4171
Sök

Turbon laddar konstigt...!

151 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#1
Tja.. har en saab 900 -95.... Har inte gjort något spec med den... den var mappad till 225 hk när jag köpte den o jag har bytt avgassystemet till 3" JT efter kat.

Felet:

den laddar inte som den skall... på 1:an laddar den till halva gula
på 2:an laddarn den nästan ända upp till röda randen men inte riktigt
och på 3:an 4:an och 5:an då går han lite över röda randen så att säga. Då laddar han som han skall...

Kan det vara så att avgassystemet som sitter gör att den inte behöver ladda fullt på 1:an o 2:an för att få ut samma effekt eller vad.. låter lite konstigt kanske men..?
Har också hört lite att den susar/viner till i bland när han går upp på högsta laddet...


|vit|gult|rött

Ladden skall ligga orginal precis på gränsen mellan gul o rött.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Bilen har gått ca 18.000 o aldrig bytt turbo.. kan det vara dags o byta kanske...?


Smålänning
7 883 Inlägg
6 augusti 2007
#2
Bilen blir helt enkelt inte så belastad på dom låga växlarna så turbon behöver inte ladda fullt för att få full prestanda.

Prova att fylla bilen med 4 fetknoppar och lite lass.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

151 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#3
okok.. som jag trodde då...

men det spelar ingen roll om den är fullpackad så laddar han lika mycket ändå..

Men tack för svaret o hoppas att det är så som du säger.. wink


1 019 Inlägg
6 augusti 2007
#4
Förmodligen så är laddtrycket begränsat på 1'an och 2'an.


220 Inlägg
6 augusti 2007
#5
Den är nog begränsad för annars håller lådan bara i tre mil.
En kompis tog bort alla beg på sin lådan, höll kanske i tjugo mil.

151 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#6
men när jag hade förra orginal avgassystemet så laddade den ända upp till röda sträcket. Sen nör jag bytte avgassystem som det blivit så men det är väl för att den avlastar turbun mycket bättre... behöver inte ladda lika mycket för att få ut samma efekt....


39 Inlägg
6 augusti 2007
#7
Då några ord kvittrade i mitt öra så sa dom på Saab verkstad att |vit|gult|rött mätaren som det står Turbo/APC visar inte laddtryck utan luft & soppa?? eller är de det som är laddtryck:D?

Kanske han som förklara dåligt eller jag som inte hade öronen med mig!?

1 019 Inlägg
6 augusti 2007
#8
a87 skrev:
Då några ord kvittrade i mitt öra så sa dom på Saab verkstad att |vit|gult|rött mätaren som det står Turbo/APC visar inte laddtryck utan luft & soppa?? eller är de det som är laddtryck:D?

Kanske han som förklara dåligt eller jag som inte hade öronen med mig!?

Bilar med Trionic 7 visar inte laddtryck och det var nog det Saab-meken pratade om. 900 turbo  94-98 har Trionic 5 och de visar laddtryck.


165 Inlägg
6 augusti 2007
#9
skaffa en eftermarkads turbomätare som du ser exakt bar tal. Men ofta har ju första och andra växel en spärr. När man byter avgassystem brukar trycket öka lite faktiskt


151 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
#10
Men va fan oavsett avgassystem o så så skall ju bilan ladda fullt ut oavsett... men varför laddar den mindre på 1:an o 2:an... tror fan inte det har att göra med att den inte belastas lika hårt och att den inte behöver ladda fullt för att få ut samma efekt... skall ju ladda oavsett...?

Kan det vara så att turbon börjar bli utsliten eller..?
Senast redigerat av ARPAnet (8 augusti 2007)


Evolution
1 627 Inlägg
8 augusti 2007
#11
min e lika dan får bara 0,7 ladd 1an  runt en bar på 2an resten 1,2 bar tror det har med belastningen att göra

Fäll ner pungen och landa

151 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
#12
På vilket sätt belastning... Om jag lastar 5 pers i bilen och har släpkörra så laddar den ju inte mer för det.... laddar ju lika dant ändå...

Och min bil skall ladda 0.8 orginal o är uppstäld till 0.9 o det är de den skall ladda på alla växlar ju eller..?


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
8 augusti 2007
#13
Turbon kanske börjar ge sig. Eller Wastgate kanske strular med?

C H E V R O L E T <3

283 Inlägg
8 augusti 2007
#14
Magnetventilen?

151 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
#15
är det magnetventilen så är det väl samma fel oavsett växel.... nu handlar det bara om 1:an o 2:an....

kan nog vara westgaten då eller turbon som är på väg oge sig.. ingen annan som haft samma problem eller liknande..?


Svetsare
39 Inlägg
8 augusti 2007
#16
Vad jag vet så laddar ALLA bilar mer och mer ju högre växel du har i, i och med att de högre växlarna har större drev..
OM bilen skulle ladda för fullt redan från första växeln, så skulle du inte hinna växla innan du nått laddtrycksspärren och varvspärren, såvidare du inte har en rakskuren låda, och då skulle du förstöra både motor och låda jävligt fort..
I och med att ettan och tvåan är "komma-igång" växlar så "tar de slut" jävligt fort..

Det säger sig självt, ju fortare bilen kommer upp i varvtalen, desto fortare måste du växla, därav laddar turbon inte för fullt på de lägsta växlarna, och egentligen inte förrän du är uppe i femmans växel..

*silverkulan blev en kolfiberkula*

208 Inlägg
8 augusti 2007
#17
Bittert. Köp bil utan turbo.. Så slipper du allt krångel med just den. smile Näe med nog är det som folk skriver att den är begrensad till ett viss BAR på 1an och 2an. Växellådan är int gjord att hålla hur mycket som helt. Eller så kan det vara så att din westgate krånglas... Värt att kolla upp....

Wrum!

1 019 Inlägg
8 augusti 2007
#18
ARPAnet, är du 100% säker på att bilen inte ladade mindre på 1ans och 2ans växel även innan avgas-bytet?

Både original och många trim-leverantörer begränsar laddtrycket på de lägre växlarna.

Det som kan ha hänt när du bytte till grövre avgassystem är att grundladdtrycket har ändrats och behöver justeras lite. För att göra det behöver du bl.a en BRA graderad laddtrycksmätare.


151 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
#19
Garfield skrev:
ARPAnet, är du 100% säker på att bilen inte ladade mindre på 1ans och 2ans växel även innan avgas-bytet?

Både original och många trim-leverantörer begränsar laddtrycket på de lägre växlarna.

Det som kan ha hänt när du bytte till grövre avgassystem är att grundladdtrycket har ändrats och behöver justeras lite. För att göra det behöver du bl.a en BRA graderad laddtrycksmätare.

Jag är ju ioförsej inte säker på innan jag bytte avgasröret... Får ringa o höra med dom på saab också o sen får jag väl provtrycka westgaten helt enkelt...


186 Inlägg
11 augusti 2007
#20
hade samma problem med min saab 900 T. svajande laddtryck för mig så bytta ja alla gummi slangar innan och efter intercooler pga torrspricker.
sen funkade min bil fin fint.
men du kommer alldrig kunna ladda fult på 1 an o 2 an.


Sök