4485
Sök

Kniv i bilen?

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
Tjenare!

Idag när jag städade ur farsans bil (som det ofta är jag som kör) så kom jag att tänka på att han har 2 knivar i bilen. En stor och en mindre. Anledningen till det är att han är gammal jägare och har alltid kniv i bilen ifall han hamnar vid en vilt-olycka och behöver avliva djuret.

Men min fråga är då vad som händer när jag kör bilen? Om jag skulle bli stannad av polisen för någon kontroll av något slag och dom ser en kniv (som ligger i "dörrfacket" i förardörren), hur ska jag förklara det? Behöver jag förklara det? Det känns lite som att "det är pappas kniv, han är jägare..." blir besvarat med "så du är oskyldig? det är alla.".
Det var en kompis som sa att bilen är "privat egendom", och att man därför får ha kniv i bilen. Han talade även om att det är fritt fram att dricka öl i bilen på stan, så länge du stannar i bilen.

Hur är det egentligen? Någon som vet? smile

Ha en skön arbetsvecka!

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Örebroare i exil
970 Inlägg
21 maj 2007
"Enligt lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254) är det förbjudet att ha dessa typer av vapen på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats."

http://www.polisen.se/inter/nodeid=4334 … sion=1.jsp

Hur ska man tolka det undrar jag...?

Hej FRA!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
Det låter ju som att man inte får ha kniv i bilen. Samtidigt så finns det ju undantag. Hantverkare och svampplockare får ju ha kniv, borde inte min far få ha det då också eftersom han är jägare? Men även om han får det, vad händer då om jag kör bilen?

Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Örebroare i exil
970 Inlägg
21 maj 2007
Det borde väl egentligen räcka med att lägga den i handskfacket eller i bagaget. Så länge den inte ligger synligt är det väl heller ingen som kan påstå att du har en kniv i bilen.

Hej FRA!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
Det har du ju iofs rätt i. Det syns ju inte direkt där dom ligger nu heller. Tänkte bara "ifall att". smile

905 Inlägg
21 maj 2007
kniv får du ha om du kan lämna ett bra skäl för det. annars skulle du juh aldrig kunna ha en kniv annant än ihuset-. hur ska du kunna ta hem en kniv du just köpt i affären eller hur ska du kunna få med den då du ska iväg att jaga / fiska.

Byfåne
368 Inlägg
21 maj 2007
Du får gå med kniv på stan om du är arbetskläd och att en kniv ingår i ditt jobb. Annars har finns det en regel, inte säker på längden, som sägar att du får ha kniv med blad på under 4cm på dig även på allmänplats.

10 Inlägg
21 maj 2007
Jag kör alltid med minst en kniv i bilen. Just av samma skäl som din far: ut i fall man kör på ett djur och måste avliva. Jag är inga jägare, men jag vet hur man slaktar och avlivar. Jag har mina knivar (och annat nyttigt) i stora utrymmet under golvet i bagaget.

B.i.t.c.h.
Babe In Total Control of Herself

1 741 Inlägg
21 maj 2007
ett annat skäl till kniv i bilen kan ju vara för att skära av bältet om man voltar osv men då gäller det att ha den på ett bra ställe så att den inte flyger iväg när man voltar.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
21 maj 2007
tecman skrev:
ett annat skäl till kniv i bilen kan ju vara för att skära av bältet om man voltar osv men då gäller det att ha den på ett bra ställe så att den inte flyger iväg när man voltar.

hehe den var bra tongue

helt galen
388 Inlägg
21 maj 2007
Man får ju som sagt eg inte ha kniv (vapen) i bilen, men om man lägger den i bagaget, bland verktyg (jag har iaf en låda med bra att ha-verktyg i bilen) så är det ett verktyg och inte ett vapen. Tror att grejen är den att du ska inte komma åt den lätt om du hamnar i bråk vid t ex en krock...
Jag har alltid kniv i bilen, i dörrfacket på förarsidan. Kör ofta hästtransport och om något händer måste jag snabbt kunna skära loss hästen.

Ang, skära av bältet så finns det faktiskt en uppfinning för sådant, där man inte riskerar att skära ihjäl sig själv samtidigt, det stora problemet borde vara att hitta någonstans att förvara den där den är lätta att komma åt, men inte kan flyga iväg vid ev krock.

Varför åka fort när man kan åka brett?

643 Inlägg
21 maj 2007
Volvotjej84 skrev:
Man får ju som sagt eg inte ha kniv (vapen) i bilen, men om man lägger den i bagaget, bland verktyg (jag har iaf en låda med bra att ha-verktyg i bilen) så är det ett verktyg och inte ett vapen. Tror att grejen är den att du ska inte komma åt den lätt om du hamnar i bråk vid t ex en krock...
Jag har alltid kniv i bilen, i dörrfacket på förarsidan. Kör ofta hästtransport och om något händer måste jag snabbt kunna skära loss hästen.

Ang, skära av bältet så finns det faktiskt en uppfinning för sådant, där man inte riskerar att skära ihjäl sig själv samtidigt, det stora problemet borde vara att hitta någonstans att förvara den där den är lätta att komma åt, men inte kan flyga iväg vid ev krock.

dom sitter fast under solskyddet! och är bara att dra loss vid en eventuell krock. du får plats med bältet i springan å sen är det bara å dra så är du loss.

7 Inlägg
21 maj 2007
Om man är osäker är det bäst att alltid ta ur sådana saker då det är du som kör den som är skyldig till att se så bilen är fult laglig när du åker med den.

106 Inlägg
21 maj 2007
Du får inte ha kniv i bilen, det är samma sak som att bära kniv på stan, syftet med kniven spelar stor roll, är du hantverkare får du ha den med men om inte, låt den stanna hemma eller på sin höjd i en låda i bagaget.

Har du den i bilen gör du dig skyldig till ett brott som heter "brott mot knivlagen", du kan dömas till böter eller fängelse högst 6mån, om det är grovt högst 1år.
Samma ska gäller för sk gatustridsvapen, knogjärn, kaststjärnor osv, det som spelar roll är syftet med föremålet.

Skogs Arbetare
413 Inlägg
21 maj 2007
Har en pepparspray med lukt och färg plus en större kniv på nätterna, har det efter man man misshandlad av dom där jävla Invandrarna.......

Go For It!!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
loffe007 skrev:
kniv får du ha om du kan lämna ett bra skäl för det. annars skulle du juh aldrig kunna ha en kniv annant än ihuset-. hur ska du kunna ta hem en kniv du just köpt i affären eller hur ska du kunna få med den då du ska iväg att jaga / fiska.

Det har du rätt i... Men det känns som att om jag har 2 blodiga jaktknivar i dörrsidan så tror dom nog inte att jag har varit och köpt dom i affären. ;P

Nej, lite seriöst nu. smile Jag låter knivarna vara kvar, har aldrig blivit stannad av en polis (har haft körkort i ca 2 år) och om jag skulle bli det så är nog inte chansen så stor att dom ser knivarna eftersom dom ligger i dörrsidorna under isskrapa, borste, osv.

Tack för alla svar!

310 Inlägg
21 maj 2007
Tompa_Vax skrev:
Har en pepparspray med lukt och färg plus en större kniv på nätterna, har det efter man man misshandlad av dom där jävla Invandrarna.......

Snälla, Håll dina politiska åsikter för dig själv.. är du rädd, gå inte ut då ?

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

Skogs Arbetare
413 Inlägg
21 maj 2007
ne, är inte rädd, bara jävlit förbannad på en del, skaffade en vakt hund till passagerarsätet som bitit sönder ens arm, så det vart lyckat, ingen som vågar gå nära bilen., hahaha
Fast jag vet inte om man ska bussa på hunden på alla fylle ungdomar iraker typ, då som är typ 10-13(sorgligt att dom tar inn såna då) som kommer nära,

Go For It!!

NissanMotorsport
21 maj 2007
jag har min kniv i verktygslåda big_smile kan va bra att ha om man ska fixa något..

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
_IsakssoN_ skrev:
Tompa_Vax skrev:

Snälla, Håll dina politiska åsikter för dig själv.. är du rädd, gå inte ut då ?

Rasism/nazism har inte ett skit med politik att göra, det är bara idioti på högsta möjliga nivå.

Sök