3607
Sök

Hur mycket drar din bil på etanol??

21 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
Säljaren sa att den skulle dra mer ibörjan (ford focus) men 1,45 liter/milen e lite väl mycke...får hoppas den sjunker ordentligt efter några tankningar. lr kommer den dra så mycke hela tiden?? smile
Senast redigerat av haccent (1 augusti 2007)

DFFL
9 020 Inlägg
1 augusti 2007
Etanolbilarna drar väl 25% mer än motsvarande bensinbil?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

21 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
nånstans 30-40% har jag hört...men just nu runt 50-60% mera!

Proljece?
1 464 Inlägg
1 augusti 2007
Våran bil focus biofuel drar typ 1.1-1.2 milen landsvägskörning och typ 1.5 nått vid stadskörning. på etanol och på bensin 0.7 dock så är etanolen billigare tongue

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

1 414 Inlägg
1 augusti 2007
Våran första SAAB 9-5 2,0t Biopower 180 hk drog ca 1,1-1,2 blandad körning... ca 0.75 landsväg vid mycket lugn körning.

Våran andra SAAB 9-5 2,3t Biopower 210 hk drar ca 1,2 blandad körning, ca 0,85 landsväg...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

21 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
så ner till 1,2-1,3 blandad borde den klara!

1 414 Inlägg
1 augusti 2007
haccent skrev:
så ner till 1,2-1,3 blandad borde den klara!

Saab's motorer drar lite mindre eftersom dom är överladdade med turbo. För att en etanol motor ska gå ritkigt effektivt krävs det en turbo tyvärr... sad

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

21 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
hmm...okaj. aja...lite miljövänlig e man iallafall...

Olofström , Blekinge
211 Inlägg
1 augusti 2007
32%Mer ska den dra
När jag har etanolkonventerat min kommer den dricka ca 30-32% Mera!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
1 augusti 2007
Var hittar man vettiga ställen som kan etanolkonvertera? Har sökt som fan men har bara hittat massa forum och skit, inget konkret om nått ställe. hmm

674 Inlägg
2 augusti 2007
Vad man sak göra är att vända sig till en trimmfirma som har möjliget att göra en bra motor mappning.   Har hört att en väl mappad etanol motor drar inte mer än en vanlig bensin motor. Det låter mycket trovärdigt för med en etanol motor höjs både vridet & effekten ca 20 % Det gör att motorn bil starkara & det gör att man inte behöver gasa lika mycket för att gå lika mycket framåt som en motsvarande bensin motor.   Men jag har inte provat själv än, så kan inte säga något helt säkert än,  men det är på gång.... smile

With great freedom comes great responsebility

1 741 Inlägg
2 augusti 2007
bruksbilen tankar jag bara med etanol. visst tändningen är fel och den är svårstartad men värt det utan tvekan smile bilen drar i ca 15-20% mer även fast jag inte konverterat. sparar ändå pengar på att tanka etanol då den bara kostar 7.99 och drar mindre än nissan smile

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Meister
6 763 Inlägg
2 augusti 2007
Tror tyvärr inte de. Etanol har en lägre verkningsgrad än vad bensin har

Ramrod skrev:
Vad man sak göra är att vända sig till en trimmfirma som har möjliget att göra en bra motor mappning.   Har hört att en väl mappad etanol motor drar inte mer än en vanlig bensin motor. Det låter mycket trovärdigt för med en etanol motor höjs både vridet & effekten ca 20 % Det gör att motorn bil starkara & det gör att man inte behöver gasa lika mycket för att gå lika mycket framåt som en motsvarande bensin motor.   Men jag har inte provat själv än, så kan inte säga något helt säkert än,  men det är på gång.... smile

1 741 Inlägg
2 augusti 2007
men har högre oktanhalt så det kyler mer och man kan ladda på mer :-D

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

122 Inlägg
3 augusti 2007
camaro67 skrev:

Nej, men lägre energiinnehåll.

Energiinnehållet i E85 är ca 40% lägre än i bensin, men tack vare E85:s högre oktanhalt (ca 104) så höjs verkningsgraden i motorn något, och förbrukningsökningen hamnar runt 30%.

Detta förutsätter att motorn är någorlunda justerad för E85. Min 740 GLT som jag körde på etanol drog ganska precis 33% mer med E85. Den var konverterad med 30% större spridare och grundtändningen uppställd 3 grader.

Med en bra mappning borde det gå att putsa dessa siffror.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

674 Inlägg
5 september 2007
camaro67 skrev:

Ramrod skrev:

Du menar lägre energi innehåll. Motorns verkningsgrad är den samma oavsett bränslet du kör på.  Etanol motorn drar mer, men du får mer effekt.  Jämfört med bensin motor högre energi inehåll men inte samma effekt utag på likvärdiga motorer.   Så verkningsgraden i verkligheten är den samma.  Om inte möjligtvis mer med Etanol, som har ca 104 oktan.  Brinner renare & klarar att komprimeras mer- ju högre kompression- ger högre verkningsgrad.

1 129 Inlägg
26 oktober 2007
Hur mycke dra bilen för er som blandar bensin o etanol. Hur mycket blandar ni ?.

Blandar ni alltid lr bara då bensinpriset är väldigt högt ?.

674 Inlägg
26 oktober 2007
Palicuse skrev:
Hur mycke dra bilen för er som blandar bensin o etanol. Hur mycket blandar ni ?.

Blandar ni alltid lr bara då bensinpriset är väldigt högt ?.

Min 850 T5:a blandade jag i 35-45%.  Där imellan gick den som bäst.    & SOM den gick.... !!  HAHA!!!   Där märkte jag inget högre Liter/mil förbrukning  oavsett hur jag körde.  Den var så gott som likadan som mot ren bensin.   Jag gasa så mycket det bara gick, hade alldrig några problem.  Jag skötte servicarna väl. & gick igenom bilen själv ca var 4:e månad.    740:in jag har nu som bruksbil  Blandar jag i 50%  Den heller har jag inte märkt mer förbrukning på. Men blandar jag i mer än 50% så börjar det att märkas lite mer.  Så tankar jag VARJE gång  Funkar toppen. Har kört så ca 1,5 år.  Inte ett enda problem relaterat till blandningen.

Camaro The Legend Of Muscle Cars
148 Inlägg
26 oktober 2007
fy fan komvitera min bil t ettanol får ja ju takna varje mil tongue låter jobbigt wink

Sök