3701
Sök

Fälghjälp

8 Inlägg
18 maj 2007
Trådstartare
Har suttit och kollat på flera olika fälgsidor för att hitta en förklaring av de där med ET och som exempel: 6.0 x 17 el. 7.5 x 18 osv.. Vad är det för nått ? Nån som kan förklara för mig ungefär som dem skulle förklara för en 12:åring tongue Skulle vara kul och väldigt bra att veta eftersom jag är sugen på nya fälgar till en BMW 318i(S) -88.. (S) är jag osäker på men enligt hästarna och grejer så stämmer den inte med vanliga 318i, då är iS närmare..

Tack på förhand !

"Det är inte rätt, men det funkar (!)"
Missbruk beivras p.g.a. RiksKnas-Varning

BMW fantast
1 172 Inlägg
18 maj 2007
et är inpressning...hur längt fälgen bygger ut...från centrum och hur långt in i hjulhuset den går...så den inte går emot i hjulhuset... 8*17 är attfälgens diameter är 17"(tum) och 8 är att fälgen är 8" bred...från framkant till bakkant... inte riktigt säker på det med ET,men nån som kan rätta mig annars så lär jag mig också...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

8 Inlägg
18 maj 2007
Trådstartare
Tror jag har fått lite mer hum om vad det handlar om i alla fall.. Så ET är typ hur många millimeter från mitten (på fälgen) som fälgen ligger emot bromsskivan.. Typ djupet på fälgen.. men förstår fortfarande inte riktigt det där med 5.5 x 15 som angivits i exemplet på länken.. Om man nu köper en fälg med 5.5x15, vad innebär det att man behöver för däck till det ?

"Det är inte rätt, men det funkar (!)"
Missbruk beivras p.g.a. RiksKnas-Varning

Sök