3746
Sök

Volvo 740 trimning

69 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
#1
Vill ha mer krut under huven på min volvo 740-87 med b230f utan större modifikationer

1 418 Inlägg
6 maj 2007
#2
k-kam
extraktor grenrör
simons 2.5" eller liknande
öppet sportluftfilter
nån häst till får du nog med det smile

edit: såg en till sak, de står på din sida att du har 136 hästar i din 740 men har du b230f så har du endast 116 häst.
Senast redigerat av Lindberg88 (6 maj 2007)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Folkrace åkarn
47 Inlägg
6 maj 2007
#3
sportluftfilter, extraktorgrenrör+3tum, annan kam (vx3), 531 topp ev portad å större ventiler


1 418 Inlägg
6 maj 2007
#4
Jimzzon skrev:
sportluftfilter, extraktorgrenrör+3tum, annan kam (vx3), 531 topp ev portad å större ventiler

skippa 3 tums på en bil med sugmotor om du inte vill att de ska låta som en traktor

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

69 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
#5
Lindberg88 skrev:
k-kam
extraktor grenrör
simons 2.5" eller liknande
öppet sportluftfilter
nån häst till får du nog med det smile

edit: såg en till sak, de står på din sida att du har 136 hästar i din 740 men har du b230f så har du endast 116 häst.

Ok de är ju konstigt för det står i min instruktionsbok att de är 136 häst å jag hadde en 740 88 innan med samma motor å den hadde också 136 häst.
Men jag vet inte hur fort går 116hästaren då

593 Inlägg
14 juni 2007
#6
nej nej,, alla b230f av nyare modell har 116hk,, den "gamla" modellen av b230f, dvs, -88 har endast 112hk, enda synliga skillnaden mellan dem är att gamla modellen har svarta spridare och den nyare (sitter i -89 och uppåt) har gula spridare..

136hk har du bara i b230E motorn -88 och uppåt, och den gamla 240glt spisen b230e har 131hk, då med det gamla sprutat...

men tillbaka till frågan nu..

Min första bil hade b230f (med gula spridare), och den mosade ja på öppet filter, 2,5" avgassystem efter katt, portad/1mm planad topp och volvos vx3 kam, sen ställde jag upp soppatrycket till 3,4bar..  vart mkt bra skillnad mot i början och det vart ganska billigt ändå,, lycka till nu!

130 Inlägg
16 juni 2007
#7
Volvo 740 har b230 i alla bilar och dom ligger på 116hk jag har en 86a en 87 och en 88a alla har lika mkt hästar och är orginal


huh?
10 427 Inlägg
17 juni 2007
#9
B230E i 740 (240-b230e har en annan kamaxel) har 131 hästar 1985-1988, 1984 har B23E 129 hästar.

B230F med volvos original trimsats ger 136 hästar dock. (Samma som 240 Classic 1993 har, B230FX med 136 kusar original)

Du kan nog byta till en V-kam i din B230F-motor, det sitter såna original i gamla 740 GLE:er..
Brukar stå mängder av såna på skrotarna. Ger dig lite mer högvarvspower.

K-kammen sitter i nyare turbomotorer och den är väl lite vassare, svårare att få tag på dock.


207 Inlägg
17 juni 2007
#10
epapower skrev:
nej nej,, alla b230f av nyare modell har 116hk,, den "gamla" modellen av b230f, dvs, -88 har endast 112hk, enda synliga skillnaden mellan dem är att gamla modellen har svarta spridare och den nyare (sitter i -89 och uppåt) har gula spridare..

136hk har du bara i b230E motorn -88 och uppåt, och den gamla 240glt spisen b230e har 131hk, då med det gamla sprutat...

men tillbaka till frågan nu..

Min första bil hade b230f (med gula spridare), och den mosade ja på öppet filter, 2,5" avgassystem efter katt, portad/1mm planad topp och volvos vx3 kam, sen ställde jag upp soppatrycket till 3,4bar..  vart mkt bra skillnad mot i början och det vart ganska billigt ändå,, lycka till nu!

vilka spridare är bäst? svarta eller gula? jag har svarta i min bil. men gula liggandes från en -90 ia.

Jajjemen!
1 512 Inlägg
17 juni 2007
#11
Sorling skrev:
vilka spridare är bäst? svarta eller gula? jag har svarta i min bil. men gula liggandes från en -90 ia.

Kolla upp Boschnummret å skriv det här så blir de lättare.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

69 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
#12
Alsså nu får ni bestämma er är det 136häst eller 116häst.
Killen jag köpte bilen av hadde stoppat i en k-kam i den.
Så hur många häst kan den ha då?

62 Inlägg
21 juni 2007
#13
Bara k-kam gör väl inte så jätte mkt..:/Men en b230f har 116 hk orginal iaf.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 juni 2007
#14
Volvo hade väl två olika insprut. Har för mej att 89 (eller kanske nån gång vid slutet av 88) så kom LH 2.4 men innan vare LH 2.2.Som sagt så skiljer spridarna sej. Å mkt riktigt som någon sa så har b230f 87 och 88 bara 112 hk. Är egentligen mkt mer som ska tilläggas på den fronten, men de finns många trådar om detta. Bara att söka.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

69 Inlägg
22 juni 2007
Trådstartare
#15
Ok men då vet jag!
Men tillbaka till min fråga hur fort går den med b230f motorn????hmm
och hur många häst kan den ha med k-kam????hmm

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 juni 2007
#16
Ingen aning men 15 - 30 hk mer kanske? Finns iaf flera stycken som påstår att de har det med en sån kam. Men de har väl andra avgassystem osv med. Svårt att säga, finns ju inte så många som bänkar en B230F när de bara har bytt en kam. De är ju mer vanligt vid extrem trimning inbillar ja mej.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

122 Inlägg
23 juni 2007
#17
Volvos trimpaket innehöll en VX-kam(?), 531-topp och turbons avgassystem (60 mm).
Det gav 136 hk.

Spridare kan du skita i att byta, det kommer bara bli fel om du inte mappar bilen för de aktuella spridarna.
Om du inte skall köra på E85 förståss,då måste du skaffa större spridare.
Skippa 3-tumssystem, sugmotorer behöver lite mottryck, så max 2.5-tum.

Förutom trimsatsen ovan kan väl en planing av toppen på några mm ge en lite. Med allt det landar du kanske runt 150 hk om din motor är frisk.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

69 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
#18
ok tack för alla svaren smile

40 Inlägg
27 juni 2007
#19
en tumregel.

3" på turbo dom ska inte ha något motstånd.
2½" på en motor utan turbo dom ska ha lite motstånd annars man få fenomenet att bilen blir slöare än innan.

_________________________________________
Varför köra rakt fram när man kan köra på tvären.
__________________________________________

74 Inlägg
19 mars 2011
#20
finns en annan trumregel som säger 1" stort avgssystem per 100hk. alltså 2" =200hk 4"=400hk. vilket blir väldigt trångt då kan man dra dubbla rör.

eller gäller bara den tumregeln jänkare?tongue



Sök