bumpe skrev:
Vad ska separata spjäll vara bra för? Blir bara en massa merjobb.
Nej, BMW har VÄLDIGT stabil bottendel orginal.
varför blir det mer jobb? det finns fina bolt on grejjer till små pengar, eller kanske modda nått gamalt formelinsug med slidmatade spjäll.
du skruvar på insug, spjäll synkar dom sen är det bara att mappa, tuta o köra.
luftflöde går rakt och direkt in mot toppen, kortast möjliga väg mellan topp och spjäll är bäst för höga effektuttag, elektroniskt justerbara trattar på spjällen som är långa på lågvarv och kortas ner i takt med det ökade varvet för ett bredeare register.
med konade spjäll, insug och en matchande topp så får du ökat lyftflöde och rappt gassvar.
angående bottendelen så känner jag till att bmw har bra grejjer, men det är änn så länge mig veterligen någon "garge trimmare" som plockat ut seriös sugmotor effekt på riktigt höga varv som en sugis vill ha för att få ut fin effekt.
dom vasssa motorerna som rullar i norden är överladdade och det är inga hiskeliga varvtal vi pratar om där.
Opel v6orna lämnade nästan 600hk på 2,5l på -90 talet med väldans massa varv
en bekant har MB 190 4cyl på 2,5l som lämnar 410hk vid 11800rpm
jag själv har "bara" 260hk och 248nm ur min 4cyl opel motor på 8500rpm
allt beror ju på hur seriös nivå man vill upp till.
enklare är om trådskaparen skriver sina effektmål, budget mm.