4432
Sök

ABS Lampan lyser på Golf 3an, vad är det för fel?

144 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
Köpte ny bil förra veckan och säljaren sa att Abs-lampan slutade att lysa om man  trycker in bromsen helt i botten.. men det är inte alltid.. Lampan som lyser blir också väldigt varm. Min fråga är vad jag ska göra för att den inte ska lysa? om någon annan varit med om det tidigare.. Är det farligt att köra fast att den lampan lyser? /Milli

28 Inlägg
25 juli 2007
abs lampan lyser för att det är någon av absen på dina hjul är defekta....

känner du ngn på verkstad, lämna in den till honom/henne billigt! wink

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
25 juli 2007
det kasnke inte så smart å köra med lysande abs lampa det betyder att abs:en är ur funktion, min sån blinkade på min golf, sen lös den helt, absen funkade inte då, lämmna in bilen för koll av fel kod å de var nån givare pajj..

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

Bobo
25 juli 2007
Känner en som också köpte bil för ett tag sedan, där lyser ABS lampan också hela tiden, en Golf MK3. Han tog bort täcklocket satt en svart eltejp på insidan sedan så såg han inte att det lyste mer... ABS bromsarna fungerar dock men han har inte haft tid att kolla upp det...

948 Inlägg
25 juli 2007
fick tips på att man kunde ohm mäta abs givarna att man hissar upp bilen så den står fritt följer kabeln från givaren in i motor rummet där ska den ska var skarvad där mäter du samtidigt som du snurrar på hjulet då får du ett värde där och är det nått hjul som avviker så är det troligtvis den har dock inte testat detta själv men kanske kan vara värt att testa?

956 Inlägg
25 juli 2007
brukar väl lysa när det är nå tjall med abs givarn...behöver inte vara det..men men vet aldrig..förra ägaren hade precis bytt abs givarnpå vr6:an hos bilmetro...kostade 3000 kr nånting...

eldus veldus

144 Inlägg
25 juli 2007
Trådstartare
jaha okey.. känner ingen som jobbar på verkstad men känner några som är bra på att meka med bilar men vet inte om dom kan hjälpa mig med abs bromsarna, ska ta och kolla upp det.. Men är det inte konstigt att ibland lyser det och ibland inte..

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
25 juli 2007
_Milli_ skrev:
jaha okey.. känner ingen som jobbar på verkstad men känner några som är bra på att meka med bilar men vet inte om dom kan hjälpa mig med abs bromsarna, ska ta och kolla upp det.. Men är det inte konstigt att ibland lyser det och ibland inte..

att det blinkar tyder på att de är glapp i nån givare, till slut ger givaren upp å lyser det konstant!!

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

956 Inlägg
26 juli 2007
Man åker ju tyvärr dit på besiktningen om Abs lampan lyser..iaf så fick golfen en 2:a på det

eldus veldus

28 Inlägg
26 juli 2007
annrs är det ju bara att skruva loss instrumentpanelen och ta bort abs-lampan..sedan sätta tillbaka den igen? smile

956 Inlägg
26 juli 2007
g1bby skrev:
annrs är det ju bara att skruva loss instrumentpanelen och ta bort abs-lampan..sedan sätta tillbaka den igen? smile

Joo men den ska lysa när du slå på tändingen....mprsan åkte di på det med sin explorer...fast  det var en motorlampa som inte lyste när hon slog på tändingen...

eldus veldus

741 Inlägg
26 juli 2007
Prova och rengör givaren och använd lite kontakt sprej, det är vanligt att det bildas "Oxid" på kontakt ytan, det är så svaga strömmar det handlar om så strömmen orkar inte tränga igenom skiktet med oxid, därmed kan Abs lampan börja lysa till och från..

106 Inlägg
28 juli 2007
Prova knacka in givaren (utan att vålda!) , den ligger säkert lite för lågnt ut från "ABS skivan" blir det inte bättre så Ohm mät den så den inte brunnit upp smile

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
28 juli 2007
g1bby skrev:

verkar ju vara mer jobb med det än att felsöka och reparera.... smartare att göra jobbet direkt istället för att skjuta upp arbetet hela tiden!

Team Insane Racing

2 Inlägg
28 juli 2007
Att lampan blinkar är med all säkerhet inte att det är glapp. Jag förmodar att den blinkar varje gång du startar bilen för att sedan gå över till fast sken. Blinkandet är troligen en felkod som den anger. Kolla på nätet så kan du säkert klura ut vad koden betyder.

Jag hade samma problem med min Mustang. Dock hittade jag hur man tvingade fram felkoderna och även hur man nollställde ABS systemet, det var enkelt och efter detta slockande lampan.

144 Inlägg
28 juli 2007
Trådstartare
Det blinkar bara till när man startar bilen sen oim man har tur slocknar den annars kan den lysa hela tiden.. det är ungefär varannan gång som den lyser så jag tycker det är väldigt knepgt.. men blinkar gör den inte utan antingen lyser den eller så är den som svart som vanligt.. Ägaren som hade bilen före mig hade precis bytt bromsskivor kan det ha något med det att göra?

741 Inlägg
29 juli 2007
_Milli_ skrev:
Det blinkar bara till när man startar bilen sen oim man har tur slocknar den annars kan den lysa hela tiden.. det är ungefär varannan gång som den lyser så jag tycker det är väldigt knepgt.. men blinkar gör den inte utan antingen lyser den eller så är den som svart som vanligt.. Ägaren som hade bilen före mig hade precis bytt bromsskivor kan det ha något med det att göra?

Joo skrev:
Prova och rengör givaren och använd lite kontakt sprej, det är vanligt att det bildas "Oxid" på kontakt ytan, det är så svaga strömmar det handlar om så strömmen orkar inte tränga igenom skiktet med oxid, därmed kan Abs lampan börja lysa till och från..

80% säkerhet att det är det felet, sällan det är något fel på systemet..

Sök