3858
Sök

Celica GT-four, nytt liv i 80talets rallyjärn

1 703 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
#81
Det kommer, det kommer big_smile

Måste byta kylarvatten och olja en gång till.


148 Inlägg
4 december 2007
#82
Väntar väntar VÄNTAR hehe

quattro crew come to rape you
Smärta är feghet som lämnar kroppen

148 Inlägg
11 december 2007
#83
Väntar FORTFARANDE;D

quattro crew come to rape you
Smärta är feghet som lämnar kroppen

294 Inlägg
12 december 2007
#84
nu vill vi se en film med fullt 4hjuls häng å minst 7000 varv, så man får höra hur de nya avgasystemet låter big_smile

Toyota Mr-2 turbo-91 Se Projettråd Tryck här
Toyota Corolla-93 (vinterbilen)

1 703 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
#85
hansen skrev:
nu vill vi se en film med fullt 4hjuls häng å minst 7000 varv, så man får höra hur de nya avgasystemet låter big_smile

Förmodligen det enda som kommer att höras är *bruuuuuummmm* *Pang* big_smile


1 703 Inlägg
18 december 2007
Trådstartare
#86
Nu var det ju ett tag sedean jag gjorde nåt matnyttigt på celican.
Håller på att bråka med bromsarna.

Dock så tog jag mig till eminenta svebry electronics idag för att inhandla lite roliga elektronikkomponenter.

Gissa vad det ska bli:
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4767c1c14a6bd.jpg

Ni gissade rätt, en "Fuel Cut Defender". Den är ett bättre alternativ än zenerdiodslösningen vid TPS:en, då försvinner fuelcut helt... och den kan ju vara bra att ha, om nåt går åt helvete.
Nu ska den bara förpackas och testas.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4767c1c619aa8.jpg

Jag kan väl förklara lite snabbt hur fuelcut fungerar på st165 och st185 för er som inte redan vet.

Fuelcut är ju ett skydd som stryper soppan vid för höga laddtryck.
Tack vare TPS:en genererar ett visst ladtryck en viss spänning, som jämförs med en inställd spänning i ECU:n. Genererar tps:en en för hö spänning (dvs "för högt" laddtryck), stryps sonika såsen.
Fuelcut Defendern modifierar den spänningen som skickas från tps:en till ecu:n, den "blöder" iväg en del av spänningen till jord. Tack vare en trimpotentiometer kan jag som förare justera vid vilket tryck jag vill ha fuelcut, och således få höjt ladd utan att riskera dumheter såsom sönderkörda kolvar etc etc.

Det var allt från HAJK för denhär gången.
Senast redigerat av henkebenke (18 december 2007)


68 Inlägg
21 december 2007
#87
henkebenke skrev:
EFTERLYSNING!

Jag letar efter compomotivefälgar av 80/90tals rallysnitt, eventuellt andra liknande fälgar. Bultdelning 5x100

på tal om fälg(orginal) har dock ingen bild på mina men på min celica (86a) och pulverlackade dom KAWASAKI GRÖNA!! hur balla som helts
Senast redigerat av Claes_Kent (21 december 2007)


1 703 Inlägg
21 december 2007
Trådstartare
#88
Claes_Kent skrev:
henkebenke skrev:
EFTERLYSNING!

Jag letar efter compomotivefälgar av 80/90tals rallysnitt, eventuellt andra liknande fälgar. Bultdelning 5x100

på tal om fälg(orginal) har dock ingen bild på mina men på min celica (86a) och pulverlackade dom KAWASAKI GRÖNA!! hur balla som helts

Haha ok big_smile wow coolbig_smile


68 Inlägg
21 december 2007
#89
henkebenke skrev:
Claes_Kent skrev:
henkebenke skrev:
EFTERLYSNING!

Jag letar efter compomotivefälgar av 80/90tals rallysnitt, eventuellt andra liknande fälgar. Bultdelning 5x100

på tal om fälg(orginal) har dock ingen bild på mina men på min celica (86a) och pulverlackade dom KAWASAKI GRÖNA!! hur balla som helts

Haha ok big_smile wow coolbig_smile

gör det du kommer inte bli besviken!


1 703 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
#90
Claes_Kent skrev:
henkebenke skrev:
Claes_Kent skrev:

på tal om fälg(orginal) har dock ingen bild på mina men på min celica (86a) och pulverlackade dom KAWASAKI GRÖNA!! hur balla som helts

Haha ok big_smile wow coolbig_smile

gör det du kommer inte bli besviken!

Jag tror dig tongue


1 703 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
#91
God jul i stugorna och andra tillhåll!
Denna årstid när det lackar mot jul har man inte tid med annat än att proppa munnen full med gris och choklad i diverse former. Dock så fann jag några minuter som låg och skräpade i ett hörn. Tänkte spendera dom på att kika lite på bromsarna på celican, eller skogsvraket som jag kallar den.
Efter några provkörningar stod det tydligt att alla ok kärvade en smula, så det var bara att ta hornen i tjuren och gå påt med skaraborsk envishet.
5 minuter senare hade jag tröttnat på kärvande kolvar och åkte hem. Bara för att idag åka och kika på´t igen.

Inga av mina stora rörtänger eller tvingar funkade bra för att pressa tillbaks kolvarna, har tyvärr inte ätit spenat på ett tag. Det fick bli att snbbtillverka ett verktyg som pressade tillbaks kolvarna i oket. http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img476d300fbf7d6.jpg
Nu vet jag att många av er bli otroligt avundsjuka på mitt enorma sinne för finish och design.

http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img476d300f9d4ec.jpg
Men faktum är att verktyget, som jag kallar "the ultimate bromskolvstillbakaskjutare" fungerade ypperligt... måste vara ren tur big_smile

http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img476d300f715c1.jpg
denna kolva kärvade ordentligt, men efter mycket smörj, vigvatten, samt en och annan psalm, gled kolven som ett barn på julafton.

http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img476d300fe2a5e.jpg
Uppsmort och tillbakatryckt. Redo för nya belägg! Undra vad tomten kommer med i år smile Ett stort plus är att skivorna runt om ser nybytta ut, eller kan iaf inte gått supermånga mil.


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
22 december 2007
#92
Fint verktyg. Får hoppas tomten kommer med nya ok, racing klotsar, och en massa TRD prylar.

Lev livet, det kan ta slut fort

1 703 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#93
darkwizard skrev:
Fint verktyg. Får hoppas tomten kommer med nya ok, racing klotsar, och en massa TRD prylar.

Japp, hoppas kan man alltid göra.
Jag som har vart så snäll i år big_smile


Konsult
1 247 Inlägg
23 december 2007
#94
Skoj att se framsteg, jag som många andra väntar på en film wink

Lycka till med projektet!


1 Inlägg
23 december 2007
#95
Tjena!

Har rätt nyligen införskaffat mig en GT-four av finaste snitt med tillhörande rost och diverse färgnyanser och undrar vart man kan hitta delar till dessa t.ex avgassystem mm.

1 703 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
#96
clem skrev:
Tjena!

Har rätt nyligen införskaffat mig en GT-four av finaste snitt med tillhörande rost och diverse färgnyanser och undrar vart man kan hitta delar till dessa t.ex avgassystem mm.

Tjenare!!
GT4 levererar mycket mer än bara rost och färgnyanser! Det är även en underbar vinterbil big_smile har jag hört big_smile

Avgassystem och delar hittar du ju orginal på toyota.
Men det finns även lite roliga delar på Ebay. Turbos och sånt tar man från supra mk3 etc etc.


1 703 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#97
Här följer en liten bilserie, ointressant för vissa - gôrintressant för andra, om hur man installerar en a-stolpehållare i tattig biltema-kvalité.

Okej okej, det var absolut inget fel på hållarn från biltema, det är universal, så man får forma till en bra finish med en varmluftspicka, vilket jag inte hade big_smile

Här har vi då råmaterialet. Turbotrycksmätaren är från hedenhös, men jag hade den liggandes och den är absolut inte blingbling, vilket är således bra.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4782171f86c29.jpg

Oj, detta kommer att bli bra. Motivationen var på topp!
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4782171f658df.jpg

Måttade inte ungeför vart den skulle sitta. Nåt man ska tänka på att sätta den så att den ej kommer för nära ratten, dels att ha den på hyffsat samma avstånd som intrumentpanelen. Ögat behöver då inte ändra fokus i djupled, och en snabb avläsning kan göras.... om det stämmer vette katten, men visst lät det ballt och seriöst!?
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4782171feb5a2.jpg

A-stolpepanelen rycks bort utan broblem, använd gärna ett väl avstämt vrål när denna rycks väck.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4782171fca25b.jpg

Upp med skiten i pelarborren. Hål måste göras för vakumslangen och strömsladdar. Panelen är gjord av en tunn aluplåt med påsvruvat gummitjafs, så den är lättarbetad.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4782171fa7f6f.jpg

Någon, förmodligen tomten, har snillat bort min varmluftspistol, så jag gjorde en rövare och testade om plasten formades utan att värmas.
Och det blev helt ok. Självborrande skruv underlättar allt.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4782171f435f6.jpg

Resultatet lät inte vänta på sig, tjusigt och lättavläst. Tack vare blixten ser det tattigare ut än vad det är i verkligheten.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4782171f222ae.jpg

Nu måste jag dra till hiflex och skaffa en pressad vakumslang.


1 867 Inlägg
7 januari 2008
#98
"alla ok kärvade en smula" en _smula_?! Vad jag kan minnas så resulterade provkörningar efter 5min i kokande bromsar och om möjligt ännu sämre respons från motorn(pga påliggande bromsar)

BTW, min skitcoola våtslipning av ratten syns lite där på sista bilden cool
Senast redigerat av Koop (7 januari 2008)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 703 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#99
Koop skrev:
"alla ok kärvade en smula" en _smula_?! Vad jag kan minnas så resulterade provkörningar efter 5min i kokande bromsar och om möjligt ännu sämre respons från motorn(pga påliggande bromsar)

BTW, min skitcoola våtslipning av ratten syns lite där på sista bilden cool

Okok, "de satt fast" kanske är en bättre beskrivning.
Du ska veta att det va en aning besvärligt att få upp bilen ur garaget där jag köpte bilen, brant backe + rullgrus.

Men nu glider dom bättre en manslem i en termos med makaroner.


1 703 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#100
Succé!!

Idag gick jungfrufärden. Kosan styrdes mot staden (ca 1mil) och såklart till garaget igen.
Målet vad färsk 98oktanig sås hos preem. För att sammanfatta allt så vred jag på nyckeln, la i växel och åkte, allt gick fruktansvärt bra. Så nu är det dags för besiktning!!

Bjussar på en bild på den eminenta patenterade Fuelcut-defendern, burken är för urinprov, endast använd en gång.
http://200sx.kicks-ass.net/henkebenke/img4783e1301d6ed.jpg
Funktionen var mycket bra!



Sök