2999
Sök

Vinge, biltema

BilvårdsTekniker
281 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
Biltema hade några vingar, MEN där de skrev att personbilar som används privat inte fick användas, bara på epa traktorer och utställningsbilar, hur kommer det sig? kan dom ramla av i farten eller vad är felet?

Rattryckarn

ClubJDM
531 Inlägg
18 augusti 2007
dom är troligt vis inte lagliga för person bilar tror jag

448 Inlägg
18 augusti 2007
man får inte ha någon vinge alls som klarar mer än 100nm eller är högre än 30mm
såvida det inte är original på bilen.
så alla ALU-vingar får man inte köra med offentligt, endast ha på utställning
och för att kunna köra till evenemang måste man ha särskilt tillstånd för just den stunden

Xzit

BilvårdsTekniker
281 Inlägg
19 augusti 2007
Trådstartare
Tråkiga regler vi har här i sverige hmm

Rattryckarn

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
19 augusti 2007
Audisport_ skrev:

Skulle du själv vilja stoppas av en osthyvel efter att du först gjort en flygtur över en bil?

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

47 Inlägg
19 augusti 2007
Torlejf skrev:
Audisport_ skrev:

Skulle du själv vilja stoppas av en osthyvel efter att du först gjort en flygtur över en bil?

Mvh. David.

Hmm, hade jag gjort en flygtur över en bil tror jag inte jag hade brytt mig on landningen var en osthyvel, träd, lyktstolpe, asfalt eller ICA supermarket

12 086 Inlägg
19 augusti 2007
Torlejf skrev:
Audisport_ skrev:

Mvh. David.

De där va de trögaste jag hört. Jag har sätt bra mkt mer olämpligare saker på bilar än höga vingar. Anledningen till att biltema skriver så är för att lagen är luddig och dom vill inte ta på sig något ansvar för användandet av vingarna.

Ang lagen hör man ju olika hela tiden, de här med 30cm om de inte är orginal. De håller inte, typ som att säga att psykopater får mörda men inte "normala" människor (säkert jävligt dålig jämförelse men hoppas ni fattar) jag har hört att vingen måste sitta fast i båda ändar och inte skymma sikten och inte utgöra någon skaderisk vid kollision. Inte änns de första går ju att fastställa svart på vitt då de är svårt o avgöra när uthänget är för mkt, och de andra är ju helt upp till peron i fråga att avgöra.

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
19 augusti 2007
JapMax skrev:
Torlejf skrev:
Audisport_ skrev:

Mvh. David.

De där va de trögaste jag hört. Jag har sätt bra mkt mer olämpligare saker på bilar än höga vingar. Anledningen till att biltema skriver så är för att lagen är luddig och dom vill inte ta på sig något ansvar för användandet av vingarna.

Ang lagen hör man ju olika hela tiden, de här med 30cm om de inte är orginal. De håller inte, typ som att säga att psykopater får mörda men inte "normala" människor (säkert jävligt dålig jämförelse men hoppas ni fattar) jag har hört att vingen måste sitta fast i båda ändar och inte skymma sikten och inte utgöra någon skaderisk vid kollision. Inte änns de första går ju att fastställa svart på vitt då de är svårt o avgöra när uthänget är för mkt, och de andra är ju helt upp till peron i fråga att avgöra.

Och vad säger att dom andra sakerna du sett är lagliga?

Bygger rolig bil. :)

1 653 Inlägg
19 augusti 2007
Anledningen till att biltema skriver detta är för att de avskriver sig då ALLT vad heter skyldighet om en olycka inträffar pga att den monterats på annat är långsamtgående fordon.

Dessa är precis lika olagliga som all styling Realcar har tillexempel, men 99% av alla sveriges poliser och bilprovningar kommer se mellan fingrarna på biltemas vingar förutom aluminium-osthyveln för den är direkt skrikande olaglig, medans de andra lika gärna skulle kunna vara orginal...

För att fortsätta diskussionen, har någon köpt någon av ABS-vingarna de har och kan säga hur de är? funderar på en nämligen...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Sök