Köp av förstabil!

Carolinew
23 augusti 2007 · 25 Inlägg

Hej på er, ny på forumet här! smile

Tog mitt körkort för några månadersedan och nu är det äääntligen dags att köpa egen bil.

Jag är ute efter:

* Årsmodell -98 eller nyare
* Lågmilare, helst inte över 12000 mil 
* Inte dricker för mycket soppa
* Inga konstiga lågprismärken som Kia, Daewoo, Fiat etc.!
* Ingen ford!
* Välservad
* Manuell
* Bensindriven
* CD-spelare med bra högtalare
* Finns i närheten av Kristianstad (helst inom skåne)
* Runt 50 000 kr, kan tänka mig gå både upp och ner

Bilmodeller jag fastnat för är Saab 9-3, Peugeot 206, Golf...

Förslag mottages tacksamt!

Men då över till mina frågor!

* Jag som är okunnig på bilar, och inte direkt känner någon som är bra på beg. bilar heller, vågar jag köpa bil privat? Eller borde jag gå till bilhandlare? Tar inte bilhandlare ut feta överpriser för sina bilar?

* Har fastnat för en bil, men den har genomgått ett motorbyte vid bara 4600 mil, vilket gör att motorn nu har gått 11000 mil men själva bilen 15600. Är det något att oroa sig för? BTW här är annonsen: http://www.blocket.se/vi/13131533.htm?ca=23_8_s Är den något att ha?

* Vad finns det för nackdelar med att köpa en bil som är importerad? Det verkar ju vara en merit om bilen är svensksåld...

Har säkert fler frågor men detta är vad jag kan komma på än så länge!

Mvh

Carro big_smile

golf88
23 augusti 2007 · 956 Inlägg

joo men den bilen är det väl säkert inga fel på...sasta på den du

eldus veldus
Turbofan
23 augusti 2007 · 9 Inlägg

Hej Carolinew

Saaben med motorbyte har troligen haft barnsjukdommen med oljehaveri. Om så är fallet har motorn skurit och har bytts på garanti hos saab. Kolla bara att det är en auktoriserad verkstad som gjort jobbet så ska allt vara lungt. HEMMABYTE? UNDVIK!
Jag har en jobb kollega som köpte sin första bil nu, en 9-3 -00 185 hk som gått ca 13000 mil. Han är helnöjd och ångrar inget.

Om du är osäker och inte känner någon som kan bilar , kontakta motormännen och gör en test på bilen genom dom. Kostar lite men då vet du exakt vad du får. Dom kollar kompression och allt med turbon och likn.

Mvh Tommy

"Either full throttle or full breakin.
If not, take the bus." Jim Dicon - Nascar
Carolinew
23 augusti 2007 · 25 Inlägg

Turbofan skrev:
Hej Carolinew

Saaben med motorbyte har troligen haft barnsjukdommen med oljehaveri. Om så är fallet har motorn skurit och har bytts på garanti hos saab. Kolla bara att det är en auktoriserad verkstad som gjort jobbet så ska allt vara lungt. HEMMABYTE? UNDVIK!
Jag har en jobb kollega som köpte sin första bil nu, en 9-3 -00 185 hk som gått ca 13000 mil. Han är helnöjd och ångrar inget.

Om du är osäker och inte känner någon som kan bilar , kontakta motormännen och gör en test på bilen genom dom. Kostar lite men då vet du exakt vad du får. Dom kollar kompression och allt med turbon och likn.

Mvh Tommy

Tack för bra svar! Hm men hade inte 9-3:n funnits i några år redan 2001? Kom den inte typ -98 eller någtot? Eller barnsjukdomar kanske finns kvar såpass länge?

Turbofan
23 augusti 2007 · 9 Inlägg

www.motormannen.se

Gå in på M-test för info

"Either full throttle or full breakin.
If not, take the bus." Jim Dicon - Nascar
Aerodynamik ...
23 augusti 2007 · 7 120 Inlägg

Min far har en 9-3 2.0t 185hk -02 , riktigt skön och fin. Skulle definitvt rekommendera en sån saab iaf big_smile

Turbofan
23 augusti 2007 · 9 Inlägg

faktum är att 9-3 och sista karossen på 900 inte skiljer sig så mycket. Där emot insugs röret till olje pumpen från oljetråget (botten av motorn) förändrades -99 till det sämmre. 9-5 som jag har har tyvärr blivit värre drabbade men saab har själva skickat ett brev om att förlängd garanti gäller. Bilen MÅSTE ha varit servad som den ska och helst på saab verkstad för att undvika problem om det händer igen.

Titta även in hos oss på saab turbo club sweden. Där finns det mycket kunskap att fråga om råd om man vill.

www.stcs.nu

Andra funderingar?     Trim kanske?


Mvh Tommy

"Either full throttle or full breakin.
If not, take the bus." Jim Dicon - Nascar
steken_yeah
23 augusti 2007 · 121 Inlägg

köp definitivt en saab...har sj en 9-3 en 99a...finns ingen goare bil att åka i... också billig att äga...ger 3000 i hel försäkring/år. en varm rekomendation. Lycka till:)

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)
Turbofan
23 augusti 2007 · 9 Inlägg

3000 ?  Den negativa sidan hos Aero............

"Either full throttle or full breakin.
If not, take the bus." Jim Dicon - Nascar
Carolinew
23 augusti 2007 · 25 Inlägg

Turbofan skrev:
Andra funderingar?     Trim kanske?

Går det att svara på mina frågor i första inlägget?

maco
23 augusti 2007 · 1 207 Inlägg

Om jag kunde tyda registreringsnummret rätt från annonsen så är det något skumt med bilen. Det här är nämligen infon jag kunde få ut:

Regnr:  SNR125
Färg:  RÖD
Fabrikat: SAAB 9-3 SE 5D 2.0T
Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2001
Chassinummer: YS3DE55C212051629

Ägare/Brukare
Namn: AB BILOPALEN I FALKENBERG
Adress: SERVICEV 7
Postnr: 311 33    
Ort: FALKENBERG
Förvärvsdatum: 2007-03-29

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: Länsförsäkringar Wasa Försäkrings AB
Försäkringsdatum: 2007-03-29

Fordonsdata
Fordonsstatus: Avställd (2007-03-29)    
Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 8    
Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: 2001-05    
Producentansvarig: 556258-8912
I trafik första gången i Sverige: 2001-05-21    
Import: Nej
Utredning: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2008-05-01 - 2008-09-30
Senast godkända besiktning: 2007-06-13
Föreläggande: Nej    
Körförbud: Nej
Vägmätarställning, km: 83076


Som du ser så verkar inte allt stämma riktigt med annonsen, men jag är inte alls säker på att jag läste rätt på reggnr.

Martan
23 augusti 2007 ·

Handla privat kan ju vara både bra och dåligt, vissa kränger ju iväg bilen och döljer felen som kan finnas och är man inte insatt kanske man inte kollar delar som slits..
Bilhandlarna tar la ut en extra slant säkerligen men då får du ju samtidigt en garanti hos dom om nått händer 100-200 milen..

Eftersom jag själv kör och äger saab rekommenderar jag givetvis dem! -99a inga problem va försiktig med ac'n bara, lätt att diverse prylar går sönder på dom.. när jag köpte min va ac rör och saker bytta för 6k, köpte den för 4år sen och nu fick jag byta blockventilen som var bytt, så kolla om det har gjorts någon kontroll/reparation av ac'n!

Sen import som du skriver, dels kostar det att ta hem bilen, få den reggad i sverigen så jag vet inte om det lönar sig så himla mycket att importera?

hedley Saaboholic
23 augusti 2007 · 3 129 Inlägg

För att få så bra bil som möjligt borde du försöka få kontakt med någon som följer med dig och kollar på det bilar du är intresserad av..som KAN saab och vet vad man ska gå igenom.

Du bör även kolla igenom service böckerna så att allt är riktigt gjort osv.

Import kommer inte att löna sig i detta fall vad jag kan se iallafall.

Finns mängder av bilar ute på marknaden och ja då syftar jag på 9-3or till bra pris som är i bra skick. Bilhandlare trissar alltid upp priserna men som tidigare nämnt så har man garantin, dock föredrar jag själv att handla privat då åtminstone jag känner att jag får mer för mina pengar då.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Turbofan
24 augusti 2007 · 9 Inlägg

En del föredrar privat köp som ovan, jag föredrar märkeshandlare. Lite för garanti och service men mest för prutmån. Till min aero prutade jag till solfilm, ny servad, vinge, dragkrok, urkopplad airbag och nya vinterdäck på alu fälg. Lite tur att jag hittade en annan som jag visade försäljaren så jag kunde pruta.big_smile
Jag skulle inte köpa privat, men det är mer en personlig åsikt, jag tror man kan göra kap om man vet vad man gör.wink

"Either full throttle or full breakin.
If not, take the bus." Jim Dicon - Nascar
twin_cam Smålänning
24 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

Och importbilar är inget att vara rädd för.

Det finns vanskötta svensksålda bilar med.
Det enda med en importbil är att den kan/brukar ha sämre rostskydd än en svensksåld.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang