3441
Sök

Bas utan baslåda?

33 Inlägg
6 oktober 2005
Trådstartare
Hej

Tänkte höra om det är någon som vet vart man kan få tag på såkallade "free air" basar elr vad det nu heter som spelar bra utan baslåda och även om det är något att satsa på då jag vill spara utrymme.

Tack på förahand

136 Inlägg
6 oktober 2005
Hej!

"Open air" kallas/heter dom.
Finns ganska många olika på marknaden.
Dls har en serie som heter "classic open air".

Mvh johan

16 Inlägg
6 oktober 2005
Har inte hört dem men DLS OA serien ska vara den bäste, finns på www.nårdik.se, rimligt pris är det på dem oxå tongue ( tänkte köpa en sån) men vart sluten låda ist smile

40 Inlägg
6 oktober 2005

Idioten ser på handen när handen pekar på himlen

2lateuloose
543 Inlägg
7 oktober 2005
Jag skulle inte köra Open Air basar.. men om detta e fallet så fundera på DLS..

Dom har gjort bra basar i många år..

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Hewi
571 Inlägg
7 oktober 2005
En OA bas sparar ju utrymme men blir fast monterad ,  en liten sluten låda låter bättre och går ju med snabb koppling att ta ur helt om mkt utrymme behövs.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

33 Inlägg
7 oktober 2005
Trådstartare
Hej

Tack för svaren.

blir nog en open air från DLS utan låda då jag förberedde detta när jag sänkte ner 6X9:orna under hatthyllan. Men har en liten fråga...

Har nämligen ett steg på 300 (2X150 bryggat) och på basen står det följande: Effekt 180 W RMS, 360 W max.

Betyder detta att det är lungt att ösa på 300 W på den utan att den pajar men låter som bäst runt 180 W?

/Magnus

Hewi
571 Inlägg
7 oktober 2005
Den låter bättre med 300w än 180w , ju mer ju bättre! Spelar man så det låter illa kan basen paja med ett mindre steg också

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

136 Inlägg
7 oktober 2005
Nja, det där med watten har tagits upp x-antal ggr smile

Spela aldrig så det låter illa smile

Mvh johan

40 Inlägg
11 oktober 2005
skickar du in mer effekt än vad basen tål kommer det bara gå varmt och till slut "dör" basen. ta istället 2 basar om du nu inte redan tänkt det smile slutsteget kommer nog driva på det bra om det är 300watt rms.

Idioten ser på handen när handen pekar på himlen

33 Inlägg
11 oktober 2005
Trådstartare
Var nog inte en så dum idé att langa in två basar bak men får bli vid ett senare tillfälle när ekonomin tillåter detta, får köra med de 2 st 6X9" JBL högtalare som sitter där + en bas sålänge.

Som jag har förstått det så är det som gäller för ett grymt ljud i bilen ett bra framsystem med 5.25" + diskant eller 6.5" + diskant för att sedan kompletteras med bas från skuffen.

Om detta stämmer, kommer inte basen att sluka diskanten då man sitter bak i bilen (är inte ute efter något tävlingsbygge utan en bil där alla kan njuta av musiken).
Kan man motverka detta genom att montera diskanter bak eller kommer detta att förstöra ljudbilden?

Tänkte köra me DLS prylar, possitivt och negativt om deras system/högtalare?

Tack för svaren

/Magnus

305 Inlägg
11 oktober 2005
behöver inte mata in 300W om du har en skapligt lättdriven bas
Sällan man lyssnar jätte högt hela tiden . 

Dls e reko  finns schyssta JBL med  för skaplig peng  sen finns det billigare . 

Ta gärna en utgående modell  eller sånt  brukar de rea ut smile

Sök