3191
Sök

polisen provoserar fram brott?

1 277 Inlägg
30 april 2007
psittacus skrev:
Enligt mitt sätt att se det så provocerar dom inte....!! Dom testar era omdömen!!!
Kan man  inte hålla foten från gaspedalen för att någon annan kör antingen fort eller långsamt så får man väl skylla sig själv eller!!!??

Att tycka att det är att slököra om någon kör i 100 på en 110-väg kan väl vara högst individuellt men likväl begår du ett trafikbrott om du kör om i MER än 110. Kan BARA vara förarens fel.

Sååå, sluta gnäll på polisen hela tiden och ta lite eget ansvar!

Så du menar att man inte ska köra om bilar som kör för sakta? Varför får man en grundligt kurs i hur omkörningar går till på körskolan? man måste ju gasa om dem med lite högre hastighet än tillåtet för att komma förbi innan nån dyker upp på andra sidan vägen.

533 Inlägg
30 april 2007
BMW635_Robban skrev:
psittacus skrev:
Enligt mitt sätt att se det så provocerar dom inte....!! Dom testar era omdömen!!!
Kan man  inte hålla foten från gaspedalen för att någon annan kör antingen fort eller långsamt så får man väl skylla sig själv eller!!!??

Att tycka att det är att slököra om någon kör i 100 på en 110-väg kan väl vara högst individuellt men likväl begår du ett trafikbrott om du kör om i MER än 110. Kan BARA vara förarens fel.

Så du menar att man inte ska köra om bilar som kör för sakta? Varför får man en grundligt kurs i hur omkörningar går till på körskolan? man måste ju gasa om dem med lite högre hastighet än tillåtet för att komma förbi innan nån dyker upp på andra sidan vägen.

Var jag otydlig???
Vilken körskola uppmanade Dig att köra fortare än vad hastigheten tillåter??

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

67 Inlägg
30 april 2007
Här jag bor i Eskilstuna, så promenenar jag varje dag till skolan vid polishuset. Där finns det en parkering bredvid och där stog det 3 stycken civilbilar från västerås.
Har även stått utanför gallret och spanat in civilbilar, finns hur många som helst.
Nu i fredags stod polisen utanför skattemyndigheten med en stor vit Volkswagen Lt46 skåpbil. Bredvid stod en ny civilbil en saab 9-5 med två antenner på backluckan och nn manick på backspegeln. Tydligen så är polisen inte så civila.. Fick även se en pimpad bmw limousin och gissa, polisen äger den, men hur kan det stå att de är utrycksbilar när man kollar upp dom?  Här har ni registeringsnumret ufl024

Sleeper
3 084 Inlägg
30 april 2007
newkie skrev:
Här är civilbilen en vit 740 med PUT i regnummret wink kallas i bilkretsar för puten tongue här i övik är inte trafikpolisen så stor om man säger så wink

yepp har sett den dragit med blåljus..

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

110 Inlägg
30 april 2007
BMW635_Robban skrev:
psittacus skrev:

Köra om är helt okej, men du får aldrig köra förfort! o kör man 10km/h snabbare än den man ska köra om så går det ganska fort. Är det en 110 väg är det troligen 2 filigt eller iaf 2+1 väg så då är det inga problem o köra om.

Vilken trafikskola gick du på? Fiffel&Bågs Trafikskola?

Have a good time, all the time!

Bobo
30 april 2007
Finns bättre saker för Polisen att hålla koll på en de som åker lite snabbare än 110 km/h på E4an, åkte ca 26 mil på E4:an igår och många bilar åker runt 140-180 km/h, jag låg själv efter en BMW i 15 mil som åkte 140-150 km/h perfekt laser sköld. Jag personligen tycker inte trafikbrott på E4:an är något stort därför har jag ingen förståelse för Polisens agerande heller. Så bara för att en lag finns ska alla följa den? ibland får man använda eget tänkande också, skulle det bli lag på att man inte får gå ut efter 21:00 skulle alla stanna inne då?

533 Inlägg
30 april 2007
Bobo skrev:
Finns bättre saker för Polisen att hålla koll på en de som åker lite snabbare än 110 km/h på E4an, åkte ca 26 mil på E4:an igår och många bilar åker runt 140-180 km/h, jag låg själv efter en BMW i 15 mil som åkte 140-150 km/h perfekt laser sköld. Jag personligen tycker inte trafikbrott på E4:an är något stort därför har jag ingen förståelse för Polisens agerande heller. Så bara för att en lag finns ska alla följa den? ibland får man använda eget tänkande också, skulle det bli lag på att man inte får gå ut efter 21:00 skulle alla stanna inne då?

Rätt eller fel kan man alltid diskutera... Man kan alltid göra två val dessutom. Följa eller inte följa regler. Valet KAN få konsekvenser i form av bot av något slag. Valet och ansvaret är eget men gnäll inte på de som har ett jobb att utföra!

Säg så här:
Om du köper en bil, låt oss säga en Volvo, och den krångar så blir du förmodligen jävligt sur för att nån jöns inte gjort sitt jobb ordentligt på Volvo-fabriken!!  Man kan inte välja andras verklighet för att den ska passa sin egna bekväma tillvaro. Om du kräver att volvo-arbetaren ska göra sitt jobb tar jag för givet att du ställer samma krav på alla yrkesmän och kvinnor oavsett jobb. Det finns regler som vi alla (nästan) har varit med och bestämt på olika sätt och för att det ska fungera är de bra om vi hjälps åt.

Billackerare
737 Inlägg
30 april 2007
Decibel skrev:
Snälla, sluta kalla minibussar för piketbuss, det finns tre piketer i hela sverige, stockholm, malmö och göteborg och dom kör ytterst tunga chevor och är aldrig ute och jagar fartsyndare wink

Brottsprovokation att köra snabbt efter vägen, har ni småknattar någon allmän skyldighet att haka på så fort någon kör förbi er? isåfall kan ni gott ta böterna också.
Polisen har nog bättre för sig än så.

lol Sant..

Corrado VR6R 3.0 Turbo

533 Inlägg
30 april 2007
Decibel skrev:
Brottsprovokation att köra snabbt efter vägen, har ni småknattar någon allmän skyldighet att haka på så fort någon kör förbi er? isåfall kan ni gott ta böterna också.
Polisen har nog bättre för sig än så.

För den som nu inte fattat av mina inlägg tidigare så håller jag med ovanstående...Åtminstone i detta uttalandet!
Man MÅSTE inte hänga på en som drar förbi..!

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
30 april 2007
nä nä, men svenska trafikpolisen är iaf en skara fega o lata arslen...  sen kan ni säga vad ni vill!!

Team Tondöv
649 Inlägg
30 april 2007
Bobo skrev:
Så bara för att en lag finns ska alla följa den?

Ja, det är lite det som är meningen med en lag...

Modo-fan från början till slut
330 Inlägg
30 april 2007
newkie skrev:
Här är civilbilen en vit 740 med PUT i regnummret wink kallas i bilkretsar för puten tongue här i övik är inte trafikpolisen så stor om man säger så wink

Njaa,nu är du väl ändå ute å cyklar lite va?Det VAR en 850 (PUT 183).Men den är enligt rykten såld.Sista gångerna jag såg den användas var vid fartkontoller och sånt.Dom insåg väl att den var för välkänd efter ca 12-13 år i tjänst.När jag var 14-15 och körde moped så hade dom den,men då va den såklart ny.Nu har dom en SAAB 9-5 kombi(XRX327).Kan även finnas nån till också.

Stolt far till Freddy 18/12-08

5 198 Inlägg
30 april 2007
fy f*n vilka dumma diskutioner... lag är lag.. bara för att polisen kommer och kör fort så betyder det inte att alla får göra det.. DE kanske har anledning... ER anledning ? leka ? och ja.. de får köra fort utan blåljus och siren.

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
30 april 2007
gamlingen skrev:
fy f*n vilka dumma diskutioner... lag är lag.. bara för att polisen kommer och kör fort så betyder det inte att alla får göra det.. DE kanske har anledning... ER anledning ? leka ? och ja.. de får köra fort utan blåljus och siren.

men grejen är att dom lurar folk till att gasa

finns flera som fått snuten 2mm bakom bilen och legat och pressat och vem f-n börjar inte gasa då?

personligen bromsar jag iof när någon ligger för nära smile

Kör fort så hinner inget hända...

DFFL
9 020 Inlägg
30 april 2007
Growe skrev:
gamlingen skrev:

men grejen är att dom lurar folk till att gasa

finns flera som fått snuten 2mm bakom bilen och legat och pressat och vem f-n börjar inte gasa då?

personligen bromsar jag iof när någon ligger för nära smile

Jag med, men det kan gå åt helvete det med.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 414 Inlägg
30 april 2007
Det finns tonvis med civila SAAB polisbilar. 2002 byggdes det säkert 7-8 st civila 9-5'or per vecka. Nästan alla mörkblåa eller silver. Samtliga har en 250 hk fullturbo motor i sig och nästan alla är sedaner. De vanliga vita polisbilarna körde oftast med en 2,3t lätt-trycksturbo på 185 hk eller fulltryckare på 220 hk.

Ett sätt att väldigt lätt känna igen en civil 9-5 är att den har en "radio-antenn" vilket aldrig finns på en vanlig 9-5'a då radio-antennen sitter i bakrutan och mobil-antennen sitter i hajfenan...

Civila 9-5 kombi känner man lätt igen genom den silverfärgade metall-låda som oftast syns i bagageutrymmet och som syns lätt genom bakrutan.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

2 014 Inlägg
30 april 2007
Lagar är till för att efterlevas, ja...

Nu ska jag inte vara för mycket moraltant, man har väl inte alltid följt alla lagar själv, men... Om man väljer att bryta mot lagen och åker fast bör man ta det som en man och ta konsekvenserna av det.

Bryt mot lagen om ni känner för det, men kom inte och gnäll om ni åker fast.

- - - moralsnack slut - - -

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Colaberoende
1 219 Inlägg
30 april 2007
Men man tappar ju respekt för poliser som är ute efter att jävlas med en.
Dom om några borde ju föregå med gott exempel i trafiken och inte lägga sig bakom eller försöka inbjuda till Race.

Så dom Jonni skrev för ett tag sedan att han blev stoppad av en "civilbil" men han hittade ju saker på den bilen som inte stämde med polisens egna bilar. efter att ha läst det så tänker man om en extra gång om det kommer en civilvil och lägger sig bakom.

/Ena

1 268 Inlägg
30 april 2007
är det förbjudet köra om fegisar som ligger i 60 på en 90-väg pga att där e kameror??

är det 90 så tycker jag man kan hålla det men är väglaget dåligt sikten dålig så visst då kan man ligga lägre i hastigheten... men inte annars det gör en bara irriterad...

men dock när det är fri sikt bra klart väder bra väglag etc då kan man gott å väl ligga i 90!

2 014 Inlägg
30 april 2007
Jag tycker i och för sig att polisen bör ha befogenhet att provocera fram brott, på så sätt kan ju brott undvikas innan de inträffar. Däremot borde sådana befogenheter begränsas starkt och bland annat inte omfatta trafikbrott.

Men det är min högst personliga uppfattning...

Håller med om att polisen bör föregå med gott exempel, vilket de i vissa fall gör men kanske inte så ofta i trafiken som man kan önska. Det finns garanterat vissa poliser som "är ute efter att jävlas med en", men folk i allmänhet och ungdomar i synnerhet använder den frasen allt oftare nuförtiden för att beskriva poliser som sköter sitt jobb.

Det är kul att spela djävulens advokat... smile

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Sök