4147
Sök

Risk att L.M-mätare går sönder vid installation av öppet/sportluftfilter...?

M.J
120 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
#1
hej alla lite mer kunnigtfolk...smile

Jag funderar på å sätta in antingen ett öppet luftfilter el ett sport-insatsfilter i min Audi A4 1.8ts Quattro -00.
Min fråga är att finns de någon risk att luftmassemätaren pajar efter att man kört ett tag med bilen?

Har fått väldigt olika svar på detta. En polare servade sin Golf gti -03:a (samma motor som min) på en Audifirma och dom sa att L.M kan paja efter att du kört ett ta med bilen.
Sen har ja mailat till dahlbäck och dom säger  att de inte ska va några problem, så....hur är det egentligen?

tacksam för svar!

mvh Mackan
Senast redigerat av Mackan82 (2 augusti 2007)

Hårdrockare - Ärkemupp.
270 Inlägg
2 augusti 2007
#2
Som jag har förstått det hela är det så att om man kör med ett filter som är dränkt med olja så påverkar detta lmm, men om man kör med ett 'torrt' filter som man inte har olja på så ska det inte vara någon fara.

OBS! Detta är bara lösa uppgifter!

Zack de la Rocha @ Rock Am Ring: Anybody else than me that thinks that President Bush should be executed?
What? The land of the free? Whoever told you that is your enemy!

DFFL
9 020 Inlägg
2 augusti 2007
#3
Det är oljan som du smörjer luftfiltret med som förstör lmm.
Men ifall du inte badar filtret i olja så klarar du dig.
För att det är när oljedroppar träffar tråden i luftmängdsmätaren som tråden bränns.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 297 Inlägg
2 augusti 2007
#4
Jepp precis som firetraxx skriver. Efter du smörjt in filtret så får det torka 24h. Då är det inga problem


M.J
120 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
#5
FireTraXX skrev:
Det är oljan som du smörjer luftfiltret med som förstör lmm.
Men ifall du inte badar filtret i olja så klarar du dig.
För att det är när oljedroppar träffar tråden i luftmängdsmätaren som tråden bränns.

Okej, och smörja luftfiltret gör man efter rengöring, när de suttit på i ca 500 mil....el?

1 723 Inlägg
4 augusti 2007
#6
jag är inne på min tredje sommar med öppet filter och min lmm håller än. Dränk inte filtret i olja efter rengöring utan fukta det. låt det torka och torka sedan av överflödig olja med en trasa. spraya bara på utsidan av filtret, aldrig på insidan.

så blir det bra serru.

ja var 500e mil är rekommenderat (enligt min tillverkare) som en lämplig intervall för rengöring.

557 Inlägg
4 augusti 2007
#7
Det viktiga är som folk åvan skrivit att du inte ska ha allt för mkt olja till filtret.

En annan sak som är minst lika viktigt är att du måste se till så att allt sitter på sin platts, dvs filtret får absolut inte hänga löst i luften tex för då kan lmm skaka sönder. Det bästa är om du skaffar dig en avskärmning till filtret så du håller det i samma läge helatiden så det inte flyger omkring i motorutrymmet.

//Jerry

Brum säger bilen.
394 Inlägg
4 augusti 2007
#8
kört med öppetfilter i över 6000mil nu..  rengör ofta men ta det lungt med oljan bara en tunn tunn film räcker..

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

M.J
120 Inlägg
4 augusti 2007
Trådstartare
#9
Psychotic skrev:
kört med öppetfilter i över 6000mil nu..  rengör ofta men ta det lungt med oljan bara en tunn tunn film räcker..

Okej, tack alla för dom bra å vettiga svaren...nu känns de som att jag har fått den infon jag vill ha!


Sök