3190
Sök

Projekt 855 500hk

218 Inlägg
18 maj 2008
#641
hmm. hur du kan säga att lådan inte rasat är för mig en gåta men men.

Anyway jag tycker det känns som att du stressat för mycket med det här motorbygget! Detta är inte på något sätt att jag vill klanka ner på dig men hur många ggr har du haft ur spisen igentligen? varför inte göra det riktigt direkt när du har ute den?

Låt det ta ett par dagar extra så du är 100 på att allt är som det skall du hade ju tjänat in din tid mångfaldt på det sättet, sen att det naturligtvis är lätt att missa saker när man bygger sin första motor är väl helt oundvikligt och saker går sönder, så är det bara.

Lycka till med fortsättning iaf!

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE

294 Inlägg
18 maj 2008
#642
Mrsky skrev:
hmm. hur du kan säga att lådan inte rasat är för mig en gåta men men.

Anyway jag tycker det känns som att du stressat för mycket med det här motorbygget! Detta är inte på något sätt att jag vill klanka ner på dig men hur många ggr har du haft ur spisen igentligen? varför inte göra det riktigt direkt när du har ute den?

Låt det ta ett par dagar extra så du är 100 på att allt är som det skall du hade ju tjänat in din tid mångfaldt på det sättet, sen att det naturligtvis är lätt att missa saker när man bygger sin första motor är väl helt oundvikligt och saker går sönder, så är det bara.

Lycka till med fortsättning iaf!

stressat är väll det han inte har gjort. han har ju lyft ut motorn flera gånger bara för att vara på den säkra sidan..

om jag har fattat det rätt. var längen sen jag läste igenom hela tråden..

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

915 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#643
Mrsky skrev:
hmm. hur du kan säga att lådan inte rasat är för mig en gåta men men.

Anyway jag tycker det känns som att du stressat för mycket med det här motorbygget! Detta är inte på något sätt att jag vill klanka ner på dig men hur många ggr har du haft ur spisen igentligen? varför inte göra det riktigt direkt när du har ute den?

Låt det ta ett par dagar extra så du är 100 på att allt är som det skall du hade ju tjänat in din tid mångfaldt på det sättet, sen att det naturligtvis är lätt att missa saker när man bygger sin första motor är väl helt oundvikligt och saker går sönder, så är det bara.

Lycka till med fortsättning iaf!

Jag förstår inte hur du tänker, om man inte vet hur det ska vara hur ska man då kunna vara 100% på hur något ska vara? Det är trail 'n error som gäller för att lära sig allt annat är skitsnack om man inte lämnar bort allting, vilket jag aldrig skulle få för mig för sen när det krabbar då står man där och kliar sig. Lägger hellre några timmar extra och lite pengar på att lära mig och förstå hur det fungerar.

Jag har försökt fråga erfaret folk men trots det så blir det fel tex med stakarna som jag körde i blocket då frågade jag en kille som byggt flera vitmotorer, men då pratade han om vevhuset när jag pratade om foderna så det slutade ju med 5 krökta stakar när jag ändå kollade innan. Sen är det ju ett helt mysterium hur jag fick runt den för hand men men.

Vet mycket väl om att jag har slarvat och stressat men hellre det än 5års planering, det är bara metallskrot som går att laga/köpa nytt.

Man kan säga att jag snart är professor på Vitmotorn, jag vet hur man inte ska göra!

Ang lådan så rasad innebär ju att något inte fungerar alls, och det gör den ju.. Bara mindre bra.
Har alla drev utom kronhjul/pinjong extra till nästa låda om/när man rasar 3:ans drev som alltid händer, förr eller senare.

Kod:
Svenskt uppslagsord
rasar rasade rasat rasa(!) verb 
störta samman (och förstöras) (även bildligt) 
<x rasar>

Tycker det är dåliga vibbar här idag. Jag är inte ledsen, varför är ni? big_smile

Senast redigerat av phonic (18 maj 2008)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

Inläggskritiker
990 Inlägg
18 maj 2008
#644
Och volvolådorna som är så jävla bra o odödliga ? wink
I med en quaifediff så håller det, samma sak gäller saablådorna orginaldiffarna pajar, och undra på om man slänger på 100% mer effekt än orginal och en annan körstil än vad dom är byggda för.

Tråkigt med ras däremot, lider med dig. sad
Senast redigerat av Hammarslag (18 maj 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

915 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#645
Hammarslag skrev:
Och volvolådorna som är så jävla bra o odödliga ? wink
I med en quaifediff så håller det, samma sak gäller saablådorna orginaldiffarna pajar, och undra på om man slänger på 100% mer effekt än orginal och en annan körstil än vad dom är byggda för.

Tråkigt med ras däremot, lider med dig. sad

Detta var inget diffras, 1kugg på pinjongen och 2kugg på kronhjulet som sedan klämts oturligt och pressat hål i huset.

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
#646
Ett underverk har skett. Min otroligt snälla bror sponsrar med pengar till låda, han ville så gärna prova kärran att han satte över pengar fortare än kvickt.
Har hittat en låda uppe i Älvängen (Göteborg) och där bor ju brorsan så det var lämpligt att hämta upp honom samtidigt för ett tokmeck.

Lyckades även sälja en annons på hemsidan igår så jag fick ihop pengar till vevlager så dit far jag imorgon om det inte blir akutjobb och hämtar upp lagerna. Volvo skulle ha 1400 och Motorslip tar 450.. Viss skillnad, så det blir 22mil tur-o-retur. Får passa på att handla något på Biltema för pengar jag inte har.

Om allt går som jag vill så börnas det på Söndag, men med erfarenhet i ryggsäcken så blir det ju troligtvis inte så. Men chansen finns! Nu finns det hopp om livet igen!

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

Troligen galen...
567 Inlägg
19 maj 2008
#647
Jippi!!!
Härligt med oväntade sponsorer!

Inläggskritiker
990 Inlägg
20 maj 2008
#648
phonic skrev:
Hammarslag skrev:
Och volvolådorna som är så jävla bra o odödliga ? wink
I med en quaifediff så håller det, samma sak gäller saablådorna orginaldiffarna pajar, och undra på om man slänger på 100% mer effekt än orginal och en annan körstil än vad dom är byggda för.

Tråkigt med ras däremot, lider med dig. sad

Detta var inget diffras, 1kugg på pinjongen och 2kugg på kronhjulet som sedan klämts oturligt och pressat hål i huset.

Ja se på fan, lider med dig iaf. Bilen verkar gå grymt, bävar själv för vxl ras till min. Liksom låda som kostat 20k och inte en garanti för att det håller.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

915 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
#649
Idag har det gjorts en bypassoperation på motorn, och det gick som smort. Lagerna hade lätt funkat att återanvända men som sagt, man vill vara på säkra sidan när man ändå håller på. Många pengar blir det i slutändan men man lär ju sig och det är väl det viktiga?

Göteborg på Fredag om inget händer med lådinnehavaren och ett tokmeck i helgen/nästa vecka så hoppas jag på besök hos MMT.
Senast redigerat av phonic (20 maj 2008)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
24 maj 2008
Trådstartare
#650
Var i Göteborg idag och hämtade upp en M56L. 65mil och knappt sovit något efter att ha jobbat två nätter + dubbla skift i Onsdags, otroligt vad man orkar när man VILL..

Imorgon börjar tokmecket.

Även ett stort tack till Henrik från Ljungby som jag passerade på hemvägen, han donerade ett helt skal till M56 så nu saknar jag bara pinjong + kronhjul för att sätta ihop den gamla lådan så har du det liggandes kan du dra iväg ett PM.

Godnatt.

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
#651
Nu lever liket. Lite kvar att göra, blir nog lite testrundor imorgon på mycke laddtryck smile

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
#652
Bilen provkörd och lådan fungerar utan missljud.

Montera fronten/huv och ta en koll på alla bärande delar så man inte glömt dra någon bult, sen blir det testrepa imorgoneftermiddag.

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

915 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#653
Var ute och provkörde lite igår. Nytt grundladd 1.35bar (dubbla fjädrar, har ingen laddtryckstyrning just nu).
Nu börjar det gå fränt, kittlar gött i magen och bilen kliver över hela vägen. Bara hoppas allt håller ihop också bör ju ligga runt 400kusar nu.. Går sjukt fett. Lambda 0.6 typ så en mappning är ett måste..

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

Avstängd
653 Inlägg
30 maj 2008
#654
Grattis smile Då förväntar vi mer filmer med skööööönt ljud? smile

Jag har rätt i vad jag än säger.

1 488 Inlägg
30 maj 2008
#655
Riktigt kul att du fick tag på en låda och att brorsan var snäll, visst är de skit när bilen bara blir ståendes när man kommit så långt. Vi vill gärna ha lite goa filmer när du laddar 1.35 nu smile Lycka till.

1 878 Inlägg
260 Inlägg
30 maj 2008
#657
Fy fan vad du sliter och kämpar.
så jävla gött att se den viljan.
Lycka till och hoppas allt håller bra i sommar!

Btw. Go bil du har

915 Inlägg
30 maj 2008
Trådstartare
#658
Måste införskaffa nya slangar till oljekylet då det fortsätter att skjuta olja lite överallt i motorrummet, så sjukt jävla tråkigt att sanera efter varje körning, plus att slangarna snart ger sig så står man där utan oljetryck sen.. Har ju inte pengar o volvo ska ha 1300 för nya, får se om någon har liggandes vill ju så gärna köra den 7e på Uråsa..

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

8 251 Inlägg
30 maj 2008
#659
phonic skrev:
Måste införskaffa nya slangar till oljekylet då det fortsätter att skjuta olja lite överallt i motorrummet, så sjukt jävla tråkigt att sanera efter varje körning, plus att slangarna snart ger sig så står man där utan oljetryck sen.. Har ju inte pengar o volvo ska ha 1300 för nya, får se om någon har liggandes vill ju så gärna köra den 7e på Uråsa..

...eller så kapar du bort slangarna från rören och får nya slangar pressade. Avsevärt billigare än att köpa nya. Kapa längs med på presshylsan, och sen får du snitta slangen. Ser du bara till att inte skada ytan där slangen ska pressas så kan du då återanvända de gamla rören. Att göra så kostar 2-300:- (kanske tom mindre, beror lite på vilken firma man anlitar)


One Man Clan
4 287 Inlägg
30 maj 2008
#660
vilka slangar är de som läcker ? vilken typ av oljekylare är de ? kmr inte ihåg hur de ser ut på 850 men har kanske något liggandes



Sök