3983
Sök

Lättrycks turbo VS Högtrycks turbo

Giftig
419 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
#1
Jo vad är det för skillnad på lättryckare & högtryckare?

Är de uppbyggda på olika sätt eller är det bara laddtrycket som är lägre på lättryckarn?
Går det isåfall att höja laddtrycket på en lättrycks turbo å kalla det en högtrycks turbo?

Är inte sådär jätte haj på skillnaderna så jag skulle bli tacksam om någon kunde förklara det här för mig smile

LTJD

257 Inlägg
7 juli 2007
#2
vad ja har förstått så är en lätttryckare en bil som turbon jobbar framförallt på lägre varv, o fulltryckare jobbar högre upp i registret.
exempel på din bil är: du har nog lättryckaren medans t5an är fulltryckare
samma som s40 2.0t är lättryckare t4 är fulltryckare
Senast redigerat av Danne_86 (7 juli 2007)

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
7 juli 2007
#3
Om jag inte har helt fel så sitter det en magnetventil på fulltryckarna och det gör de inte på lätttryckarna. Inte helt säker på detta, men jag vet att det är så på saabarna iaf.

Greve
135 Inlägg
7 juli 2007
#4
Jag vet inte xakt hur d fungerar men har hört att det är olika turbo agg i de olika bilarna och det går inte att bara ställa upp trycket för samma effekt. Bättre effekt ja, men inte samma.. Turbon laddar som Danne_86 sa på lägre varv. Sitter i konstruktionen nånstans...

Giftig
419 Inlägg
8 juli 2007
Trådstartare
#5
Okej...det verkar ju inte vara någon som är helt säker men man vart ju iallafall lite klokare...man kanske skulle prata med någon mekaniker som håller på med sånt för å få reda på exakt hur det ligger till

LTJD

Smålänning
7 887 Inlägg
8 juli 2007
#6
Lättryckare är en fulltryckare som laddar mindre. Kan t.om vara samma turbo, bara olika wastegateklockor eller styrdon.

Turbon jobbar på samma varv, men inte samma belastning. I en lättryckare brukar det också ibland vara högre kompression.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Giftig
419 Inlägg
8 juli 2007
Trådstartare
#7
Okej...va bra... smile tackar för den infon...då kanske man bara kan mickla lite med inställningarna för turbon eller byta styrdon då istället för å byta hela turbon....för jag är ute efter att få den där turbo kicken som man får i en högtryckare inte den långdragna hjälpen som jag har nu i min lågtryckare

LTJD

120 Inlägg
8 juli 2007
#8
http://web.atechmotor.com/webshop/categ … sp?cID=479

Där kan du välja ditt motoralternativ och se vilka trimsatser det finns. Att själv på mekaniskt sätt höja laddtrycket tror jag är en mycket dålig idé på en, relativt, modern motor.

Sen finns det säkert andra firmor som kan hjälpa dig att få mer flås i bilen. Surfa rätt på något volvoforum ska du säkert se att det finns massor av folk med liknande bilar som kan ge råd.


5 710 Inlägg
10 juli 2007
#9
_VeNoM_ skrev:
Jo vad är det för skillnad på lättryckare & högtryckare?

Är frågan ställd generellt eller specefikt mot din bil?
Det är nämligen väldans olika hur biltillverkarna väljer att göra och på vilka modeller vi pratar.
Ibland skiljer det mycket såsom turboaggregat, kamaxlar, motorvolym mm mm medans det ibland bara skiljer på 1:or och 0:or (programvaran).

S40 2.0t vs T4 är ett exempel där det skiljer mycket medans SAAB 9³ (gamla generationen) är ett exempel där det skiljer lite mellan 154/185/200 hästarsalternativet.

MVH Jonas
..............

Giftig
419 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#10
Det är rent generellt, vad är det som gör en lättrycks till en lättrycks å högtrycks till högtrycks och var går gränserna mellan de båda? är det ett visst bar tal eller beror det på hur den jobbar osv.

LTJD

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
14 oktober 2007
#11
En lättryckare brukar jobba med ca 0,4 bars laddtryck, medan en fulltryck ca 0,8 bar.

Men en fulltryck brukar ha ett grundtryck som den går in i när det blir något fel, och då ligger det oftast där lättryckaren har sitt max ladd. Det kan vara när det kommer upp en alvarlig felkod, och för att inte skada motorn då sänker den laddtrycket.

fast det behöver inte en lättryckare ha eftersom de redan är inställdra på ett så lågt tryck så det inte kan skada motorn.


12 086 Inlägg
14 oktober 2007
#12
Det handlar helt enkelt om att en lågtryckare  har fåt sitt namn för att man plockar ur få hk ur lågt laddtryck medans en högtryckare får ut mer hk med högre laddtryck. De här med olika turboaggregat, magnetvintiler mm mm kan skillja men de behöver inte!

Men i grunden betyder de vilket laddtryck motorn får jobba med!
Namnet säger de själv tycker jag!

10 287 Inlägg
14 oktober 2007
#13
Vart går gränsen mellan ett kort och ett långt snöre? Det är helt upp till respektive tillverkare att döpa vad som helst till låg respektiv högtryck.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 058 Inlägg
14 oktober 2007
#14
Sharky skrev:
Vart går gränsen mellan ett kort och ett långt snöre? Det är helt upp till respektive tillverkare att döpa vad som helst till låg respektiv högtryck.

/Göran

WORD! bästa hittils.

för att svara på någons fråga om att höja laddet på en lågtryck till samma som fulltryckarna, så är detta oftast ingen bra ide.. då programvara och spridare m.m till 99 procent skiljer sig från dom olika motoralternativen.

PoLoud =D

Giftig
419 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
#15
Okej, bra att så många skriver.
Men jag är inte ute efter att trimma och ha mig och bråka med mekaniken jag är bara nyfiken, ni vet. Frågar man inget får man inget veta ;P (och ja jag har testat sökfunktionen men inte fått ett tillfredställande svar där)

LTJD

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
15 oktober 2007
#16
Nu kan jag inte alla bilmodeller, så jag tar Volvo 850 (S70 m.fl har nästan exakt samma motor).

LTT (lättrycksturbon) är inte samma aggregat som på FTT (fulltryckare).
Om du chippar LTT'n så får du ungefär samma effekt som FTT'n orginal.
Ska du däremot trimma vidare så måste du byta turbon tidigare om du kör med LTT'n, då FTT'n är gjord för att orka mer.
För Volvomodeller kan man säga att alla "motorbetäckningar" som har liter+T är LTT, medans T+cylinderantal är FTT.
2.0T ,  2,3T , 2,4T , 2,5T o.s.v är LTT
T4, T5, T6 är FTT.

Sen finns det såna som SAAB t.ex där aggregat är samma på båda modellerna och endast programvara skiljer.

Såg att några hade skrivit detta redan men skrev det igen fast på ett annat sätt så alla som undrar förstår smile
Senast redigerat av John87 (15 oktober 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Rent A Retard !
674 Inlägg
15 oktober 2007
#17
_VeNoM_ skrev:
Okej, bra att så många skriver.
Men jag är inte ute efter att trimma och ha mig och bråka med mekaniken jag är bara nyfiken, ni vet. Frågar man inget får man inget veta ;P (och ja jag har testat sökfunktionen men inte fått ett tillfredställande svar där)

du gör helt rätt..frågar man inget får man ingenting veta. så brukar jag jämt tänka. det samma är att det finns inga dumma frågor bara dumma svar smile

är ingen übermekaniker så törs inte svara på frågan då jag inte vet exakt tongue men verkar som du har fått svar och hoppas att du är nöjd smile

MVH// Johan Ö

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 oktober 2007
#18
John87 skrev:
Sen finns det såna som SAAB t.ex där aggregat är samma på båda modellerna och endast programvara skiljer.

Habba habba! Du glömde magnetventilen och att beroende på modell så sitter det IC eller inte. 

Var bara tvungen, men du hade rätt om aggen iaf big_smile


5 710 Inlägg
15 oktober 2007
#19
bumpe skrev:
John87 skrev:
Sen finns det såna som SAAB t.ex där aggregat är samma på båda modellerna och endast programvara skiljer.

Habba habba! Du glömde magnetventilen och att beroende på modell så sitter det IC eller inte. 

Var bara tvungen, men du hade rätt om aggen iaf big_smile

App App.... wink nu är det ju faktiskt så att det finns SAAB:ar som både har MV på LTT och FTT.
• SAAB 9³ ,gamla generationen 154/185/200hk har alla MV.
• SAAB 9000, LTT har MV OM den är utrustad med värmeplattor.

....så det så smile

MVH Jonas
..............

2 164 Inlägg
16 oktober 2007
#20
jonTe skrev:
bumpe skrev:
John87 skrev:
Sen finns det såna som SAAB t.ex där aggregat är samma på båda modellerna och endast programvara skiljer.

Habba habba! Du glömde magnetventilen och att beroende på modell så sitter det IC eller inte. 

Var bara tvungen, men du hade rätt om aggen iaf big_smile

App App.... wink nu är det ju faktiskt så att det finns SAAB:ar som både har MV på LTT och FTT.
• SAAB 9³ ,gamla generationen 154/185/200hk har alla MV.
• SAAB 9000, LTT har MV OM den är utrustad med värmeplattor.

....så det så smile

Nu blev de fel igen.
Alla LTT har INTE MV men alla har ic även om den inte är så jätte bra.
Medans alla T7 i saab har MV.
Sen att i vissa 154hk så räcker de med MV så får man mer hk är ju en helt annan sak!

Men skillnaden är ju som sagt laddtrycket om de är en LTT eller en FTT. Turbon kan ju skilja och de gör den med även på vissa saabar. Alla FTT i 9-5 har ju i stort sett bara td04 turbo. 2,3t med 185hk är ju i gränslandet LTT/FTT.

MVH

F



Sök