3189
Sök

Varför bygger man Turbo på en 8V när man kan bygga på en 16V MK2

295 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#1
Tjena! tänkte bara fråga varför folk bygger turbo på 8v oftare än på en 16v?
klickade runt lite o kolla på hur folk byggt o då.. o nästan alla som bygger turbo på en Golf MK2 så bygger dem på 8V varför är de för att de finns en kompressor modell som folk tror ska palla turbo eller är de bara så att de bara är så?

sj bygger ja på en KR 16V motor.. fanns ingen tvekan om att bygga på en 8v de är ju bara löjligt smile hehe


DREAMTEAM
248 Inlägg
23 maj 2007
#3
16 ventiler kräver ju högre varvtal på motorn för att det ska hända mycket.
8 ventiler får du bättre bottendrag med, alltså motorn orkar på tidigare varvtal smile

Med rätt recept i motorn kan du nog få en 16 ventilare att fungera hyffsat även på lägre varvtalen.

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)

39 Inlägg
24 maj 2007
#4
en 16v ger mer effekt vid alla varvtal jämfort med en 8v med identisk uppsättning pga av att 16v har mycket bättre flöde
det ska till en riktigt bra 8v topp för att den ska flöda som en 16v
16v har dessutom ett mycket bättre förbränningsrum som tillåter högre ladd och tändning
16v har dessutom kolvkylning original vilet ytterligare sänker temperaturen i förbränningsrummet
16v har bättre kolvar original än 8 v
nu till nackdelarna
delar till 8v är överlag billigare
8 v toppen är mindre rent fysiskt - det ger mer utrymme för turbon
det är betydligt billigare med 8 v kammar än 16v kammar det är ju bara en...
8v är billigare att renovera iom att 8v har bar 8 ventiler 8 ventilstyrningar 8ventilsäten osv -för det är väl ingen som trimmar grejer som gått 25000+mil...kan bli dyrt i slutänden det...
sen är det ju så att en 16v alltid är en gti och försäkringen är ju därefter


Sök