2327
Sök

Behöver man katalysatorn?

57 Inlägg
21 augusti 2007
Trådstartare
Enkel, kanske "dum" fråga, men behöver man verkligen katalysatorn för att klara avgsvärdena på en NY modern bil, eller sitter katten där och renar till en nivå som är långt bättre än vad som krävs för att klara avgastesterna på bilprovningen?
Hur kan en 100cells "metallisk" kat klara kraven om en "standard" ligger på 4-500celler, och hur länge håller en kat som har så högt genomsläppsvärde?

Mvh  Olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,

761 Inlägg
21 augusti 2007
Nja, det krävs en vääääldigt optimerad motor om man ska ta sig igenom utan katt,, Och nej, styrsystemen i org. bilar är inte tillräckligt bra för det.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Driifter;)
1 630 Inlägg
21 augusti 2007
beror väl på hur ny o sådär vad du har för krav på bilen.. typ 740 klarar du dig nog utan katten.. då de har förhållandesvis låga kram för o komma igenom.. men dock måste ju katten sitta där för att den ska gå igenom även om den kankse klarar avgasvärdena ändå

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

kung
52 Inlägg
22 augusti 2007
om bilen är en 89 eller nyare måste katten funka, om katten satt där original så måste den oxå va där men måste inte funka (rensa) om bilen är äldre

122 Inlägg
22 augusti 2007
Nu innebär ju avgasreningskraven betydligt mer än vad bilprovningen testar, de kollar bara det mest grundläggande.

Behövs katalysatorn på en modern bil?

Jag svarar med en motfråga:
Om biltillverkarna skulle klara kraven utan katalysator, varför skulle de då kosta på sig att sätta dit en så dyr sak?
Jag menar, de sätter inte ens dit rostfria slangklämmor, vilket lär kosta betydligt mindre än en katalysator.

Svaret är alltså nej, en katalysatorbil klarar inte avgaskraven utan katalysator.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

Smålänning
7 883 Inlägg
22 augusti 2007
En bil av 87 - 88 års modell klarar avgasvärderna utan.
En bil efter 89 gör inte det. Oavsett hur ny den är, och faktum är att en del nyare bilar skulle bli skitigare än en gammal direkt efter kallstart.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

761 Inlägg
22 augusti 2007
Amazon_123GT skrev:
beror väl på hur ny o sådär vad du har för krav på bilen.. typ 740 klarar du dig nog utan katten.. då de har förhållandesvis låga kram för o komma igenom.. men dock måste ju katten sitta där för att den ska gå igenom även om den kankse klarar avgasvärdena ändå

SBP bryr sig inte om vilken bil det rör sig om. På alla bilar 89 och framåt mäter de bara HC,CO, C02500 och lambda. Alla bilar med katalytisk rening har samma krav på HC(0-100 PPM om jag inte minns fel). CO,C02500 kan vara modellanpassat och lambda kan också ha olika gränser.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Sök