2822
Sök

köra påvärkad

224 Inlägg
26 april 2007
Trådstartare
#1
Har du kört påvärkad någon gång? I så fall varför?
Varför kör folk påvärkade?

Jag har kört påvärkad en gång.. men under kontrolerade former för att se hur de känndes. Och det känndes inte bra.

Snurrigt...

volvoraggare
4 776 Inlägg
26 april 2007
#2
varför ens köra påverkad bara dumt  har kört bil en gång när jag var riktigt bakis en gång och det var fan inte skönt asså satt och hängde på ratten som en en gammal gubbe me keps typ och  påsar under ögonen stora som icakassar

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
26 april 2007
#3
aldrig i helvetet.  skottpengar på dom som gör de


Majestas
1 319 Inlägg
26 april 2007
#4
Jag gillar det inte! undrar jag hur många liv som släkts pga rattfylla...

Team VeboTrim

DFFL
9 020 Inlägg
26 april 2007
#5
Jepp, inte speciellt smart.
Ångrar inte det heller, men jag tycker ändå det var dumt.
Det var ju en erfarenhet mer.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Kapten Långsam
185 Inlägg
26 april 2007
#6
Aldrig. Har visserligen kört dagen efter, men man får varit rejält jävla däng om man ska ha någon sprit kvar i sig på eftermiddagen nästan ett dygn efter att man börjat supa wink

12 Inlägg
26 april 2007
#7
I mina ögon så är promillegränsen en siffra som är uppsatt för medelmåttiga förare. Dom som inte kör superbra men helt ok. Och promillegränserna är även väderanpassade. så om det är en väg som är superbra, bred, fin och med viltstängsel så är det ju jobbigt att ligga och smyga nykter. Sen så är det ju på sätt och vis bättre att köra full så man kommer från A till B på kortare tid. Då är du mindre i trafiken och är till mindre risk

själv kör jag nästan bara för full på 90+ vägar.. då det känns som att det är 70- för en anledning typ tätbygt område eller liknande.. men när jag kör för full kan det fort bli aldeles för mycket full... ibland dubbla promillegränsen.

4 571 Inlägg
26 april 2007
#8
Gtj skrev:
I mina ögon så är promillegränsen en siffra som är uppsatt för medelmåttiga förare. Dom som inte kör superbra men helt ok. Och promillegränserna är även väderanpassade. så om det är en väg som är superbra, bred, fin och med viltstängsel så är det ju jobbigt att ligga och smyga nykter. Sen så är det ju på sätt och vis bättre att köra full så man kommer från A till B på kortare tid. Då är du mindre i trafiken och är till mindre risk

själv kör jag nästan bara för full på 90+ vägar.. då det känns som att det är 70- för en anledning typ tätbygt område eller liknande.. men när jag kör för full kan det fort bli aldeles för mycket full... ibland dubbla promillegränsen.
Varför har du gjort narr av "Saabo"'s inlägg i denna tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=41646

Ditt inlägg är helt opassande och förhoppningsvis bara på skoj.


12 Inlägg
26 april 2007
#9
Izual skrev:
Ditt inlägg är helt opassande och förhoppningsvis bara på skoj.
Tack för att du uppmärksammade det. Självfallet var det med ironi och i all välmening jag gjorde detta. Ville bara peka på en grej - nämligen attityder.

I dag är det (tack och lov) helt otänkbart att köra påverkad. Man vet att man är en fara i trafiken genom att göra det och känslan är att man inte har kontroll. Däremot är det på alla sätt OK att köra fort. Hela bilkulturen bygger på hastighet - trim, fartränder, dumpventilpys och annat som ska kommunicera "Kolla vad jag kör sketafort". Det vi missar är att så många dör varje år pga att vi kör för fort. Lika många som av rattfylla. Skillnaden är att vi tror att vi har kontroll... och att vi har någon form av rätt att trampa på gasen.

Visste ni förresten att ni ser ett rattfyllo lika ofta som ni ser en taxibil?

224 Inlägg
26 april 2007
Trådstartare
#10
Gtj skrev:
Izual skrev:
Ditt inlägg är helt opassande och förhoppningsvis bara på skoj.
Tack för att du uppmärksammade det. Självfallet var det med ironi och i all välmening jag gjorde detta. Ville bara peka på en grej - nämligen attityder.

I dag är det (tack och lov) helt otänkbart att köra påverkad. Man vet att man är en fara i trafiken genom att göra det och känslan är att man inte har kontroll. Däremot är det på alla sätt OK att köra fort. Hela bilkulturen bygger på hastighet - trim, fartränder, dumpventilpys och annat som ska kommunicera "Kolla vad jag kör sketafort". Det vi missar är att så många dör varje år pga att vi kör för fort. Lika många som av rattfylla. Skillnaden är att vi tror att vi har kontroll... och att vi har någon form av rätt att trampa på gasen.

Visste ni förresten att ni ser ett rattfyllo lika ofta som ni ser en taxibil?
Jag tar inte illa upp för ditt ironiska inlägg.. nu när jag tänker efter så va de ganska bra sagt.. gav mig en tankeställare.. men ändå så tycker jag att det är stor skillnad på att köra fort och att köra onyckter. man har ju fortfarande mer "omdömme" kvar än folk som är berusade/kraftigt berusade.


Då när jag testade så var det på en tom gammal flygplats med nyckterfolk vid min sida som såg till att allt gick väl.. och resan hem kördes av nyckter person. (bara så ni vet) tongue

Snurrigt...

12 Inlägg
26 april 2007
#11
Saabo skrev:
Jag tar inte illa upp för ditt ironiska inlägg.. nu när jag tänker efter så va de ganska bra sagt.. gav mig en tankeställare.. men ändå så tycker jag att det är stor skillnad på att köra fort och att köra onyckter. man har ju fortfarande mer "omdömme" kvar än folk som är berusade/kraftigt berusade.


Då när jag testade så var det på en tom gammal flygplats med nyckterfolk vid min sida som såg till att allt gick väl.. och resan hem kördes av nyckter person. (bara så ni vet) tongue
Tack Saabo för att du är så generös smile

Jag tycker inte man har mer omdöme när man kör fort än när man kör full. Det är dock OK att tycka så, för det är normen. Skillnaden är att, vad gäller rattfylla VET alla att de saknar kontroll. När man kör för fort TROR man att man har kontroll. Tyvärr är det lite sent att sätta den kontrollen på prov när man har en tolvåring utan koll i vindrutan...

bullsmugglare
190 Inlägg
26 april 2007
#12
så du menar att man har lika stor kontroll på bilen om du ligger i 110 på 90 väg som du har när du kör full?

alla har ju rätt till sin åsikt, o det här har vi allt jävligt olika syn på det...

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"

12 Inlägg
26 april 2007
#13
herr lilltroll skrev:
så du menar att man har lika stor kontroll på bilen om du ligger i 110 på 90 väg som du har när du kör full?

alla har ju rätt till sin åsikt, o det här har vi allt jävligt olika syn på det...
Nope, jag menar att jag har mindre kontroll om jag tvingas tvärnita eller väja i 110 än i 90. Att jag (och du och alla andra här) kör bättre än genomsnittet påverkar inte vad som händer runt omkring oss.

470 Inlägg
26 april 2007
#14
Aldrig att man kör bil eller något Fordon påverkad, Har aldrig gjort det inte ens på Moped... Tog hojen en gång på fyllan och cyklade rakt in i en lyckstolpe... Så kan det gå!

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

bullsmugglare
190 Inlägg
26 april 2007
#15
Gtj skrev:
herr lilltroll skrev:
så du menar att man har lika stor kontroll på bilen om du ligger i 110 på 90 väg som du har när du kör full?

alla har ju rätt till sin åsikt, o det här har vi allt jävligt olika syn på det...
Nope, jag menar att jag har mindre kontroll om jag tvingas tvärnita eller väja i 110 än i 90. Att jag (och du och alla andra här) kör bättre än genomsnittet påverkar inte vad som händer runt omkring oss.
Det kan jag hålle med om, då var det bara jag som fattade fel=)
för rattfylla o fortkörning går fan inte o jämföra...

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
26 april 2007
#16
jag anser att när man kör över hastighetsgränsen så tar man hänsyn till andra medtrarfikanter på ett sätt man kan kontrollera. när man däremot kör påverkad så bedömmer man inte saker på samma sätt och kan heller inte koncentrera sig på körningen


527 Inlägg
26 april 2007
#17
Moppe har jag kört många gånger full.
Något jag skulle kunna göra igen, men inte i tätbegyggda områden.

Jag har även kört bil full ett par gånger, enda anledningen var att det var enklare och gick snabbare än att inte ta bilen. Ren lättja alltså.
Köra bil full kommer jag dock ALDRIG mer göra.

215 Inlägg
26 april 2007
#18
Stavning?

88 Inlägg
27 april 2007
#19
Jag har fått testa på att köra Onykter på en flygplats som va avstärrad av "ordningsmän"

Drack först 2st 3.5or Norrlandsguld!
kände ingen skillnad och kunde ta mig runt konbanan hur enkelt som hellst!

nu inne på min 6st 5.7% (väldigt kissenödig) då började jag att välta lite koner!

sen efter 10st 5.7½ (väldigt väldigt kissenödig) så kunde jag knappt komma in i bilen utan att ramla eller glömma att lägga ur växeln innan jag starta bilen :S

Så I detta inlägg så RÅDER jag inte någon att testa på detta el liknande

Vad jag lärt mig av de jag fick testa på är att även om du tror att du bara drukigt 2st 3.5 or så Får du enligt svensk lag EJ föra ett fordon framåt och jag ska aldrig i mitt liv tänka mig köra i onykter tillstånd! så tänk er alla därute innan ni sätter er i bilarna och kör smile

Don´t drink and drive
Senast redigerat av Jooko (27 april 2007)


527 Inlägg
27 april 2007
#20
Det är lika farligt att köra trött som att köra onykter. Risken är ungefär densamma.


Sök