göra det mesta utan att skriva på ett enda papper eller på något annat sätt bekräftat att "jag är jag".

Ta Telia till att börja med (hemtelefonen). Jag ringde från mina föräldrar. Talade om för dem att jag vill ha mitt abonnemang från Norrköping flyttat till nya lägenheten i Eskilstuna. Jag angav vilket nummer det var och de skulle fixa ett nytt i nya lägenheten på nån timme bara. Inga problem... eller? Vem säger att det vad jag som ägde telefonabonnemanget? Ingen frågade vem jag var, om jag verkligen ägde abonnemanget osv. Jag kunde flyttat vilket nummer som helst och stängt av nån annans telefon känns det som.

En annan grej hände idag. Jag tog kontakt med Tre för att förlänga mitt abonnemang hos dem och få en ny telefon. Inga problem, allt fixades över telefonen och abonnemanget förlängdes 18 månader. Frågade de vem jag var? Nej. För övrigt så står abonnemanget på min far, och jag ringde inte ens från tre-mobilen, utan mitt hemnummer.

Det har hänt ytterligare ett par liknande grejer som dessa två...

Är företagen så godtrogna eller bryr de sig bara inte? Tycker det är konstigt att de inte kontrollerar personen noga innan de ändrar saker och ting. smile

Nån mer som lyckats göra knäppa saker utan att nån bekräftat att "du är du"?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

4 571 Inlägg
24 augusti 2005
ja en hel del faktiskt.  bla uppgraderat bredband  beställt prylar med mera.
förlängt abbonemang på mobilen

Moderator+
1 081 Inlägg
24 augusti 2005
Har också råkat ut för liknande saker flera gånger och även jag funderat över hur mycket man kan ställa till med för folk om man vill..

Mvh

Vem jag?

1 417 Inlägg
24 augusti 2005
går det att göra samma sak på affärer tro? Altså slippa bevisa att du är du.
Jag vet att det är hur lätt som helst för mig att handla med flickvännens bankkort på ICA, när man bara slår kod. Men på de ställen där man får skriva på kvittot, skulle det gå där med tror ni? Bryr som sig om att jag kanske skriver "Elvis Presley" på kvittot när jag handlar?

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
26 augusti 2005
Jag brukar alltid underteckna konto slippar med namnen: Usaama Binladen, Arne Weise & Kalle Anka. Aldrig några problem. Då jag är säljare till mitt yrke är jag rätt duktig på att snacka om kull folk. Så jag har fått räkningar som jag egentligen borde ha betalt strykna t.ex.. Men tillbaka till frågan jag brukar alltid få ringa min flickväns ärrenden å jag har utgett mig med min riktiga identitet, Men sagt att jag ringer för min flickväns räkning, jag har bland annat igenom detta sätt beställt: Glocalnet hemtelefon, Glocalnet Adsl, Sagt upp telia hemabbonemang, Fått pengar utbetalda, OSv. HELT SJUKT!

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

231 Inlägg
27 augusti 2005
Dom få ärenden jag ringt har jag fått uppge för och efternamn samt hela personnumret när jag ringt.

Men när vi (jag och killen) låste ut oss sent en kväll så skulle inte låssmeden se ID handlingar sa han. Vilket fall som hels så blev det inte låssmeden han var för dyr. (När vi väl kom in hade vi nycklar hem)

Uppvuxen med Volvo, så Volvo är och kommer alltid vara en del av mitt hjärta!
3/4 vitblå 1/4 blågul

Säljare
341 Inlägg
20 september 2005
spunk_totte skrev:
Jag brukar alltid underteckna konto slippar med namnen: Usaama Binladen, Arne Weise & Kalle Anka. Aldrig några problem. Då jag är säljare till mitt yrke är jag rätt duktig på att snacka om kull folk. Så jag har fått räkningar som jag egentligen borde ha betalt strykna t.ex.. Men tillbaka till frågan jag brukar alltid få ringa min flickväns ärrenden å jag har utgett mig med min riktiga identitet, Men sagt att jag ringer för min flickväns räkning, jag har bland annat igenom detta sätt beställt: Glocalnet hemtelefon, Glocalnet Adsl, Sagt upp telia hemabbonemang, Fått pengar utbetalda, OSv. HELT SJUKT!

du vet att det är urkundsförfalskning att skriva nått annat namn på kvittona??
jobbar själv i butik och alla lappar sparas ju bara i en bunt så det spelar väl ingen roll igentligen.. men bara så du vet smile

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
20 september 2005
bdahl skrev:
spunk_totte skrev:

jobbar själv i butik och alla lappar sparas ju bara i en bunt så det spelar väl ingen roll igentligen.. men bara så du vet smile

Visst e det urkund, men dom kan ju knappast binda mig till det smile

Säljare
341 Inlägg
20 september 2005
spunk_totte skrev:
bdahl skrev:
spunk_totte skrev:

ditt kort nummer står ju kvar på kvittot så det blir väl inte några större svårigheter...

2 122 Inlägg
21 september 2005
de är ju inte så stor sekretess på kontokorten tex. ja va på krogen å sku bju polarn på en bira gav honom kortet han betalade och skrev röv på kvittot så iprincip vem som hellst kunde ha hittat ett kontokort och använt det hur mkt som de ville. man låser ju inte kortet precis på fyllan å villan...

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Webmaster
133 Inlägg
21 september 2005
är det verkligen urkundsförfalskning?
jag brukar bara göra ett rakt streck, eller en ring lr nåt...
min signatur är väl upp till mig hur jag gör?

kanske har fel?

Mvh. Tobbe

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
21 september 2005
bdahl skrev:
spunk_totte skrev:
bdahl skrev:

ditt kort nummer står ju kvar på kvittot så det blir väl inte några större svårigheter...

Nä men min plånbok var ju borta den dagen, jag hittade den utanför åhlens i stockholm. Så teoretiskt sett kan jag ju återkräva pengarna, eftersom butiken inte har person nummer eller giltig underskrift.
Senast redigerat av spunk_totte (21 september 2005)

Sök