2971
Sök

Rattfylleri Fel av polis?

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
23 september 2005
Trådstartare
Hallå en vän till mig blev tagen för grovt rattfylleri,
Han bad om att få göra blodprov men han fick ej detta.
Jag finner det märkligt, Är det juridiskt rätt?

Polisen alkoholmätare Evedenzer som tillverkas av nanopuls i uppsala,
vad kostar den?
Hur ofta måste dom kalibrera den?

Snabb hjälp skulle vara kanon!

Fakta: Promille: 1,06?

Alkohol halt: 0,53 mg per liter

Min vän gurglar sig regelbundet med ako munnvatten, kan detta orsaka utslaget? Isåfall efter hur långtid?

Han fick ej tillfälle att skölja munnen före blåsning,
De 5 minuter man skall vänta emellan blåsningarna tillämpades inte heller.

Några övriga tips?

Någon som råkat ut för liknande?

Någon dömd? isf straff?

MVH

Christoffer med vän

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

735 Inlägg
23 september 2005
Varför ej svara på dom här? Vi är nog fler som skulle vilja ha svar på den här frågorna om man skulle råka ut för samma sak själv.
Jag har en alkomätare hemma, säkert inte samma precision som snutarna använder sig av. Men jag har märkt att det är många saker man stoppar in i munnen som påverkar mätaren. Skitsaker som en banan kan få mätaren att reagera... Detta MÅSTE ju snutarna vara medvetna om!?!? Kräver man ett blodprov och inte vill erkänna så är dom väl tvugna att ta mig sjukan har jag alltid trott... har jag fel?
Senast redigerat av tobee (23 september 2005)

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
23 september 2005
Trådstartare
AV BMW 750

vill han göra blodprov kall han få göra detta, han kan också begära att i efterhand få uppgifter/rapporten skriven av den patrull osm var på plats.

dom måste kalibrera mätaren varje år, du kan även begära ut papper på att den är kalibrerad, samt den skall vara besiktigad.

vad den kostar har jag tyvärr ingen aning om..

ja munvatten är ju alkoholbaserad så den kan göra utslag, samma som man har hört skräckhistorerna om dom som äter punschpraliner, detta är trots allt rent teoretiskt möjligt.

sen att han inte fick skölja är en sak för polisen att avgöra, det finns inte lagstdgat nånstans tyvärr, men troligen är det för att om du sköljer så kan du späda ut den eventuella alkoholutandningsluften som maskinen reagerar på.

samt fem minuter emellan skall tillämpas oavsett. där har dom gjort fel.

ett tips är att hur gjorde dom det?? utomhus?? eller i bilen??
detta är avgörande.

sen skall han inte vara säker på att dom tar kortet då dom måste göra en utredning om fallet, så är han smart lämnar han in överklagan redan nu, men den måste tyvärr vara kroekkt skriven, vill ni ha hjälp med det är det inga bekymmer, jag lser det fort för er, polisen skall inte få göra såhär mot nån..

Carpenter
310 Inlägg
23 september 2005

Han hade druckit ako munvatten? tror knappast det ger 1+ promille.

Har man druckit och suttit sig bakom ratten får man väll ändå ta sitt straff,
gränsen går vid 0.2 dvs 0.86 över gränsen!!

mao. varför satte han sig ens bakom ratten?

Tror inte dom "verktygen" polisen använder ute i tjänst är exakta men inte att dom skulle diffa så mycket som 0.86

*edit*

Den som finns inne på polis-stationen är nog mer exakt
Senast redigerat av Delerium (23 september 2005)

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

186 Inlägg
23 september 2005
Delerium skrev:

Tror inte dom "verktygen" polisen använder ute i tjänst är exakta men inte att dom skulle diffa så mycket som 0.86

*edit*

Såg för ett tag sedan ett program på discovery som heter mythbusters... Där de testade polisens alkomätare och om det fanns något sätt att komma undan, då de drack så de kom över 1promille och sedan testade att äta och att skölja med diverse saker, därblandannat munvatten (som innehöll alk). Då gav alkomätaren utslag på närmare 6promille, sedan väntade de ett tag och blåste igen, då gav den utslag på 1promille, vilket han hade, så det är möjligt att munvattnet gjorde så att den gav utslag.

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

Carpenter
310 Inlägg
23 september 2005
Isånnafall skulle ju tusentals kunna säga att dom missbrukar mun-vatten
pga av aplukt i munnen wink inget som håller i rätten tror jag. men intressant
det ni säger.

Om det skulle vara så som ni säger så är det ju bra skumt

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
23 september 2005
Om man blåser över 0.2 så ska polisen ta en till sjukhuset för att ta blodprov. Så att de kan fastställa halten alkohol i blodet. Detta måste göras för att de ska kunna ta kortet för han. För att jag antar att han inte fick köra själv från platsen eller?

Carpenter
310 Inlägg
23 september 2005
http://www.polisen.se/inter/nodeid=1172 … ion=1.html

Det behövs inget blodprov för att dom ska kunna ta kortet ifrån dig
däremot kan du dra ut på skiten men då får du nog nålen i samma ände som du ville börja på.

Samtidigt måste jag fråga: Hade du låtit en onykter människa köra ifrån platsen? Inte för att jag vill leka paragraf ryttare eller något sånt men inte tänker ja kola vippen för att du vill köra full smile

Säljare
341 Inlägg
24 september 2005
En person blev stoppad av polisen här i stan.. en ganska högt uppsatt person som vägrade blåsa... han sa att jag vill ta ett blodprov istället... polisen kan ju inte tvinga han att blåsa... blåser han inte så gör han inte... polisen skulle ta honom till sjukhuset, då sa han att han behövde hämta nått hemma, polisen körde förbi honom och följde med in, då sprang han till spritskåpet och drog fram en flaska sprit och halsade ett par klunkar...

Vad händer för han? Dom kan ju inte ta ett exakt mått vad han hade för promille... för det är ju ganska uppenbart att han hade druckit innan...

692 Inlägg
24 september 2005
bdahl skrev:
En person blev stoppad av polisen här i stan.. en ganska högt uppsatt person som vägrade blåsa... han sa att jag vill ta ett blodprov istället... polisen kan ju inte tvinga han att blåsa... blåser han inte så gör han inte... polisen skulle ta honom till sjukhuset, då sa han att han behövde hämta nått hemma, polisen körde förbi honom och följde med in, då sprang han till spritskåpet och drog fram en flaska sprit och halsade ett par klunkar...

Vad händer för han? Dom kan ju inte ta ett exakt mått vad han hade för promille... för det är ju ganska uppenbart att han hade druckit innan...

hahha det vare bästa jag någonsin hört.

Nej egentligen kan dom ju inte göra något, dom har ju inga bevis på att han hade druckit innan?

Administratör
11 899 Inlägg
24 september 2005
bdahl skrev:

Vilken j-a rövarhistoria wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Säljare
341 Inlägg
24 september 2005
chrizz skrev:
bdahl skrev:

Jag skulle inte heller tro på det om nån skrev det här....
men faktum är att det är sant...
en överläkare här i stan...

Administratör
11 899 Inlägg
24 september 2005
bdahl skrev:
chrizz skrev:
bdahl skrev:

Jag skulle inte heller tro på det om nån skrev det här....
men faktum är att det är sant...
en överläkare här i stan...

Det låter helt otroligt att polisen skulle skjutsa hem ett misstänkt rattfyllo för "att hämta en grej". Misstänker de rattfylla och personen vägrar blåsa så lär han bli gripen och förd till station och därefter antagligen lasarettet för blodprov.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
25 september 2005
Trådstartare
Uppdatering: Min vän har kopplat in www.trafikjuristen.se på ärendet, och eftersom min vän körde en lexus ls 400 när cicilpolisen försökte gripa honom i en hetsig biljakt så var ju min vän givetvis rädd för att bilen skulle bli kapad då detta har hänt massa ggr i staden min vän bor i. Min vän har beställt hem en alkoholmätare av samma tillverkare som polisens, för att göra egna tester på munvattnet, Min vän och jag uppskattar all hjälp vi får i detta ärende där polismyndigheten åter visar vad dom går för, var skall det sluta? Min farmor vågar inte gå ut men poliserna är mer intresserade av att agera hollywood.

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
25 september 2005
Trådstartare
det var dimma ute helt plötsligt får min vän upp en svart saab 9-3 med heltonade rutor i röven som pressar honom i röven hela tiden, då gasade min vän upp lexusen i 150km/h och polisen slickade honom i röven klockan var 03:21

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
25 september 2005
Trådstartare
ja ja å sedan kallade dom in en riktig polis bil med ytterligare 2 poliser i

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
26 september 2005
Trådstartare
civil polisen hade ingen alkomätare i bilen

Rallyförare
1 075 Inlägg
26 september 2005
Dax att dementera.....
Efter att ha käkat t.ex en choklad-likör karamell så kan du få mätaren att visa 5promille, väldigt troligt att personen i fråga halsat munvatten en kvart innan eller så...
Tyvärr är snutar alltid snutar och det är högst sannorlikt att dom påstår att dom sagt att dom påtalat blodprov men att den misstänkte vägrat...
(Har varit på en del rättegångar i mitt liv och kan konstatera att snutarna oftast ljuger mer än dom åtalade...) Tyvärr....

Delerium skrev:
*edit*

44 Inlägg
27 februari 2006
Man ska ALDRIG ge kortet år polisen om man håller på och bli av me det, om man inte erkänner men ändå har gett kortet har man ändå blivit av me det hursomhelst

Sök