3522
Sök

Billjud och kyla

424 Inlägg
25 september 2005
Trådstartare
Hej,

nu när de blir kallare så undrar jag en sak. Har ju bilen full med dyr känslig elektronik och den står ute hela natten, i minusgrader och i regn! Hur bra är det egentligen för högtalare, steg och stereor att ligga ute i minusgrader?Någon som har varit med om att saker frusit sönder eller fått vattenskador pga kyla/kondens?

tackar,
/paya

**// Toyota \\**

4 554 Inlägg
25 september 2005
inte jag iaf... elektronik trivs ju i kyla så... fukten är en annan femma som man bör passa sej för...

424 Inlägg
25 september 2005
Trådstartare
men membran och sånt kan ju inte må bra???

**// Toyota \\**

4 554 Inlägg
26 september 2005
dom nya membranen ska tåla fukt iaf.. gummit blir ju hårdare när de e kallt men ja tror inte de tar någon skada så fort..

505 Inlägg
26 september 2005
Dom nya mebranen ska tåla kyla, och fukt.. kylan är absolut inga problem, inte ens med gamla grejjor... men fukten, kan nog vara farligare.. aldrig hört talas om någon som fått sina högtalar sönderfrysta under vintern.. Däremot om du har pappersmembran på högtalarna, som egentligen ska vara inomhus kanske inte klarar av ett kallt och vått klimat!

Calibra Turbo 4x4

424 Inlägg
26 september 2005
Trådstartare
okej då kan ja va lugn ! skulle inte va najs att en morgon sätta sej i bilen dra upp volymen o höra basen spricka sönder tongue

**// Toyota \\**

6 851 Inlägg
26 september 2005
parayaCar skrev:
okej då kan ja va lugn ! skulle inte va najs att en morgon sätta sej i bilen dra upp volymen o höra basen spricka sönder tongue

En sak du skall tänka på, inte bra när det är kallt ute utan alltid, är den att du INTE dra på fullt på en gång. Mjuka upp dem lite med lite lägre volym först så är det ingen direkt fara...
För inte ger du väl fullgas direkt när du startat motorn när det är minusgrader ute?

424 Inlägg
26 september 2005
Trådstartare
nä de e sant, dessutom så brukar inte stereon funka förrän de e varmt i kupén.

**// Toyota \\**

505 Inlägg
26 september 2005
Hehe:) Har aldrig haft några problem med att stereon inte funkar när det är 20 minus ute:) Men, som sagt.. vissa stereo apparater kanske inte klarar det:) Vad vet jag:)

Om inte annat, skicka i kupé värmare:) så startar stereon på en gång:)

Calibra Turbo 4x4

424 Inlägg
26 september 2005
Trådstartare
jagmisstänker imma på cd-skivan, därför kan stereon ej läsa.
membransilicon? är de typ som vaselin eller nåt?

/paya

**// Toyota \\**

3 295 Inlägg
26 september 2005
jag hade en bas från MDS en gång... den frös lindningen sönder inuti talspolen...

4 554 Inlägg
27 september 2005
Slave_joe skrev:
jag hade en bas från MDS en gång... den frös lindningen sönder inuti talspolen...

de va ju mds också:P

136 Inlägg
27 september 2005
menar det... smile

75 Inlägg
27 september 2005
Slave_joe skrev:

Jisses, vilka grejer de gör...Att de ens tar betalt för det...

Har bytt namn till ''Robininfocus'' pga bilbyte..

Butiksägare BRL Jönköping
40 Inlägg
27 september 2005
mds är ren skit rakt igenom..köp dls,kicker,focal,cerwin vega eller något liknande så kan du fan ha dina saker i ett garage på nordpolen om du vill

IT-Tekniker
144 Inlägg
27 september 2005
ja men cerwin vega är ju inte liiiite dyrare eller så big_smile tycker MDS gör mycket bra mycket skit också men tror dom var betydligt sämre förr än vad dom är nu

424 Inlägg
27 september 2005
Trådstartare
nån som har koll på var mds grejjer kommer ifrån? tillverkar dom själv??

/paja

**// Toyota \\**

IT-Tekniker
144 Inlägg
27 september 2005
dom gör grejerna själva och tillverkar dom i polen.. har för mig det stog så i mds  katalogen smile

6 851 Inlägg
28 september 2005
dG skrev:
dom gör grejerna själva och tillverkar dom i polen.. har för mig det stog så i mds  katalogen smile

hmm, ja det vore ju nått om det skulle va så. Varför har du tex. US.Blaster *X2-BASS* en bas som är VÄÄÄLDIGT lika MDS bas?
Nej, det är nog inte så sant..

IT-Tekniker
144 Inlägg
28 september 2005
"Som Du säkert redan känner till så säljer vi på MDS inte bara produkterna utan utvecklar och tillverkar större delen av våra produkter", "Alla MDS produkter har designats och ritats av våra egna ingenjörer. De byggs till största del av våra egna fabriker. En del produkter där "mindre teknologi" används har vi lagt ut på andra fabriker i Asien, säger Patrick. Alla mer avancerade apparater tillverkar vi själva."

Okey jag hade inte helt rätt i det jag skrev.. men som med slutstegen "Det är först i slutet av 2004 vi blev tillräckligt stora för att själva kunna sköta hela tillverkningsprocessen av slutsteg." Men sen hur mycket företag härmar varandra kan man ju själv spekulera i..

Sök