3286
Sök

Hade tänkt byta motor Vw --> Porsche

10 Inlägg
6 oktober 2005
Trådstartare
Hade tänkt mig att byta ut en VW motor mot en porsche motor. Någon som har någon erfarenhet av detta?

1. Hört att motorfästena skall vara samma? Stämmer det?
2. Finns det någon speciell Porsche motor som är enklare att använda sig av än någon annan?
3. Svår att få igenom typbesiktningen?
4. Lite tips å trix

Kan inte så mkt om det själv men har ett par killar som skall hjälpa mig att byta motor som har bytat motor tidigare men aldrig från vw till porsche så jag skulle uppskatta om någon satt inne med bra information som han/hon skulle kunna dela med sig av?

Avstängd
257 Inlägg
6 oktober 2005
stumodum skrev:
Hade tänkt mig att byta ut en VW motor mot en porsche motor. Någon som har någon erfarenhet av detta?

2. Finns det någon speciell Porsche motor som är enklare att använda sig av än någon annan?
4. Lite tips å trix

Kan inte så mkt om det själv men har ett par killar som skall hjälpa mig att byta motor som har bytat motor tidigare men aldrig från vw till porsche så jag skulle uppskatta om någon satt inne med bra information som han/hon skulle kunna dela med sig av?

svar på punkt 2 & 3.

911:ans motor & glöm besiktningen om du inte planerar ett rent racebygge som inte får framföras på allmän väg. har snackat med sfro & sbp om de innan... enda chansen var ifall jag typade den som tävlingsbil. men hur kul é de att bara få köra på bana med bilen...

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

10 Inlägg
6 oktober 2005
Trådstartare
Bilens ägare jag funderat på att köpa hade redan monterat motorfästena till en volvo motor...vad det var för volvo motor det veti fan. Vet du nått om det? Vw-->Volvo?

2 122 Inlägg
6 oktober 2005
skulle tro att de inte är nåra problem att besikta om du fixar feta bromsar å lite sånt i värsta fall får den vell bli "ombyggt fordon"

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
6 oktober 2005
det är en porsche 996 motor ifrån -1998 till salu på blocket, 300hk, han vill ha 25 000 för den...

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

10 Inlägg
7 oktober 2005
Trådstartare
Leta motorer igår såg inte porschen...har du länk?

10 Inlägg
7 oktober 2005
Trådstartare
Förresten vad händer om jag skulle besikta bilen med vw motorn i och sen slänga i porsche motor och polisen skulle stanna mig?

Eller om en olycka skulle inträffa? Typ att köra på någon?

142 Inlägg
7 oktober 2005
om nått skiter sig o du bytt motor efter besiktning så har du ingen försäkring, då bilen inte är den som du sagt till försäkringen att de ska vara, och du lär åka på en regbesiktning, antagligen böter oxå, vet itne riktigt straffena för de där...

Avstängd
257 Inlägg
8 oktober 2005
stumodum skrev:
Förresten vad händer om jag skulle besikta bilen med vw motorn i och sen slänga i porsche motor och polisen skulle stanna mig?

Eller om en olycka skulle inträffa? Typ att köra på någon?

inte så kul att köra med en motor som är tyngre än original motorn.... lägger du i en porsche eller volvo motor så får du en hel del extra vikt där bak vilket medför att du får svårt att få grepp med framhjulen när de é dags att svänga.

lägger du i en volvo eller porsche så kan du glömma besiktningen & lägger du i den efteråt å de händer nått så åker du på det utav bara helvete för du kör med ett olagligt fordon vilket vid en olycka medför stora böter, körkortet borta (får ta ett helt nytt efter 6-12 månader mm).

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
8 oktober 2005
Du kan inte bli av med ett körkort i 6månader utan att få tillbaka det(om det inte är prövotid.) Körkortet måste dras mer än 12 månader för att ej återfås.

10 Inlägg
8 oktober 2005
Trådstartare
Ny användare på denna sidan. Så jag sökte inte först innan jag skicka ut den här forum tråden. Har sökt lite nu på motor byte och hittat mycket mat nyttigt! Står mkt att man kan glömma att få bilen godkännd etc.

Sen kom jag till en check tråd en kille som heter Gustaf Olander skrev följande.

Skrivet av Gustaf Ulander

Lite allmänt om besiktning

Frågorna om vad som gäller för besiktning dyker alltid upp. Jag jobbar som besiktningsman åt SFRO (med amatörbyggda och ombyggda fordon) och ska försöka ge en kort redogörelse för vad som gäller i samband med motorbyten och turbokonvertering.

Man kan säga att det finns två olika saker att ta hänsyn till:
A. Avgaskrav
B. Effekt/vridmomentskrav

A avgaskrav:
Olika krav beroende på bilens årsmodell:
... till och med 1975: Motorn måste ha sluten vevhusventilation och får max avge 4,5% CO på tomgång.

1976 till och med 1988: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. En turbokonverterad motor är ändrad på sådant sätt att avgascertifieringen INTE längre gäller. Det går alltså inte att regga med en turbokonverterad motor. Avgascertifiering får bara göras av biltillverkare/importörer, det kan man man inte göra själv (och kostnaden skulle vara skyhög eftersom det är komplicerade tester)

1989 - : Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste ha kat)

B Effekt/vridmomentskrav:
- Skrönan om att man får öka effekten med 10% utan regbesiktning är fel (det undantaget gäller inte för bilar av 1971 års modell eller nyare som har en motor med mer effekt än 30 hk). För bilar äldre än 1971 stämmer det dock.

- Normalt sett tillåts vid regbesiktning ökning av effekten med 20% och vridet med 10% utan andra ändringar. Detta är dock en "töjning" av lagen från Bilprovningens sida.

- Om tillverkaren har intygat en annan maximal siffra för effekt/vrid (som exempelvis Volvo gjort för bland annat 240) så gäller den, med de krav som tillverkaren eventuellt ställt.

- Om bilen är så ombyggd att den kan räknas som ombyggt fordon (till exempel om man bytt hela drivlinan och hela bromssystemet) kan man istället för ovanstående gränser få ha max 15kW/100kg tjänstevikt . Det förutsätter att SFRO anser att bilen klarar effekten och vridet (det finns ingen maxgräns för vrid). För ombyggt fordon krävs SFRO-besiktning (kostar idag 3000:-) med bromsprov etc.

Sammanfattning av ovanstående
Bilen måste uppfylla kraven BÅDE för A och B. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

Motorbyten

Av ovanstående kan man då försöka bena ut vad som egentligen gäller för motorbyten. Vi delar in det i årsmodeller igen (eftersom det är årsmodellen som påverkar avgaskraven);

Ett litet urdrag av vad han hade skrivitt. Vad jag förstår enligt detta e det ingen omöjlighet att slänga in tex en volvo motor i en Vw? Kanske måste byta bromsar å sånt men va fan vintern är lång!

Sagge_AM
8 oktober 2005
I rally Racet, GumBall 3000, så finns det en kille som har Tagit ut motorn från sin VW, (En sån där Hippie Bil) Och lagt i Porsche 911:ans motor i ! Haha det ser skiit roligt ut när han omkör en Dodge Viper elle en Ferrari
de blir helt Chockade, Haha

Sagge_AM
8 oktober 2005
GumBall 3000, är Kändisar som kör ett Race Genom europa ett 3000mil långt race .
Senast redigerat av Sagge_AM (8 oktober 2005)

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
9 oktober 2005
Hittar ej motorn längre den är nog SÅLD

91 Inlägg
7 februari 2008
stumodum skrev:

4. Lite tips å trix

Asså när ja va med i Gumball 3000 -06 så va de en sådan VW van (sån som hippisarna hade på 60-talet) med en porsche motor.. toppade ca. 220 km/h.. Sj racade ja med han och fyfan den va snabb!!!

Daniel kabat -

10 287 Inlägg
8 februari 2008
Över två år gammal tråd. Lyfta för att diskutera OT....

Tråd Låst

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök